Ondernemers en bewoners zijn uit het bestuur van de Stichting De Zaanse Schans gestapt en gaan zelf een orgaan oprichten om hun belangen te vertegenwoordigen.
Het huidige bestuur zou de belangen van ondernemers en bewoners niet bewaken, een financieel wanbeleid voeren en een nieuw bestuursmodel zonder medezeggenschap van ondernemers en bewoners er door willen drukken.
Marc van Dorth van Ondernemersvereniging 1509 en Guillaume van Grinsven van Ondernemersvereniging Zaanse Schans schrijven:
“Het vertrouwen in het het bestuur van de Stichting de Zaanse Schans is dermate geminimaliseerd dat wij ons genoodzaakt achten het heft in eigen handen te nemen en zelf een overlegorgaan met bewoners en andere betrokken partijen in het leven te roepen.”
Het gedoe rond de ‘Retributieheffing’ heeft de verhoudingen recent op scherp gezet. Het alternatief dat nu door de Stichting ontwikkeld wordt, een toegangskaart voor het gebied, is onacceptabel volgen de ondernemers: “we worden opgesloten in een openluchtmuseum.” Ook het vertrouwen in de gemeente – die immers kwam met de Retributieheffing – is tot een dieptepunt gezakt.
‘Vertrouwen praktisch nihil’
De ondernemers vinden dat ze in het bestuur van de Stichting (2 van de 7 zetels) nu al te weinig te vertellen hebben. De ‘onafhankelijke’ bestuursleden zouden te weinig oog voor belangengroepen hebben. Dat wordt in de toekomst nog minder. De door Zaanstad ingehuurde jurist Goos Minderman heeft een nieuw bestuursmodel voorgesteld waarin de ondernemers en bewoners helemaal geen zitting hebben, dat plan is aangenomen zonder steun van ondernemers en bewoners. Het vertrouwen is ‘praktisch nihil’ volgens de ondernemers.
In het nieuwe bestuursmodel hebben ondernemers en bewoners alleen een adviesrecht via een Overleg Zaanse Schans. De ondernemers hebben al aangekondigd dat overleg te boycotten.
Bewoners zouden zich teruggetrokken hebben omdat allerlei praktische zaken slecht geregeld zouden zijn en omdat de communicatie onvoldoende zou zijn.
Wanbeleid
Daarnaast stellen Van Dorth en Van Grinsven dat alle besluiten van de laatste maanden niet rechtsgeldig zijn omdat bestuursleden af hadden moeten treden omdat hun maximale termijn erop zit, dat geldt voor Piet Middelhoven (Zaans Museum), penningmeester Hans Gerson (onafhankelijk lid) en André Drost van Vereniging De Zaansche Molen.
Ook beschuldigen de ondernemers Stichting De Zaanse Schans van financieel wanbeleid. Dat zou onder meer gebeurd zijn bij de verkoop van 23 panden aan Stadsherstel (“een financieel debacle”) in 2010 en de terugkoop van de panden in 2017 voor een veel hogere prijs waarvoor een lening is aangegaan.
De stijging van de parkeertarieven zit de ondernemers ook niet lekker, hun voorstellen voor gedifferentieerde tarieven zouden zonder meer terzijde zijn geschoven.
En kunnen we nu eindelijk ophouden met dat onnodige gebruik van het Engels? Gewoon GEEN kaartje moeten kopen.
Groet, Mary
De Orkaan heeft gepubliceerd op basis van het gemeentestuk. Dat valt de Orkaan niet te verwijten. De gemeente heeft zich geëxcuseerd voor de verkeerde weergave in het stuk.
Wees ervan overtuigd dat de stichting er alles aan doet om de Schans openbaar te houden. Het terrein moet openbaar blijven en dus toegankelijk zijn zonder verplichting om een card te kopen. Die card is wel nodig om gebruik te maken van de faciliteiten en attracties waar nu ook al voor moet worden betaald. Er is dus geen sprake van 'opsluiten in een openluchtmuseum'. Daar hoeven ondernemers en bewoners niet voor te vrezen.
Dat is helemaal waar! En daarom ligt er dus ook geen voorstel voor een toegangskaart voor het gebied. De berichten daarover zijn simpelweg onjuist. In een presentatie voor Zaanstad Beraad van 12 maart jl., die nu in de Raadsinformatie van Zaanstad is te vinden, wordt dat ook duidelijk gemaakt. Het voorstel is dat een card nodig is voor wie gebruik maakt van de betaalde faciliteiten en attracties. Natuurlijk hopen wij dat alle bezoekers dat gaan doen, maar het is niet verplicht. Toegang tot het terrein zelf - dat immers openbaar is - blijft gratis.
Wij vinden nog steeds dat De Orkaan geen 'onjuiste berichten' heeft verspreid, we hebben gepubliceerd op basis van informatie die door de gemeente daarover naar buiten is gebracht (https://www.deorkaan.nl/all-inclusive-schanscard-pas-in-2021/) en lezen in de presentatie eigenlijk precies hetzelfde.
Wat zijn we toch lekker bezig rond de Zaanse Schans! Misschien dat het coronavirus voor gezond verstand gaat zorgen......
Het is natuurlijk ingewikkeld om de ver uiteenlopende belangen bij elkaar te brengen. Erfgoedorganisaties hebben nu eenmaal andere prioriteiten dan ondernemers en bewoners van de Zaanse panden. Maar de ondernemers blazen wel hoog van de toren! Waarom is het niet mogelijk entree te heffen voor het gebied zonder een hek er omheen? Om de waterleidingduinen staat toch ook geen hek? En ook om het Zuiderzeemuseum staat geen hek.
Bij het Zuiderzeemuseum moet je gewoon toegang betalen en dat wordt ook gecontroleerd omdat het museum eigenaar van dat terrein is; een duinkaart geeft je toegang tot het duingebied waar de PWN eigenaar van is. De Zaanse Schans kan geen entree heffen voor een gebied waar ze niet volledig eigenaar van is.