De fatbikes zorgen de laatste tijd voor een hoop kopzorgen. Letterlijk en figuurlijk. Ziekenhuizen in Nederland gaan vanaf vandaag alle ongevallen met fatbikes een week lang bijhouden om beter in kaart te brengen voor hoeveel ongelukken deze racemonsters zorgen.
De ziekenhuizen houden bij hoeveel en wat voor verwondingen er veroorzaakt worden waarbij een fatbike betrokken is. Artsen maken zich veel zorgen om de ernstige fatbike-ongevallen en willen deze nu landelijk goed in kaart brengen. Ook gaan ze kijken naar e-bikes en normale fietsen.
Communicatieadviseur Sarah-Jane Rose meldt dat het Zaans Medisch Centrum ook meedoet aan het initiatief van VeiligheidNL. Deze turfweek loopt van maandag 30 september tot en met zondag 6 oktober.
Door: Renée Koopman. Bron: VeiligheidNL, ZMC. Foto: Redactie De Orkaan
het is een hype van het moment...... gaat wel weer over..
de fiets is nu eenmaal handig, je kan makkelijk iemand mee nemen, hij ziet er anders uit.. en hij is niet zo belachelijk duur als de fietsen van de bekende merken..
de bekende merken waar ook tig opvoer setjes voor te koop zijn..
de fiets is niet het probleem, maar de ouders en de jeugd.
de ouders van kinderen onder de 12 die ze zon zware fiets geven... en de kinderen welke er overlast mee veroorzaken... welke dat toch wel zouden doen.. met of zonder de fat bike...
dan is er nog het aantal slachtoffers... Ja dat is hoog.. net als het aantal gebruikers van de fiets... niet zo gek dus dat deze cijfers alle 2 de zelfde richting op gaan...
als alle kinderen morgen op een skateboard gaan staan, moet je eens kijken hoeveel ongevallen daar mee gebeuren op dat moment ..
natuurlijk moeten de echt afwijkende modellen, met valse import gegevens aangepakt worden... en moeten er controles zijn op te hard rijden..
maar de bokkensprongen welke men nu maakt zijn stompzinnig, men roeptoetert elkaar na...
het is positief dat kinderen achter de tv of pc weg zijn en fietsen, niet met de overvolle bus gaan om dat het fietsen met de normale fiets te ver is en de bekende merken te duur of te saai zijn kwa fiets..
Ja vroeger... vroeger konden we ook fietsen.....
er zijn zat positieve punten te benoemen... maar daar willen de klagers niets van horen ..
aanpakken de boel, helmen op, verzekeren, verbieden...
om even op vroeger terug te komen, hoeveel opgevoerde brommertjes waren er... overlastgevende schakel brommers.. enzovoort....
de tijd is veranderd, nu is het een fiets geworden...
de steden worden krapper er voller, zo ook de fietspaden.. met meer gebruiker..
het recept voor meer en meer problemen...
het zijn de fietsen niet de kindere en veral de ouders zijn verantwoordelijk denk toch na joh je gaat toch ook geen kind schooter laten rijden stel imbeziele de bike is niet het probleem opvoeding als mijn kind om een fatbike vraag die boven de 50 kan dikke lul ga eerst maar lerem normaal te fietsen zie kindere van een jaar of 10 er op ga eens gouw zeg eerste probleem zijn de ouder niet de fiets
jammer dat het eerst tot een ongeluk moet komen. er rijden zoveel fatbikes over het voetpad van het darwinpark terhoogte van vermiljoenweg die ons als hondenbezitters, die daar hun hond op uitrenzone uitlaten, voor de sokken rijden dat er al eerder gehandhaafd moet worden.
veel geschreeuw in e jaren 75 80hadden we de
sparta met ook een ondersteunende fiets
daar is nooit zoveel komentaar op geweest.
maar nu gaat het prijskaartje naar beneden
Ja en de regering komt centjes te kort kijk maar naar je auto.belachelijk wat je daar voor moet betalen ov onbetaalbaar
huren kopen van huizen
we gaan naar de donder en worden een on.twikkelings land.
Vroeger toen ik een scooter kocht , die Yamaha’s gingen net onder de 50 en die uit Italië reden echt 80 ,dus het aanpassen bij verkoop fat bike moet kunnen , gebeurde toen ook ,
Misschien dat verzamelde gegevens van alle meewerkende ziekenhuizen die minister Barry Madlener (PVV) eindelijk over de streep zal halen om de wet aan te passen en de fatbike wettelijk te vergelijken met een brommobiel. Natuurlijk zal de 'handel' daar een weggetje voor proberen te vinden om nèt langs de regeltjes de jongeren toch het ziekenhuis in te krijgen. Maar de medewerkers van het ministerie moeten dan maar wat creatiever zijn om die mogelijkheden af te bakenen. TIP: wellicht de fabrikanten verplichten het aantal Watt (en dus de kracht) van de motoren duidelijk aan de buitenkant te graveren.
De Minister wil wel maar de (anti)Fietsersbond ligt dwars tesamen met de onderbuikende 2eKamer. Een Fatbike kun je niet zomaar verbieden, zoals de handel ook al heeft aangekondigd, je moet een type helemaal omschrijven en dan doet de handel er ergens een mm meer of minder aan en valt het niet meer onder de omschrijving. Het is alles of niets dus je laat het zo of je zegt 16 jaar , een helm,verzekeringsbewijs en een rijbewijs. Net als de aloude snorfiets.
de politie moet gewoon meer ingrijpen
heb je ze niet nodig dan zie je ze,en andersom helemaal niet
vanochtend nog twee snotapen op 1 fatbikes ,en ja jongens lekker het gashendel.los trekken ,ik hoorde dat,
In 2017 heeft de Fieteserbond al aan het ZMC gevraagd om in een periode gegevens bij te houden van fietsverkeersslachtoffers. De gegevens van de aard van het vervoermiddel, de locatie en vooral de oorzaak van het ongeval zijn van groot belang.