Het onderzoek naar de extra ontsluiting van Westerwatering is van start gegaan. Op woensdag 26 juni 2024 is er een eerste bijeenkomst voor betrokkenen. In oktober volgt een tweede bijeenkomst.
Een voor de hand liggende oplossing is een tunnel naar de Provincialeweg via de Vincent van Goghweg. Bewoners in dat gebied zijn uitgenodigd voor de eerste bijeenkomst.
Het onderzoek wordt met ingenieursbureau Arcadis gedaan. Het is via een motie afgedwongen door de gemeenteraad omdat de ontsluiting via de busbrug steeds wordt uitgesteld.
Het is mogelijk via een enquete knelpunten bij de bereikbaarheid aan te geven of je op te geven voor een focusgroep. Het doel is om in december het onderzoek en de besluitvorming af te ronden.
Zaanstad heeft € 220.000 uitgetrokken om zo’n extra ontsluiting te onderzoeken. Een tunnel zou overigens een veelvoud van dit bedrag kosten.
De Van Goghweg-variant wordt niet expliciet in de motie genoemd en is ook nergens in de communicatie over de nieuwe verbinding te vinden. Daarom heet het in algemene termen: ‘bereikbaarheidsonderzoek Westerwatering’. In het ZaansMobiliteitsPlan (ZMP) – het evangelie van Zaanstad op het gebied van alles wat met verkeer te maken heeft, staat die optie overigens wel met naam genoemd.
Busbrug
Nu wordt de wijk alleen ontsloten via de Houtveldweg en richting Westerkoog via de Busbrug – maar die is nog steeds niet 24 uur per dag open. Die plannen zijn er wel maar de uitvoering laat al jaren op zich wachten. De stikstofvergunning is nog steeds niet binnen. Zaanstad verwacht dat de busbrug minstens tot medio 2025 nog dicht blijft in de spits.
Ontsluiting via de Vincent van Goghweg is overigens niet alleen een ‘zeer dure oplossing’ (ZMP) maar staat ook haaks op de plannen die er zijn voor de A7 vanaf de rotonde richting A8. Die wordt aangepast ‘van snelweg naar stadsweg’. Verkeer vanaf Westerwatering zou dan vooral via de Provincialeweg afgevoerd moeten worden.
De bewonersavond is op 26 juni van 19.00 tot 21.00 uur in het Stadhuis. Aanmelden is alleen mogelijk voor mensen die de bewonersbrief hebben ontvangen.
Door Piet Bakker. Bronnen: Raad Zaanstad, projectwebsite, bewonersbrief, eerder nieuws op De Orkaan. Foto: Google Streetview (Vincent van Goghweg, april 2023).
Als we wethouder Slegers moeten geloven gaat de Binding pas in 2027/2028 open! Dat is natuurlijk van de zotte als we allemaal weten dat de Gemeenteraad van Zaanstad in 2015, ja TWEEDUIZENDVIJFTIEN besloten heeft dat de Binding permanent open gaat!
Laten we allemaal stoppen die brug busbrug te noemen want dat is hij allang niet meer, het is DE BINDING.
Dus Orkaan 2025 zou geweldig zijn als de Gemeente idioot hard aan de bak gaat om aan hun eigen verwachting te gaan voldoen. (Zaanstad verwacht dat de busbrug minstens tot medio 2025 nog dicht blijft in de spits) Hebben jullie de Gemeente ook al gevraagd wanneer de rondweg dan wordt aangepast door bijvoorbeeld de rondweg 30 km te maken? Zou toch een mooi begin zijn?
Een veilige fietstunnel bij het station die er nu is vind ik gevaarlijk met de scooters en fatbikes die erdoor heen racen..
welke fietstunnel ? op prov weg staats volgens mij een voetgangersweg,
220000 euro weggegooid geld....zonde geld....
Helemaal mee eens, want we weten allemaal het antwoord al. Maar ja de wethouders hoeven het niet zelf te betalen en de burgers zijn weer even zoet met het zoeken naar schijnoplossingen.
Een onderzoek. Alweer? Neem nou eindelijk een beslissing ontsluit de bus brug is stap 1 onderzoek dan de gevolgen en spaar voor een oplossing indien nodig
idd, er ligt een prachtige brug al jaren te wachten tot dat alle smoesen om hem dicht te houden op zijn
helemaal mee eens
Mooie brug, maar daarna geen geschikte weg voor doorgaand verkeer. Maar dat wordt al 30 jaar over het hoofd gezien.
die was er , maar nu heeft Zaanstad het volgebouwd met de prinsenstichting
Mee eens! En hoeveel uitstoot zou het maken en ontwikkelen van een tunnel wel niet kosten. Krankzinnig!
