De gemeente Oostzaan is door de rechtbank teruggefloten bij de aanpak van het sluipverkeer in het dorp. Om dat tegen te gaan zijn de ‘ingangen’ van het dorp bij de Kerkstraat en De Haal afgesloten voor doorgaand verkeer tijdens de spits. Oostzaners kunnen een ontheffing kopen.
Ongeveer 20 keer per dag rijdt er iemand zonder ontheffing toch door. Die krijgt een bekeuring van € 100 wat ruim € 700.000 euro per jaar oplevert. Dat geld ging eerst naar het Rijk omdat verkeersovertredingen worden afgerekend met het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
In 2023 dacht Oostzaan een geitenpaadje te vinden om de boetes zelf te incasseren. Het zat de gemeente niet lekker dat de opbrengsten naar het Rijk gingen terwijl kosten (€ 195.000 euro) door Oostzaan moeten worden opgehoest. De ‘list’ was om niet langer een verkeersovertreding te laten beboeten maar het negeren van het inrijverbod als ‘overlast’ in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) op te nemen. Dan zouden de opbrengsten naar de gemeente gaan.
Positieve adviezen
Het plan was juridisch wankel. Niet alleen was Oostzaan de eerste (en tot dusver de enige) gemeente die dit probeerde, maar bij de discussie in de raad bleek dat het voorstel veel zwakke plekken vertoonde (maar toch ging die raad later unaniem akkoord). Volgens burgemeester Marvin Polak lag er een positief advies van de Officier van Justitie en waren er daarnaast ook zowel interne als externe juridische adviezen die het voorstel zouden ondersteunen. Die adviezen zijn nooit met de raad gedeeld en op de vraag van De Orkaan of wij ze mochten zien heeft Oostzaan nooit geantwoord.
De rechter maakte eind juni al korte metten met de ‘oplossing’ van Oostzaan. Drie mensen maakten via Bezwaartegenverkeersboetes.nl succesvol bezwaar tegen de opgelegde boetes. Het negeren van een inrijverbod was gewoon een verkeersovertreding en dat moet met de Wegenverkeerswet geregeld worden en niet via de APV. Bovendien gaf Oostzaan de ‘bestuurlijke boete’ aan de kentekenhouder terwijl die naar de bestuurder zou moeten gaan – die beging namelijk de overtreding.
Geen beroep
Uit het vonnis was al af te leiden dat de kansen van Oostzaan om de rechter tot andere gedachten te brengen nihil waren. Beroep tegen die uitspraak was niet mogelijk, maar de kantonrechter streek met de hand over het hart en gaf Oostzaan vier weken de tijd om een reactie te geven zodat het ‘voorlopige’ wellicht nog aangepast zou kunnen worden.
Dat gebeurde niet – zoals verwacht – en de definitieve uitspraak was dus – zoals verwacht – identiek aan de eerste uitspraak.
De enige die dat niet verwachtte was de gemeente Oostzaan. Op de vraag van woensdag 21 augustus van De Orkaan laat Oostzaan via een woordvoerder weten:
“De gemeente heeft de uitspraak vanmiddag ontvangen. Wij gaan de uitspraak bestuderen en komen later met meer informatie over wat dit betekent voor de situatie en de eerder opgelegde boetes. Ons uitgangspunt blijft dat de gemeente de overlast van sluipverkeer door het dorp voor onze inwoners zoveel mogelijk wil bestrijden.”
Vragen, vragen, vragen…
Later werd dit antwoord ook als persbericht verspreid. Bijzonder is dat B&W kennelijk acht weken sinds de eerste uitspraak niks concreets heeft gedaan of bedacht. De vragen zijn legio: worden de borden weggehaald (de regeling is immers door de rechter afgeschoten), wordt de verordening ingetrokken (idem), blijft de gemeente boetes uitschrijven, krijgen de mensen die beboet zijn volgens het onterechte systeem hun geld terug, hoe wil Oostzaan het sluipverkeer nu tegengaan, wat is de schade voor de gemeente…
Vragen die iedereen – bijna iedereen dan – acht weken geleden al had zien aankomen, maar in Oostzaan gaan ze het nu ‘bestuderen’.
UPDATE: Oostzaan laat het ‘onderbord’ met de APV-verwijzing weghalen.
Door Piet Bakker. Bronnen: eerder nieuws op De Orkaan en communicatie met de gemeente.
Ook wij kregen binnen 10 min.twee keer een bekeuring.Kwamen van een begrafenis in Landsmeer.Om 16.10 de eerste in Landsmeer.10 min.Later in Oostzaan.ook toen was het slecht weer en al schemerig.Geen bord gezien.Twee keer een bezwaarschrift ingediend,twee keer afgewezen.Een van de gemeente Oostzaan en een van het CBR.Zelfs nog eenvan de begrafenis er bij gedaan.Niets geholpen.Dus dat heeft ons 220euro gekost.
Ik heb ook twee keer boetes gekregen
Ik mag aannemen dat de gemeente Oostzaan mijn onrechtmatig gegeven bestuurlijke boete van €100 terug draaid en zo spoedig mogelijk terug stort!
groet R Blomvliet
Landgraaf
Wauw, wat kost dit dan? Al deze mensen die zich hier over buigen
kreeg ook onverwacht 2x op 1 dag een boete van 100 euro ..terwijl ik nooit gezien heb dat daar een inrijverbod was..misschien dom maar het regende en was slecht zicht dus de borden als die er al stonden nooit gezien heb...beetje jammer van me 200 euro die ik veel beter kon gebruiken..is hier echt niks aan te doen om de boetes terug te draaien en mij mijn geld terug te geven..ik rij daar nooit namelijk
Vreselijk moest onverwachts naar mijn 90 jarige moeder en dat in het tijdsbestek ! 100€ boete ik kom uit Zaandam
Goed, nu het beleid is afgeschoten kunnen we wellicht beginnen om na te denken. Daartoe kunnen we naar de basis die de gemeente zelf aangeeft en deze terugbrengen tot de vraagstelling: Hoe weren we twintig (20) auto’s per dag uit Oostzaan die duidelijk de bedoeling hebben er niet te willen wezen. Doorrijders. Sluipverkeerders. En hoeveel doorrijders gaan dan over de Wateringbrug en hoeveel over de Twiskebrug? En uit de kentekengegevens kan de gemeente toch afleiden waar de overtreders vandaan komen. Maak een frequentiediagram van de kentekens en wellicht dat er maar een klein aantal sluipverkeerders overblijft. En als de Oostzaners die twintig auto’s per dag als overlast ervaren vinden? Maak er een prijsvraag van.” Hoe weren we twintig auto”s? Maar het gaat het niet om dat geringe aantal. Het gaat om geld. Veel geld. Een gemeente die voor de oplossing van een financieel probleem hulp zoekt bij een over het algemeen hoog opgeleide burgerij ontvangt daar meer waardering voor dan een geld opleverend verkeersbord. Vroeger heette zoiets ”tol”. Een 21e eeuws probleem los je niet op met 18e eeuwse regentenmentaliteit maar met visie en durf. Oostzaan barst van het talent en hoog opgeleide burgers. Maak er gebruik van. Vraag ze. Twee weten meer dan een om maar eens een platitude uit de managementsleer te gebruiken….
Wie verlost dit College en de Raad uit hun lijden?
Naar het openluchtmuseum deze poppenkast.