Zaanstad huurde een eigen journalist in om verslag te doen van de aftrapbijeenkomst van het ‘gesprek met de stad’ dat het college 150 dagen met de inwoners gaat houden.
Het werd een doorslaand succes: “heel enthousiast”, “een perfecte gelegenheid”, “supertrots en blij”, “een spannende avond” en “heel mooi”. Een lesje journalistiek-zoals-het-hoort voor de Zaanse media.
Want het is altijd afwachten met die media, soms vinden ze je plannetjes niet leuk, ze betrappen je op onduidelijke uitspraken en ze onderzoeken of je beloftes wel nakomt. Lastig! Waarom niet gewoon zelf de journalistiek organiseren. Zo moeilijk is dat niet.
Hoe doet gemeentejournalist Floortje van der Vlist dat? Ze laat bijvoorbeeld Sjoerd Bronsema van Youth for Christ aan het woord, hij is:
“heel enthousiast over de avond, omdat we in gesprek kunnen met het college. Zo staat het college dichter bij de mensen.”
Jamila Amestoun (van Marokkaanse afkomst):
“vindt het belangrijk dat iedereen zijn stem kan laten horen en kan praten met de wethouders, want de afstand is eigenlijk best wel groot (…), een perfecte gelegenheid om je stem te laten horen en je gezicht te laten zien.”
Annemieke Goudsmit (VN-ambassadeur in Zaanstad volgens haarzelf, hoewel ze vergat te vertellen dat ze ook op de PvdA-lijst stond) is:
“heel blij met deze bijeenkomst. Supertrots en blij dat we zo’n stap voorwaarts gemaakt hebben, dat het college echt openstaat voor veranderingen en dat er een goed begin is gemaakt om Zaanstad tot een hoger plan te brengen.”
Yvonne de Groot en Roëlle Lansing van wooncorporatie ZVH zijn “heel enthousiast over de nieuwe wethouder wonen.” De kersverse wethouder in kwestie, Songul Mütluer “vond het heel mooi om te zien”
De eveneens kersverse wethouder Gerard Ram “vond het een hele leuke en spannende avond. Dit was een geweldige ervaring.”
Gertjan Welgemoed (Klankbordgroep Poelenburg): “Laten we hopen dat hun voornemens ook werkelijk in daden worden omgezet.” Tijdens de bijeenkomst zelf is Welgemoed zeer kritisch maar dat blijft vrijwel onzichtbaar.
Beetje jammer dat het filmpje pas tweeëneenhalve week na de bijeenkomst online werd gezet (moest de hele afdeling communicatie en het voltallige college het nog goedkeuren?) en dat het pas 6 keer bekeken is (maar bij zoveel positiviteit willen wij niet zuur uit de hoek komen natuurlijk, dat kan beter: kijken!).
Het college gaat in gesprek met de burgers maar reacties bij de video’s zijn niet mogelijk… hieronder wel…
Wel grappig, eerst hoor je welke geweldige ideeen de kandidaten hebben om, nadat ze gekozen zijn mensen te vragen om ideeen. Mijn ervaring is dat heel weinig mensen naar de zaaltjes komen. Gewone burgers hebben daar geen tijd voor en geen zin in. De orkaan bereikt mensen en communiceerd beter dan de gemeente tot nu toe.
Een journalist hoort onafhankelijk te zijn. Niet uigenodigt maar onafhankelijk.
Is al discussie over bij andere gemeenten.
Waarom plakt De Orkaan hier het etiket 'journalist' op? Het is duidelijk een promo-filmpje in mijn ogen.
Ach, dat videoverslag... Dat hoort gewoon bij deze ontwikkelingsfase. Het is niet zo moeilijk om mooie plannen te bedenken en te verkopen en te beloven dat je alles anders gaat doen dan al je voorgangers. En te laten zien dat iedereen enthousiast is over je voornemens. Het echte spel begint op dag 151. Dan moet je laten zien wat je allemaal waarmaakt als de praktijk en de gemeenteraad weerbarstiger zijn dan je aannam. Als ik terugdenk aan het Gesprek met de stad en ik hoor de ene wethouder per strekkende meter praten en niets zeggen en de ander de vraag over de afspraken met de NS ontwijken,dan hoeven we ons niet ongerust te maken: het zal wel meevallen met al die veranderingen.
Het was een goede bijeenkomst en ik geloof ook zeker dat er wethouders bij zitten die hart voor de stad hebben en voor ons als Zaanstad zich in gaan zetten. Ben ook blij met de scherpe vragen en opmerkingen van de Orkaan. Blijf dit doen Orkaan, we worden er allemaal alleen maar beter van.
Wat een gemiste kans. Het bestuur in (juist) Zaanstad is gebaat bij de keuze voor een inhoudelijk-kritische benadering. Dat brengt zelfreflectie, (nieuwe) gezichtspunten, discussie. En het is goed voor het imago (een beter imago dan wat De Orkaan hierboven schetst). En er zijn hier gelukkig genoeg kritische journalisten om alle partijen en kanten en visies te belichten.
Interessant dat Wendy in dit verband het Latijnse woord 'imago' gebruikt. Komt in de Vulgata, de Latijnse Bijbel, slechts éénmaal voor, namelijk als vertaling van het Griekse kharaktér in Hebreeën 1:3, waar het in Nederlandse vertalingen vertaald wordt met evenbeeld: Christus is het evenbeeld van God. Politici die bezorgd zijn om hun image, zouden daar wat meer aan moeten denken.
Goed te weten dat de SP dit nu een prima idee vindt. Maikel Kat (toen ook SP) noemde een soortgelijke actie ten tijde van het cultuurcluster nog gewoon ‘bijna staatspropaganda’. https://www.deorkaan.nl/publiciteits-offensief-rond-cultuurcluster/
Er is wel degelijk wat op tegen. Het inhuren van een pr functionaris kan je doen, maar dan moet wel iedereen weten dat het reclame is en geen informatie. Nu worden we voor het lapje gehouden.
#libellezomerweek #lifeisgood #obligaat
Wat jammer dat het zo'n ontiegelijk jeukend Libelle zomerweek gevoel oproept, hier had toch heel wat meer uitgehaald kunnen worden
Een journalist huur je niet in, die nodig je uit, een PR functionaris huur je in. Dat is wat Zaanstad doet. Daar is niets op tegen, maar noem het beestje wel bij de juiste naam.