Zaanstad voert een draagvlakmeting uit waarbij bewoners van het Zaaneiland mogen aangeven of ze voor of tegen het invoeren van betaald parkeren in hun buurt zijn.
Het onderzoek wordt gedaan omdat een aantal bewoners om zo’n meting heeft gevraagd:
‘Zij ervaren parkeeroverlast. Dit komt doordat veel automobilisten parkeren in de woonstraten waar nog gratis gepareerd kan worden. Hierdoor is het voor bewoners vaak lastig om een vrije parkeerplaats te vinden.’
De oplossing is eenvoudig aldus Zaanstad: ‘Betaald parkeren kan de parkeerdruk in uw wijk verlichten’. Dat betekent waarschijnlijk ook dat de parkeerdruk elders (Havenbuurt) dan weer gaat toenemen. De recent toegenomen parkeerdruk is vooral het gevolg van de nieuwbouw aan de Houthavenkade. Daar wordt nu al op grote schaal op fietspaden, trottoirs en groenstroken geparkeerd door werkers, en ook op wegen waar parkeerverboden of zelfs stopverboden gelden. Maar ook die plekken staan elke dag vol zodat er uitgeweken wordt naar het Zaaneiland en Havenbuurt.
En wat het Zaaneiland te wachten staat is nog veel groter. In de nabije omgeving van het eiland wordt fors gebouwd in de komende jaren: 1.158 woningen met 543 parkeerplaatsen (Figaro, Badhuisweg, Catharina, Houthavenkade, Dukra). En met gemiddeld meer dan 120 auto’s per 100 huishoudens in Zaanstad hoef je geen rekenwonder te zijn om uit te rekenen hoe groot het tekort wordt.
Eén blik op de kaart maakt duidelijk waar die mensen gaan parkeren: Zaaneiland, Havenbuurt en Westerwatering. Die laatste twee kunnen zich ook op gaan maken voor een draagvlakmeting waarvan Zaanstad er twee aankondigde voor dit jaar.
De enquete kan door bewoners van 7 februari t/m donderdag 23 februari worden ingevuld. Per straat moet minstens 40 procent reageren, als daar meer van de helft voor is, kan betaald parkeren worden ingevoerd. Maar ook als een minderheid het wil, kan dat gebeuren als alle straten er omheen wel voor zijn.
Door Piet Bakker op basis van bewonersbrief en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: De Orkaan (parkeren op Eiland in een gebied met een parkeerverbod).
betaald parkeren in de openbare omgeving vind ik toch al raar. Ik betaal al 700 euro om alleen maar op de openbare weg te staan via de wegenbelasting. Ga je rijden dan betaal je veel belasting op je benzine. Ook meen ik dat op het Eiland 1,5 parkeerplek per woning was gepland. De kosten hiervan zijn vast door de ontwikkelaar in de prijs van de huizen verrekend, dus de bewoners hebben volgens mij indirect al mee betaald aan een parkeerplaats.
Door woning nood blijven kinderen tot hun 30 ste nog bij hun ouders en staan en bij gemiddeld gezin 3 auto's voor de deur en bij hoog bouw word parkeren voor de deur lastig en de vele kosten moeten toch betaald worden dus laten we parkeer belasting invoeren want de dure linkse hobbels moeten toch door iemand betaald worden
Dit verhaal en de vele anderen, waarvoor dank De Orkaan, over betaald parkeren doet me ook denken aan het artikel op de NOS gisteren over de “kloof” waar gemeenten volgend jaar mee te maken krijgen. De kloof gaat over dat de gemeentes zoveel taken van het rijk hebben gekregen dat ze allemaal in het rood staan. Echter heeft het rijk ook bepaald dat gemeenten niet een sluitende begroting mogen hebben. Daarnaast wil het rijk ondanks dat ze meer en meer taken overhevelen financieel tegemoet komen. Als klap op de vuurpijl hebben de rechtse wappies van de PVV en consorten ook nog gezegd dat gemeenten de OZB niet mogen verhogen. Wat blijft er dan nog over? Drie keer raden https://nos.nl/artikel/2554756-voorlopig-geen-extra-geld-voor-gemeenten-hogere-gemeentebelastingen
Zullen we het woord wappies nu maar eens afschaffen ?
