‘Laten we er alsjeblieft een beetje vaart achter zetten, zodat we na vanavond alle debatpunten hebben besproken’, opende voorzitter Perry van der Velden (POV) het Zaanstad Beraad. Drie avonden lang heeft de gemeenteraad al gepraat over de Parkeervisie. En ook tijdens het derde debat konden de partijen het niet echt eens worden over de visie.
Het Zaanstad Beraad begint met een voorstel van coalitiepartij VVD om onder andere het centrum van Saendelft, het stationsgebied Krommenie-Assendelft en het winkelgebied van Krommenie niet een parkeerzone A, maar een parkeerzone B-plus te maken, waardoor een minder streng parkeerbeleid zal gelden. ‘In dit soort gebieden komen mensen op zaterdagochtend die voor de hele week boodschappen gaan doen, daarom lijkt het mij niet handig om de auto in deze zone op de laatste plaats te zetten’, zegt Casper Davelaar (VVD). Hij wordt op hoofdlijnen gesteund door Lokaal Zaans en PVV.
Bullshit
Na een op het oog vrij constructief begin van het debat is het net als bij het vorige debat, Erdogan Şahin (DENK) die er met de botte bijl ingaat. Aan het begin van het debat zei hij zich te gaan inhouden, maar dat blijkt toch lastig: ’Ik schaam me voor het eerste half uur van dit debat, waarin we over bullshit aan het praten zijn, alleen maar bullshit!’
De VVD stelde voor, alle huishoudens in gebieden waar betaald parkeren geldt hetzelfde aantal vergunningen te geven. Als gezinnen hun garage hebben omgebouwd tot een slaapkamer of kantoor krijgen zij misschien maar één vergunning, terwijl de buurman er twee krijgt, en dat is krom, zegt de VVD. De gemeenteraad kon het niet eens worden op dit punt en dat zag voorzitter Van der Velden ook: ‘Jullie gaan het hier niet over eens worden, dus ik stop het debat hierover. Jullie hebben andere democratische middelen om tot een oplossing te komen.’
Deelauto’s
Ook ging het nog over het fietsparkeerbeleid. Stella Pieterson (Partij voor de Dieren) vreest dat de rol van de fiets in het geding komt in de Parkeervisie. Casper Davelaar (VVD) sloot zich daarbij direct aan en zei dat ‘als je wil dat mensen op de fiets gaan, je ervoor moet zorgen dat mensen hun fiets heel dicht bij hun eindbestemming kunnen neerzetten’.
Verder werd er nog gedebatteerd over de vraag of we in de Parkeervisie wel moeten uitgaan van een succes van de deelauto, of dat dat een te grote gok is. Hierover zei Natascha Stroo (GroenLinks): ‘Laten we proberen een succes te maken van de deelauto en hem niet gelijk uitsluiten.’ Marianne de Boer (Lokaal Zaans) betoogde dat de gemeente haar inwoners moet verleiden tot het gebruiken van deelauto’s, en niet moet dwingen.
Flip Hoedemaeker (D66) wilde een proactiever laadpalenbeleid. Ook hierin kwam de raad niet op één lijn. Het enige debatpunt waar de raad het dinsdagavond wél eens was, was er één van de POV, die voorstelde om parkeervergunningen automatisch door te laten lopen zodat deze niet elk jaar opnieuw aangevraagd hoeven te worden, zoals nu het geval is. Dat er toch nog een debatpunt is waar de raad het zo evident over eens kon worden, is gezien het verloop van de voorgaande debatten bijzonder te noemen.
Hoe verder?
De afgelopen drie Beraden lijken de raad dan ook eerder meer te hebben verdeeld over de nieuwe Parkeervisie dan dat het ze dichter bij elkaar heeft gebracht. Voorzitter Van der Velden zal dan ook blij zijn dat de debatten over de Parkeervisie erop zitten. ‘We worden moe, dus ik ga afronden, dit wordt niet meer leuk’, zei hij aan het einde van het debat.
Leuk of niet. De Parkeervisie komt ook nog in de raad voor besluitvorming. B&W moet eerst aan de slag om alle opgehaalde suggesties in een eventuele nieuwe versie te verwerken. Daarnaast is er al een hele batterij moties en amendementen aangekondigd, zodat ook dat debat een lange avond kan voortduren.
En dan ligt er nog het plan van Lokaal Zaans voor een referendum over de Parkeervisie. Dan wordt het een nog langere affaire.
Door Jelmer de Vries op basis van Zaanstad Beraad van 11 februari 2025.
Zsm verhuizen naar een andere gemeente
Alles laten zoals het is lijkt mij het beste.
