Dinsdagmiddag brak er brand uit in een woning aan de Herman Gorterstraat in Wormerveer, “de oorzaak van de brand is een accu van een elektrische fiets. De accu stond onder de lader en is ontploft” schrijft Michel Schermer op Facebook Wormerveer.
Gebeurt dat vaker? Hoe komt dat? En is het te voorkomen? Wij vroegen het aan Rob Visser, beleidsmedewerker risicobeheersing bij de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland.
Bij de Veiligheidsregio weten ze niet precies hoe vaak het voorkomt omdat de oorzaak van branden niet altijd duidelijk is, maar er wordt wel geconstateerd dat het vaker gebeurt. Maar hoe komt het eigenlijk?
Rob Visser:
“Er is een groeiende vraag naar accu’s, en vooral naar accu’s met meer vermogen. Dat zijn accu’s voor auto’s en fietsen maar ook voor laptops en mobiele telefoons. Tegenwoordig zijn dat vaak lithiumion batterijen. Die zijn relatief instabiel. Als er sprake is van beschadiging of oververhitting kan een zogenaamde ’thermal runaway’ ontstaan waarbij de accu uit zichzelf steeds heter wordt en spontaan kan ontbranden.”
Als het eenmaal zover is, kan het proces niet gestopt worden. Maar wat is er aan te doen? Visser:
“Altijd in het zicht opladen. Die voorlichting geven we ook al aan leerlingen van groep 7 en 8: niet je mobieltje ’s nachts onder je kussen opladen. En ‘in het zicht’ geldt ook voor accu’s voor fietsen. Als het kan, is het beter de accu eruit te halen en in het zicht op te laden dan de accu op de fiets te laten en in de schuur op te laden. Je moet het kunnen zien en controleren.”
Een beschadigde accu – bijvoorbeeld na een fikse val – loopt meer kans om te ontbranden. Als de accu bloedheet wordt en er grijze damp vrijkomt is het volgens Visser in veel gevallen al te laat.
Foto (Michel Schermer, Facebook Wormerveer) van brand Herman Gorterstraat.
het is hier in Singapore (waar ik woon) al meermaals gebeurd met dodelijke afloop. Daarom zijn er nu veel strengere regels. Dat lijkt te werken. Lang niet alle batterijen zijn toegestaan.