Tussen de beide Over-gemeenten Oostzaan en Wormerland lijkt een strijd losgebarsten te zijn over wie de meest opzienbarende verkeersmaatregelen kan nemen.
Oostzaan staat met 9-0 voor nadat hun ‘dronken’ fiets/auto-belijning op de Kerkbuurt mondiaal viraal ging.
Maar in Wormerland zitten ze niet stil. Wijkagent Bert Gorter spotte een ‘zwevend’ 3D-zebrapad in IJsland en kondigde aan dat hij zoiets voor ging stellen tijdens het verkeersoverleg in zijn gemeente. In IJsland lijkt het ook nog maar een plan te zijn, het is geen foto maar tekening van de zwevende zebra. Automobilisten zouden de schrik van hun leven krijgen… of dat de bedoeling kan zijn?
Wellicht moeten wegbeheerders #gemeente een proef hiermee doen! Subliem idee! Ik ga dit woensdag bespreken in #verkeersoverleg #Wormerland! pic.twitter.com/4bLHgdaxnD
— Wijkagent Wormerland (@POL_Gorter) October 9, 2017
UPDATE: ook in Zaanstad wordt de optie op “ter overweging” meegegeven…
Goed idee Bert! Ik neem de @GemZaanstad in dit antwoord gelijk mee ter overweging…Gr Michiel.
— M van Kessel (@POL_MVanKessel) October 9, 2017
Hieronder nog eens de bijzondere oplossing die Oostzaan heeft gevonden (Wij hebben het maar eens horizontaal gefilmd).
Regelmatig kom ik in Oostzaan. Ligt niet ver weg van Westzaan. Ik vind die wulpse vormen op de weg wel kunstzinnig!
Misschien leiden ze de aandacht af van het gaspedaal? Zoiets moet het wel zijn. Ik rijd gewoon als altijd oppassend door Oostzaan. Gewoon omdat het een leuk dorp is. In Westzaan, rijden ze ondanks alle spitsverboden en 30 km zones de vouwen uit je broek.
Ook in Nauerna is bij de herinrichting van de dijk en de Zaandammerweg een vergelijkbaar beeld. Het rood geasfalteerde fietspad blijft breed en als de weg of de dijk smaller wordt is het grijze deel voor de auto smaller en niet het fietspad. De auto komt dan op het pad van de fiets en moet uitkijken en niet andersom. Bovendien is het een 30 km zone. Men hoopt is me vertelt door inwoners, dat dit de veiligheid voor de fietsers bevorderd.
Zolang verkeersbeleid gemaakt wordt door politici en ambtenaren die zelf primair autorijden wordt het nooit wat met de veiligheid voor de fietser.
Het zou al heel wat zijn als verkeersambtenaren en beleidsmakers eens een keer kennis nemen van de adviezen van het CROW en de onderzoeksresultaten van SWOV. Maar helaas ..... in de praktijk wordt er heel wat afgehobbied door ambtenaren. Dat "dronken" fietspad in Oostzaan is daar een duidelijk voorbeeld van, nergens anders is zo'n constructie ooit eerder geprobeerd en ik mag lijden als het CROW ooit zoiets heeft voorgesteld.
Vorige wwek zelf gemerkt hoe de nieuwe weginrichting in Oostzaan werkt. Als er weer zo'n chicane (i.c. wegversmalling van het "grijze" weggedeelte voor auto's) aan kwam was dat voor een achter mij rijdende auto alleen maar het signaal om een flinke dot gas te geven om vóór mij bij die versmalling uit te komen. Je zal maar een paar tellen moeten wachten als automobilist. Dat ik daarbij bijna van de weg geveegd werd maakt natuurlijk niet uit ...
Als dit ook zo uitgevoerd gaat worden bij Nauerna zal dat in de praktijk inhouden dat ik een andere (langere) fietsroute moet gaan zoeken. Wat wel vaker het geval is als ambtenaren een weggedeelte onder handen hebben genomen.
Zo'n dronken fietspad werkt niet. Als het toch al een 30 km zone wordt, maak er dan meteen een fietsstraat van. Daarvan is al aangetoond dat die wel een positieve invloed hebben op de verkeersveiligheid.
Beste Rob,
De ambtenaar in kwestie is er één die altijd op een fiets zit. Samen met de Fietsersbond en aanwonenden heeft hij de Kerkbuurt ontworpen. Het doel is volledig om de snelheid bij de auto's omlaag te brengen en de fietser meer ruimte te geven op het asfalt.
Ook heeft de verkeerspolitie en het Fietsberaad van de CROW zich er vooraf over gebogen: voor een (bewezen) fietsstraat is de Kerkbuurt te druk.
Natuurlijk is het afwachten of zo'n vernieuwende maatregel daadwerkelijk de snelheid terugbrengt. Maar als je niks doet blijft ruim 80% te hard rijden. Vooralsnog lijkt het te werken, zo is het ook te zien op de filmpjes. En gekken die zich nergens iets van aantrekken zijn er helaas altijd om de weg onveilig te naken, in oude èn in nieuwe situaties.
Tip: laat je voortaan eerst even goed informeren voordat je je aannames als waarheden de wereld in helpt.
Edward, dank voor je reactie,
Er is overigens geen reden om zo pedant uit de hoek te komen, daar je opmerking dat "het afwachten is of de vernieuwende maatregel werkt" al aangeeft dat jullie het ook niet zeker weten. Is het niet?
Dat er gekozen is voor meer ruimte voor de fietser kan ik nog wel inkomen. Bij de uitvoering plaats ik echter een kanttekening. De kunst is namelijk een weg zo aan te leggen dat een fietser ook van de "gekken, die zich nergens iets van aantrekken" weinig last heeft.
Als iedereen zich aan de regels houdt zijn lijnen, borden en obstakels nergens voor nodig. Wegversmallingen, varkensruggen en vluchtheuvels die beogen de snelheid eruit te halen werken bij verkeersdeelnemers die zich toch al gedragen, maar niet bij de "gekken". Dan blijken die obstakels een signaal om nog snel even gas te geven, waarbij de fietser toch weer klem wordt gezet.
Dat de lokale fietsersbond hierbij betrokken is geweest weet ik, maar het verbaast me dat ze hiermee heeft ingestemd. De landelijke fietsersbond is namelijk geen fan van obstakels op de weg en alhoewel dat slingerfietspad geen fysiek obstakel is, de visuele waarneming is dat wel. Dat kun je ook vooraf bedenken.
Dacht toch echt dat het de Kerkbuurt was, maar kan het mis hebben.
Natuurlijk heb jij dat niet mis! Het is de Kerkbuurt. We passen het aan!
Nou komt dat Oostzaans gezeik weer, boven het filmpje staat nog steeds Noordeinde.
Goed gezien Siem, ga jij maar op het Noordeinde zoeken. Veel plezier.
Het is weg gehaald zie ik.