Zolang er zo tegen andere meningen wordt aangekeken komen we nergens.
betaald parkeren in de openbare omgeving vind ik toch al raar. Ik betaal al 700 euro om alleen maar op de openbare weg te staan via de wegenbelasting. Ga je rijden dan betaal je veel belasting op je benzine. Ook meen ik dat op het Eiland 1,5 parkeerplek per woning was gepland. De kosten hiervan zijn vast door de ontwikkelaar in de prijs van de huizen verrekend, dus de bewoners hebben volgens mij indirect al mee betaald aan een parkeerplaats.
gepareerd? Freudiaanse verspreking. zelf ben ik bijna van mijn fiets gereden door een bouwvakker aan de houthavenkade. Zaanstad en de bouwbedrijven verdienen hier zoveel, daar kan wel wat handhaving c.q. boetes vanaf. Dan kunnen de fietspaden die van strepen pek in elkaar hangen eens opgeknapt.
*foutje in mijn tekst: dat gemeenten juist WEL een sluitende begroting moeten hebben. Ze mogen niet in de min
Als ik lees wanneer het betaald parkeren ingevoerd kan worden (Per straat moet minstens 40 procent reageren, als daar meer van de helft voor is, kan betaald parkeren worden ingevoerd. Maar ook als een minderheid het wil, kan dat gebeuren als alle straten er omheen wel voor zijn.) dan moet er haast wel een godswonder gebeuren om het niet door te laten gaan.
Wat Zaanstad doet is een "verelendungs"-tactiek toepassen. Zorg dat het een enorme puinhoop wordt en vraag dan of je het tegen betaling moet oplossen richting de situatie van vóórdat je die puinhoop hadden laten ontstaan. En dan nog, écht beter wordt het niet. Gewoon iets minder rampzalig. Maar het wordt vanzelf nog weer slechter, hoor. Laat dat maar aan Zaanstad over.
Uiteindelijk betaald iedereen voor een oplossing die er niet is. Maffia praktijken.
En zo verspreidt het betaald parkeren zich als een olievlek door heel Zaandam. Het waterbed effect. Binnen afzienbare tijd is de hele gemeente aan de beurt.
Waar kan ik die enquete invullen? Moet voor de bewoners toch gewoon vrij van parkeergeld blijven. Dus alleen parkeren voor vergunninghouders of zoiets.
Vergunninghouders gaan ook betalen en hoogstwaarschijnlijk extra bij een 2e auto.
Verbaast me dat men oproept om maar nog meer te betalen, terwijl veel mensen al niet eens normaal rond kunnen komen.
Zo’n vergunning kost geld. Meestal een paar tientjes voor het hele jaar en je visite kan voor heel weinig parkeren. Het zal een boel ellende oplossen. Er wordt op het eiland in veel straten slecht gebruik gemaakt van parkeren op eigen terrein doordat men bankjes, bloembakken of zelfs betonblokken heeft neergelegd. Veel mensen vanuit de overkant van de brug die daar gratis parkeren. Dat is dan wel voorbij.
Beste Siep,
Ik heb helemaal niet het idee dat er op het Eiland “veel ellende” is mbt parkeren, wat opgelost moet worden.
Dat dat wellicht gaat komen als alle nieuwbouw klaar is wil ik best geloven. Maar dan is het vroeg genoeg.
Fijn weekend allen
Parkeervergunning voor 1 jaar in Zaandam bedraagt 116 euro. Het voordeel je kunt weer heel goed parkeren in je eigen wijk. Geen overlast meer van automobilisten die op zoek zijn naar een gratis plek.
Alle bewoners krijgen de brief met de code voor de enquete.
nou wij hebben het ook gekregen in kogerveld