De blijdschap was groot, maar bleek voorbarig en van korte duur. De parkeerplaats van Van Egdom & Zn. Verkeerswerken aan de Diederik Sonoyweg bij de Zaanse Schans was weer even open. Maar na een paar dagen, is de parkeerplaats sinds vandaag weer gesloten. De reden: onjuist advies van POV-raadslid Perry van der Velden.
Twee weken geleden dreigde Handhaving met boetes als de ‘illegale’ parkeerplaats van Van Egdom niet onmiddellijk zou stoppen. De parkeerplaats werd gesloten, maar op advies van Van der Velden ging deze weer open omdat er niet gehandhaafd zou worden. Na een paar dagen moest de parkeerplaats toch weer sluiten op advies van het raadslid.
Misstap raadslid
Van der Velden, die als tussenpersoon tussen de ondernemer en de gemeente fungeerde, probeerde de parkeerplaats weer open te krijgen. Het raadslid beweerde met de burgemeester te hebben gesproken en dat er geen handhaving zou plaatsvinden, waardoor parkeren weer mogelijk zou zijn. Van Egdom heropende zijn parkeerplaats direct.
Volgens Zaanstad heeft de burgemeester tegen Van der Velden gezegd dat wat Van Egdom doet in strijd is met het bestemmingsplan. De burgemeester heeft wel aangegeven dat er met de ondernemer gesproken moet worden om de situatie goed te beoordelen, maar er is nooit gezegd dat er niet gehandhaafd zou worden. De gemeente heeft echter nog geen contact opgenomen met Van Egdom.
Het POV-raadslid was te enthousiast met het advies om weer open te gaan, wat grote gevolgen had kunnen hebben voor de ondernemer als er wel werd gehandhaafd. Hij trekt zijn handen er nu vanaf. Raadsleden kunnen ondernemers informeren over procedures, beleidsstandpunten en de uitkomsten van besprekingen met het college. Ze mogen echter geen bindende uitspraken – of beloften – doen over handhavingsacties, omdat dit buiten hun bevoegdheid valt en niet hun taak is.
Parkeerprobleem blijft
De afgelopen drie jaar was de parkeerplaats open en werd het gedoogd door de gemeente. Volgens Van Egdom was dit algemeen bekend. Hij vindt het jammer dat de zaken uiteindelijk zo zijn gelopen en dat hij nu toch de parkeerplaats moet sluiten:
“Er is een groot parkeerprobleem bij de Schans en ik zie mijn oplossing als een bijdrage aan het oplossen van dat probleem.”
Bij Van Egdom kostte een parkeerkaartje € 10, terwijl het op het reguliere terrein € 15 kostte. Het bedrijf bood het hele jaar door extra plekken aan voor campers, auto’s en taxi’s. Omdat deze extra plekken nu zijn verdwenen, zal het parkeerprobleem bij de Zaanse Schans waarschijnlijk blijven bestaan, met veel foutparkeren langs de Leeghwaterweg en de Diederik Sonoyweg en te weinig plekken op de regulieren plekken.
Lees ook: Schans-parkeerplaats Van Egdom (Diederik Sonoyweg) per direct dicht.
Door: Nick Boeske (De Orkaan). Info: Erwin van Egdom, Perry van der Velden en Zaanstad. Foto: Erwin van Egdom.
Deze soap, klucht en onkunde van B&W duurt al jaren en levert alleen maar meer en meer frustraties op bij de omliggende ondernemers en bewoners
Het pand van verkade op DS weg 10 is al jaren het gewilde object van de stichting Zaanse Schans, althans van de geroemde voorzitter, om hier een 3 verdiepingen hoge parkeergarage neer te zetten. Parkeren op het terrein kon voor € 10 per dag voor bezoekers vanaf 2012 tot 2023. Tot er een melding vanuit de gemeente kwam dat het niet meer was toegestaan. Waarom? Welk spelletje wordt er dan nu weer gespeeld.
Eerder in 2019 was dit ondermeer het struikelblok voor wethouder Munnikendam die de eer aan zichzelf hield en vertrok. Voor meer info over het concept: https://www.dezaanseschans.nl/wp-content/uploads/2019/12/concept-Zaanse-Schans-Ontwikkelstrategie-2019-11-25_scherm.pdf
De gemeenteraad met haar te kortschietende ambtenaren komt keer op keer met incompetente acties die ook nog eens versterkt worden door het bestuur van de Zaanse schans.
