In 2022 groeide het bezoek aan De Orkaan fors, gemiddeld met zo’n 40 procent ten opzichte van 2021. Meer mensen bezochten de website, en er waren ook meer abonnees en volgers op de sociale media-kanalen.

Afgelopen jaar werd de website van De Orkaan elke maand gemiddeld door 175.000 unieke bezoekers bezocht (31 procent meer dan in 2021), die brachten maandelijks 377.000 bezoeken aan De Orkaan (plus 51 procent t.o.v. het jaar daarvoor) wat resulteerde in 583.000 pagina-weergaven (45 procent meer dan in 2021).

Een belangrijke oorzaak van de groei is dat De Orkaan meer nieuws is gaan plaatsen, we zitten nu op 50 à 60 artikelen per week of soms zelfs meer. Ook hebben we meer divers nieuws: meer sport en meer 112-nieuws (vooral die laatste categorie trekt veel bezoek). Groei op sociale media-kanalen leidt ook weer tot meer bezoek. Ook het aantal reacties op artikelen groeit sterk en dat leidt ook weer tot meer bezoek.

De artikelen die het best werden gelezen lieten we hier langskomen.

Boven de groei per maand (rood=paginaweergaven, groen=bezoek, blauw=bezoekers), de enorme uitschieters zijn april en mei 2022. Onder de groei bij het maandgemiddelde sinds 2014. (artikel gaat door onder grafiek)

Social

Alle sociale media-kanalen groeiden in 2022. Vooral het YouTube-kanaal (55 procent meer abonnees ten opzichte van 2021) en Instagram (plus 30 procent) lieten een sterke groei zien. De nieuwsbrief haalde de grens van 3.700 abonnees, Twitter passeerde de 5.000. (artikel gaat door onder grafiek)

Leeftijd

Volgens Google Analytics is 27 procent van de gebruikers 65+. Een derde is jonger dan 45. In vergelijking met 2021 is het publiek iets jonger geworden. (artikel gaat door onder grafiek)

Mobiel

Drie kwart van de bezoeken aan De Orkaan is op de smartphone. Bezoek van de site op de laptop of PC neemt af. (artikel gaat door onder grafiek)

Hoe vinden bezoekers ons?

Ruim een derde van de bezoekers komt direct op De Orkaan door de URL in te tikken of omdat De Orkaan in de bookmarks of favorieten staat (of via een eigen icoontje op je mobiele telefoon). Bijna net zoveel komt via een zoekactie op de site. Minder dan 20 procent komt via Facebook – dat is een relatief laag percentage dat onze afhankelijkheid van Facebook beperkt maakt. Referals (links op andere pagina’s) zijn goed voor 5 procent van het bezoek, Twitter voor 3 procent en mail (de nieuwsbrief) ook voor 3 procent.

Deze data zijn alleen voor De ‘grote’ Orkaan. De Orkaan Junior en Kort Zaans vallen daarbuiten. De cijfers zijn verzameld door Google Analytics. De ‘bezoekers’ (unieke gebruikers) zijn in feite te hoog ingeschat omdat Google apparaten telt en geen personen. Wie op de mobiel en de laptop de site bezoekt telt voor twee; gebruikers die cookies weggooien worden daarna weer als nieuwe gebruikers gezien. Ook zitten bij de gebruikers robots van zoekmachines.