1,5 plaats per voordeur en daarmee basta.
Nog even dooretteren en er is een prima actiepunt voor de komende Gemeenteraadsvergadering . Hoeft er ook geen referendum te komen. Inzet is meer Sociale woningbouw,meer parkeerplaatsen en een parkeernorm van 1,5.
Het zou zomaar een succesnummer kwa opkomst kunnen worden
“We kunnen een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt” (Albert Einstein).
Prima van toepassing op de dames en heren van B en W dus…
Misschien is er een mogelijkheid om bedrijfs bussen (Vooral witte )die door bedrijven meegegeven worden aan de werknemer bij hun bedrijf te laten parkeren, want deze mensen hebben nog 2 privé auto's ook dus dan kom je al gouw parkeerruimte tekort + dat deze witte bussen vaak te lang en te reed zijn voor de huidige parkeer plaatsen.
Dus werkbussen niet in woongebied plaatsen.
Zou Zaandam ook niet een beetje vol zijn ?
Als de politiek er niet uitkomt is het misschien wel verstandig om alle inwoners van Zaanstad via een bindend referendum om hun mening te vragen. Zij hebben er het gemak en de lasten van toch!
Ja, hiermee kunnen de inkomsten van Zaanstad lager gaan uitvallen en dat betekent dan dat er naar uitgaven gekeken moet gaan worden!
De burgers zijn vijanden van de gemeente in Zaanstad. Ze worden nergens in betrokken en alles word achter gesloten deuren georganiseerd. Ze vragen wel om je mening maar daar word niet veel meegedaan. Daarnaast is Zaandam volgebouwd en totaal geen rekening gehouden met ruimtes, recreaties ruimte, parkeerplaatsen. In de stad bv kun je niet eens voor de hele dag bezoek ontvangen, je mag hier max 2 uurtjes parkeren dan moet je weg. Soms denk ik zijn de mensen die in het gemeentehuis werken wel allemaal opgeleid met de juiste papiertjes, want er word niet echt nagedacht over belangrijke onderwerpen omtrent de burgers.
Er zijn veel belangen in Zaanstad, waarvan een aantal tegenstrijdig is. Onze binnenstedelijke ruimte moet voorzien in meer woningen (een grote wens van jongeren, hun ouders, gescheiden mensen en daklozen), in meer groen (nodig voor ons welbevinden qua temperatuur en de biodiversiteit), in meer ruimte voor bedrijven (want wie in Zaanstad werkt hoeft niet in de overvolle trein of de file) en parkeerplaatsen (veel huishoudens hebben meer dan één auto). De gemeenteraad moet besluiten nemen over de verdeling van de schaarse ruimte. De gemeenteraad denkt diep en intens na over de oplossingen. En de ene politieke partij legt andere accenten dan de andere politieke partij.
De inwoners van Zaanstad worden wel degelijk betrokken. En er wordt ook gereageerd op klachten van inwoners. Daar wordt iets mee gedaan. En één keer per vier jaar kunnen de inwoners in het stemhokje stemmen op de partij waarvan zij vinden dat die het beste de belangen van de Zaankanters behartigt. Het grote aantal fracties in de gemeenteraad is een teken dat ook de inwoners vele - soms tegenstrijdige - meningen en wensen hebben.
U kunt in gesprek gaan met de hele gemeenteraad (inspreken, brief of mail schrijven) of met de politieke partij van uw keuze.
Heel goed Anna!! We moeten praten over wat we willen. Willen mensen ruimte voor kinderen om te spelen? Om veilig te fietsen? Ruimte voor ouderen om de straat op te gaan? Minder auto s op straat? We zijn zo gewend dat de auto de dienst uitmaakt . Jammer dat de discussie gaat over al die maatregelen waar een automobilist hinder van kan hebben. De auto maakt de dienst uit. Als je daar op blijft hangen in je gesprekken ( ook veel gemeenteraadsleden zie ik dat doen!! urenlange geëmmer over elk detail….en dan beweren dat er niet geluisterd wordt….de wethouder luistert zich een ongeluk, kijk maar naar t debat) … Als je niet wat ruimer denkt, krijg je niets anders dan wat je al hebt. De auto moet echt een tandje lager. Anders komen anderen in de knel. Meer OV hoort daar wel bij , wat mij betreft .
Mevrouw, het klinkt allemaal prachtig van inspraak enzovoorts, maar er is al ergens een keer een besluit genomen en dat wordt hoe dan ook uitgevoerd. Je word er bij betrokken en dan leggen ze de burger voor de wielen en daarna walst men er gewoon overheen. Het is allemaal toneel, een soort van show.