Gisteren plaatsten we een stuk waarin de zorgen van Zaanse bewoners over de verhoging van de geluidsnormen van Schiphol werden besproken. De experimenteerregeling van Minister Harbers valt niet bij iedereen goed.

Ook Jeroen Olthof, voorzitter van BRS* en lijsttrekker van de PvdA voor de Provinciale Staten van Noord-Holland, diende namens de Bestuurlijke Regio Schiphol een zienswijze in op de regeling.

Deze regeling ligt momenteel ’ter consultatie**’.  

In oktober 2022 is een bestuurlijke overeenkomst gesloten over verbeterde interbestuurlijke samenwerking, maar volgens de BRS doet de wijze waarop dit is gepresenteerd geen recht aan de beleving van de inwoners/onderwonenden. 

Zienswijze

Volgens het BRS wordt binnen de NOVEX Schipholregio gewerkt aan de verbetering van de leefomgeving, maar dit perspectief ontbreekt in het verhaal:

“Er lijkt sprake van twee verschillende werelden: een technische met berekeningen en modellen, en de dagelijkse realiteit van omwonenden die bescherming zoeken tegen overlast. Maak het perspectief van de inwoners het vertrekpunt voor de regeling.’

Ook ontbreekt een toetsingskader voor verlenging van de regeling en is het onduidelijk hoe interbestuurlijke samenwerking hierbij betrokken wordt.

Inhoudelijke punten

Er zijn ook inhoudelijke punten die volgens de BRS aangepakt moeten worden. Ten eerste was het Nieuw Normen- en Handhavingsstelsel Schiphol (NNHS) bedoeld om secundaire banen te beschermen, maar sommige handhavingspunten overschrijden de grenswaarde, en het verhogen van de grenswaarden is een slecht signaal en zou de scheefgroei legitimeren. Ten tweede verwachten inwoners rond de primaire banen meer bescherming, en het verhogen van de grenswaarden past daar niet bij. Daarnaast zijn de grenswaarden gebaseerd op 460.000 vluchten en het is onduidelijk of ze worden verlaagd als de krimp naar 440.000 wordt toegepast. Ten slotte werkt de nieuwe regeling met een grenswaarde en een maximum grenswaarde in geval van buitengewone weersomstandigheden, maar er is geen definitie van “buitengewone weersomstandigheden” opgenomen.

*BRS betekent De Bestuurlijke Regie Schiphol. Het is een samenwerkingsverband tussen gemeenten en provincies in de Schipholregio.

**Als iets ’ter ​​consultatie’ ligt, betekent dit dat het ontwerp van de regeling gepubliceerd en openbaar is gemaakt voor reacties en feedback van belanghebbenden en geïnteresseerde partijen.