Voorbeelden genoeg als: het plaatsen van verkeersborden als bv. verboden te stoppen/parkeren zonder geldig verkeersbesluit (dit schijnt in Zaanstad normaal te zijn!). Het negeren van bewoners en ondernemers op de Zaanse Schans (het is toch echt openbare ruimte, geen privebezit). De verkeersveiligheid rondom de brug en ingang van de Zaanse Schans en het fietspad. De bouw van het molenmuseum (€ 5 miljoen) met minimaal bezoek. En als laatste het niet toegelaten en geflopte project: betaal € 18 om over de straat te lopen.
Wordt vervolgd
Een mogelijke oplossing van het parkeerprobleem is het bouwen van een parkeergarage op de plek van het Zaans museum.
het meest trieste is dat de gemeente even snel het bestemmingsplan heeft aangepast zonder de heer van Egdom, in te lichten dit getuigt van onbehoorlijk bestuur en waarschijnlijk zijn er op de achtergrond andere belangen die meespelen dit alles resulteert weer in parkeer problemen rond de schans zo triest p
Het kan zomaar zijn dat de handhavers door hun leiding gevenden op de locaties nabij de Zaanse Schans niet optreden. Immers de de uitgeschreven binnen zullen dan niet in de kas van de gemeente Zaanstad vloeien maar ...in die van het CJIB.
Wat hebben we toch een zielig gemeente bestuur. Visie is totaal afwezig, men klampt zich vast aan regeltjes en is niet bereid te denken in oplossingen. Voor de betreffende ondernemer is het een aardige bijverdienste, en de chaotische situatie bij de Zaanse Schans kent enige verlichting. Maar nee onze burgervader gaat op zijn strepen staan, dat is zijn recht zijn, maar een beetje creatief denken zou hem goed doen.
Dit is toch te kansloos voor woorden. Er komen 2,4 miljoen toeristen en de Gemeente kan ze maar niet faciliteren? Te weinig parkeerplaatsen, ondernemer heeft een groot terrein en kan een tijdelijke oplossing bieden maar nee bestemmings plan, dus gaan mensen weer buiten de parkeerplaatsen een plek zoeken met overlast tot gevolg. Idem met de bussen, geen idee hoeveel er met de stadsbus komen maar kan er nou echt geen knappe plek voor de bussen gevonden worden
?Zit je twee dagen in een vliegtuig mag je ergens langs de weg op twee plekken op of instappen of direct aan een fietspad of via een soort van voetpad met weinig ruimte…echt met 2,4 miljoen toeristen is er toch wel een soort van business case van te maken en inkomen te genereren om de toeristen die echt niet minder gaan worden beter te faciliteren het lijkt wel of we ze liever kwijt dan rijk zijn?
daar moet een burgermeester aan te pas komen terwijl iedereen wel ziet als je daar niet parkeren Kan het voor de toeristen en de bewoners in de omgeving van de Zaanse schans een groot probleem word kwa parkeren en voor al als straks zaandijk ook weer gaat voetballen dus iedereen blij als deze heer van Egdom snel ze vergunning krijgt
Staan er langs de DS weg geen borden verboden te parkeren?
mooi extra inkomen , parkeerboete.. voor de Gemeente.
Gelijke monniken gelijke kappen. ook voor de toerist.
Boetes voor fout parkeren gaan naar het Rijk. (tenzij ze voor niet betalen in een betaald-parkeer-zone zijn, maar dat zijn geen boetes maar zogenaamde naheffingen voor de parkeerbelasting).
Het bestemmingsplan? Wie heeft daar er nu last van?
Begrijp de handhaving ook niet. Bussen staan te hooi en te gras ergens stil waar ze problemen veroorzaken,of staan op de guisweg in de blauwe zone geparkeerd en pakken daarbij drie parkeerplaatsen bedoeld voor klanten van ondernemers. Bewoners kunnen zelf niet parkeren enz enz. ...Nee maar een parking extra,Nee dat kan echt niet
Staan er langs de DS weg geen borden verboden te parkeren?
mooi extra inkomen , parkeerboete.. voor de Gemeente.
Gelijke monniken gelijke kappen. ook voor de toerist.
Zoveelste foutje van Zaanstad. Perry van der Velden, toon ballen en werk het netjes af, zoals het hoort. Je handen er van af trekken is zo'n makkelijke oplossing ( ??)
Dus de toeristen parkeren gewoon weer in Oud Zaandijk, rijden - net als de bewoners - tegen het verkeer in op de Lagedijk. Handhavers verdienen zichzelf binnen een paar dagen terug! Als er tenminste gehandhaafd wordt....
Beetje dom van Perry🙈