Vanmiddag, rond kwart voor vier raakte een volwassen man gewond nadat hij hard met zijn hoofd op straat terecht kwam.
De man stepte op zijn elektrische Segway (Ninebot Kickscooter Max G2E) over de Uranuslaan in Krommenie.Â
Omstanders meldden dat hij geschrokken zou zijn van twee fietsers die de hoek om kwamen. Bij de val zou hij de stoep hebben geraakt.
De stepper werd afgevoerd naar het ziekenhuis en de step is in beslag genomen voor onderzoek.
Las net op media elders dat het een niet goedgekeurde step betrof en de verzekering dus ook niet uit zal keren plus in beslagname van de step.
Volgens mij rijden de meeste jongeren trouwens op niet goedgekeurde steps.
Je ziet ze bij bosjes rijden. Politie zie je overigens zelden in de wijk rijden. Nu de scholen weer begonnen zijn, kan je prijsschieten op de rotdingen in de Dorpsstraat in Assendelft. Scholieren rijden er massaal mee naar school. Binnenkort zal het volgende (dodelijke) ongeval met een elektrische step hier wel gemeld worden.
Zonder (voor-)veroordeling, maar het aantal ongelukken, óók eenzijdige, die gemeld worden zegt meer dan genoeg over de gevaren die dit "vervoermiddel" met zich mee brengt.
Ik weet niet of je mijn comment gelezen hebt, maar de gevaren zitten hem volgens mij dus vooral bij de illegale versies (sommige kunnen wel 45 kpu) en bij het feit dat mensen die fietsen gewend zijn, moeten wennen aan het feit dat je eigenlijk ten alle tijde beide handen aan het stuur moet houden, zowel voor je evenwicht als om de ondergrond beter te anticiperen, ook bij de door de RDW toegestane modellen. En aangezien de Bijzondere Bromfiets Regeling waar de legale steps onder vallen, geen rijbewijsplicht hebben, is voor een aanzienlijk deel van de elektrische step-rijders hun eerste 'gemotoriseerde' vervoermiddel.
Segway is een merknaam dacht ik, en hoewel er twee modellen segway, de klassieke Segway en de Ninebot Type E op de lijst staan bij de RDW als zijnde goedgekeurde modellen voor op de Nederlandse weg, is dit er niet een van die twee. Beide zijn namelijk dat typische segway model, dat je met je voeten naast elkaar staat op zo'n heel kort ding.
Zoals bekend is er (nog) geen universele wetgeving voor elektrische steps in Nederland maar kunnen fabrikanten per model toestemming vragen bij het RDW voor toelating tot het Nederlands verkeer (er zijn er nu 17), en dit ziet er weer uit als eentje die niet in dat rijtje staat, en daarmee dus niet onder de Regeling Bijzondere Bromfiets valt, en als meneer hard met zijn hoofd op straat terecht is gekomen dan denk ik zo maar dat ie over de kop geslagen is, iets wat nogal snel kan gebeuren als je niet beide handen aan het stuur houdt, veel belangrijker bij een step dan op een fiets.