Vanaf maandag 2 november zijn reizigers in de Connexxion bussen in de Zaanstreek weer welkom via de voordeur: ‘Dat is goed nieuws voor reizigers en chauffeurs,’ schrijft Connexxion in haar persbericht. Maar is dat wel zo?
Sinds half maart bleef de voordeur dicht om voor meer afstand tussen de passagiers en de chauffeur te zorgen, maar nu heeft de vervoersmaatschappij gezorgd voor cabineschermen ook wel kuchschermen genoemd.
We legden ons oor te luister bij een aantal Zaanse chauffeurs en troffen geen blijdschap. De schermen sluiten de cabine niet af: ‘Ik voel me hier niet gerust bij’, ‘We worden er niet vrolijk van’, en ‘bij deze schermen blijft maandag de voordeur dicht.’
Op de foto die wij bij het persbericht ontvingen staat een ander type bus, met daarbij een scherm dat het grootste deel van de cabine afsluit:
De bussen waarmee gereden wordt in de Zaanstreek zijn een ander verhaal. Om de rechterspiegel ongehinderd te kunnen gebruiken zou verder afsluiten niet mogelijk zijn. Deze afstelling is opgemeten waarbij is uitgegaan van de meest ruime zithouding (de allergrootste chauffeur met de stoel volledig tegen de achterwand), maar in de praktijk zijn de chauffeurs doorgaans een stukje kleiner:
Verder stelt Connexxion dat het openen van de voordeur de natuurlijke luchtcirculatie in de bus weer op gang zal brengen, maar dat doen de chauffeurs af als onzin: ‘We openen de voordeur vaak genoeg om even te luchten, en er bestaan ook raampjes.’
De schermen zijn pas ingebouwd, dus de discussie komt net op gang. Of de voordeur maandag open zal gaan weten de chauffeurs nog niet:
‘We moeten opkomen voor onze gezondheid, al is het maar omdat als het hele land in lockdown gaat, wij door moeten om mensen in essentiële beroepen op hun werk te krijgen.’
Reactie connexxion
Connexxion verwees door naar het TNO-Rapport op de site van OV-NL (Maar in dat rapport vinden we het ‘Zaanse’ golfmodel scherm nergens terug). Ook zou er de afgelopen drie weken in andere regio’s al met de schermen gereden zijn, en daar gaat het goed. Wel zal er gekeken worden naar de plek van het pinapparaat.
Voorin is zeker goed dan in achter in wel met afstand houden
Zeker met de huidige(!) marginale bezetting door reizigers is het inderdaad voldoende het in-en uitstappen in het midden te laten geschieden.
Als chauffeurs zich niet veilig voelen dan moeten ze de voorste deur gewoon lekker dicht houden ondanks een TNO rapport. Door de achter deur is geen enkel probleem want iedereen, dus ook als je met het OV reist, heeft de plicht om 1,5 meter afstand te houden. Zeer terecht dat ze voor hun gezondheid opkomen.
Maanden van onderzoek door m.n. de RDW en dan nog verschillende schermen op een zelfde type bus.????
Ik denk dat je voor altijd een goed veiligheidscherm in iedere bus moet plaatsen, wel of geen Corona. Dus mede voor agressie en toekomstige virussen, dan went iedereen er aan. Chauffeur moet gewoon ten alle tijde veilig kunnen rijden, contact met publiek, onzin, niemand zit op een praatje te wachten, alleen mobieltjes tellen nog.
Dit is mijn uitspraak.
Permanent vaste afscheiding in toekomstige bussen met eigen deur voor chauffeur aan de linkerkant van de bus.
Probleem opgelost.