‘Laten we er alsjeblieft een beetje vaart achter zetten, zodat we na vanavond alle debatpunten hebben besproken’, opende voorzitter Perry van der Velden (POV) het Zaanstad Beraad. Drie avonden lang heeft de gemeenteraad al gepraat over de Parkeervisie. En ook tijdens het derde debat konden de partijen het niet echt eens worden over de visie.
Het Zaanstad Beraad begint met een voorstel van coalitiepartij VVD om onder andere het centrum van Saendelft, het stationsgebied Krommenie-Assendelft en het winkelgebied van Krommenie niet een parkeerzone A, maar een parkeerzone B-plus te maken, waardoor een minder streng parkeerbeleid zal gelden. ‘In dit soort gebieden komen mensen op zaterdagochtend die voor de hele week boodschappen gaan doen, daarom lijkt het mij niet handig om de auto in deze zone op de laatste plaats te zetten’, zegt Casper Davelaar (VVD). Hij wordt op hoofdlijnen gesteund door Lokaal Zaans en PVV.
Bullshit
Na een op het oog vrij constructief begin van het debat is het net als bij het vorige debat, Erdogan Şahin (DENK) die er met de botte bijl ingaat. Aan het begin van het debat zei hij zich te gaan inhouden, maar dat blijkt toch lastig: ’Ik schaam me voor het eerste half uur van dit debat, waarin we over bullshit aan het praten zijn, alleen maar bullshit!’
De VVD stelde voor, alle huishoudens in gebieden waar betaald parkeren geldt hetzelfde aantal vergunningen te geven. Als gezinnen hun garage hebben omgebouwd tot een slaapkamer of kantoor krijgen zij misschien maar één vergunning, terwijl de buurman er twee krijgt, en dat is krom, zegt de VVD. De gemeenteraad kon het niet eens worden op dit punt en dat zag voorzitter Van der Velden ook: ‘Jullie gaan het hier niet over eens worden, dus ik stop het debat hierover. Jullie hebben andere democratische middelen om tot een oplossing te komen.’
Deelauto’s
Ook ging het nog over het fietsparkeerbeleid. Stella Pieterson (Partij voor de Dieren) vreest dat de rol van de fiets in het geding komt in de Parkeervisie. Casper Davelaar (VVD) sloot zich daarbij direct aan en zei dat ‘als je wil dat mensen op de fiets gaan, je ervoor moet zorgen dat mensen hun fiets heel dicht bij hun eindbestemming kunnen neerzetten’.
Verder werd er nog gedebatteerd over de vraag of we in de Parkeervisie wel moeten uitgaan van een succes van de deelauto, of dat dat een te grote gok is. Hierover zei Natascha Stroo (GroenLinks): ‘Laten we proberen een succes te maken van de deelauto en hem niet gelijk uitsluiten.’ Marianne de Boer (Lokaal Zaans) betoogde dat de gemeente haar inwoners moet verleiden tot het gebruiken van deelauto’s, en niet moet dwingen.
Flip Hoedemaeker (D66) wilde een proactiever laadpalenbeleid. Ook hierin kwam de raad niet op één lijn. Het enige debatpunt waar de raad het dinsdagavond wél eens was, was er één van de POV, die voorstelde om parkeervergunningen automatisch door te laten lopen zodat deze niet elk jaar opnieuw aangevraagd hoeven te worden, zoals nu het geval is. Dat er toch nog een debatpunt is waar de raad het zo evident over eens kon worden, is gezien het verloop van de voorgaande debatten bijzonder te noemen.
Hoe verder?
De afgelopen drie Beraden lijken de raad dan ook eerder meer te hebben verdeeld over de nieuwe Parkeervisie dan dat het ze dichter bij elkaar heeft gebracht. Voorzitter Van der Velden zal dan ook blij zijn dat de debatten over de Parkeervisie erop zitten. ‘We worden moe, dus ik ga afronden, dit wordt niet meer leuk’, zei hij aan het einde van het debat.
Leuk of niet. De Parkeervisie komt ook nog in de raad voor besluitvorming. B&W moet eerst aan de slag om alle opgehaalde suggesties in een eventuele nieuwe versie te verwerken. Daarnaast is er al een hele batterij moties en amendementen aangekondigd, zodat ook dat debat een lange avond kan voortduren.
En dan ligt er nog het plan van Lokaal Zaans voor een referendum over de Parkeervisie. Dan wordt het een nog langere affaire.
Door Jelmer de Vries op basis van Zaanstad Beraad van 11 februari 2025.
Nog even dooretteren en er is een prima actiepunt voor de komende Gemeenteraadsvergadering . Hoeft er ook geen referendum te komen. Inzet is meer Sociale woningbouw,meer parkeerplaatsen en een parkeernorm van 1,5.
Het zou zomaar een succesnummer kwa opkomst kunnen worden
“We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt” (Albert Einstein).
Prima van toepassing op de dames en heren van B en W dus…
Zou Zaandam ook niet een beetje vol zijn ?
Als de politiek er niet uitkomt is het misschien wel verstandig om alle inwoners van Zaanstad via een bindend referendum om hun mening te vragen. Zij hebben er het gemak en de lasten van toch!
Ja, hiermee kunnen de inkomsten van Zaanstad lager gaan uitvallen en dat betekent dan dat er naar uitgaven gekeken moet gaan worden!