Tja, het niet koppelen van deze ontsluiting aan het Guisweg project is de volgende blunder van de gemeente Zaanstad voor het ontsluiten van de Westerwatering. Werd al aangegeven door diverse mensen en instanties, maar de gemeenteraad was er doof en blind voor en nu gaan wij weer tonnen uitgeven aan een onderzoek. Uitkomst: tunnel is wenselijk en noodzakelijk, maar gaat te veel kosten. Deze tunnel en het Guisweg project gaan samen natuurlijk een veelvoud kosten van een gehele ondertunneling van het spoor. Tja gemiste kans zoveel in dit verhaal. En dit allemaal, terwijl de weg binnendoor Westerkoog al klaar was 30 jaar geleden. Het plaatsen van de Prinsenstichting op deze weg mag schijnbaar tientallen (of wellicht meer) miljoenen kosten.
Waarom is dit allemaal zo voorspelbaar en grijpt er niemand in?
De fout is 50 tot 55 jaar geleden al gemaakt toen Westerkoog ontworpen werd.
Zaanstad wist toen al dat Zaandam ook nieuwbouwwijken ten westen van het spoor zou krijgen.
De normale gang van zaken is dat er eerst een ontwerp komt van de nieuw te bouwen wijken met de hoofdwegen.
Vervolgens worden eerst die wegen aangelegd en pas daarna komen de woningen zodat toekomstige bewoners op voorhand weten wat ze te wachten staat.
Nu is eerst Westerkoog gebouwd en toen dat af was werd er met de bouw van Westerwatering begonnen.
De gemeente dacht toen wel even de busbrug in combinatie met de weg buitenom te bouwen maar dat liep anders dan ze gedacht hadden en nu, meer dan 35 jaar later, is er nog steeds geen goede ontsluiting.
Het grote probleem is dat eerst de weg buitenom niet door ging waardoor al het verkeer tussen Westerkoog en Westerkoog over de busbrug en de rondweg moest.
De rondweg is totaal ongeschikt als doorgaande weg maar daarvoor was er een tracé dwars door de wijk aangelegd.
Vervolgens gaat de gemeente de grond van dat tracé verkopen aan de Prinsenstichting dus de weg binnendoor kan ook niet meer.
Als Zaanstad dus eerst een paar bruggen over de Mallegatsloot had gelegd en een ontsluiting bij de Van Goghweg had gemaakt en daarna was gaan bouwen waren de problemen er nooit geweest.
Er had had desnoods ook een verbinding over het spoor naast het A8 viaduct kunnen komen maar daar werd de Gamma en een autobedrijf gebouwd dus weer een gemiste kans.
idd helemaal waar. maar dan zijn er nog veel meer missers. nieuwe huizen bouwen op een postzegel. en dan de parkeerplekken vergeten.
Ik snap niet dat die brug niet wordt opengeslingerd voor een proefperiode, en voordat ze dat doen wat aanpassingen maken in de vorm van negatieve drempels (kuilen)waardoor sneller dan 30 onmogelijk wordt zonder dat je dashboardkastje openvliegt. iedereen rijd dan rustig dus de kids zijn veilig.
leuke reaktie wat te denken voor hulpdiensten die buiten de {cacaubrand }moesten betalen voor overschrijding tijdstip [verloskundigen ] misschien wel tijd terug ?
Ook hier gaat men veel te lichtvoetig over het ondertunnelen van het spoor. ProRail heeft geen enkel belang bij gegraaf onder haar sporen.Dat is in tegenstelling tot Uitgeest waar ze een vervelende overgang konden saneren.
was er geen afspraak geen ondergraven van het spoor meer ? met toen ns !
Is dat zo, er gaan meer treinen rijden dus NS heeft absoluut belang bij een oplossing bij de Guisweg en dan is het hle traject ondertunnelen de enige echte toekomstgerichte oplossing om drie wijken meer mogelijkheden te geven hun wijk te verlaten. Volgens mij is terugkijken niet echt productief om de huidige problemen hier op te lossen. Leren van fouten heeft alleen zin als er nog meer wijken gebouwd gaan worden, zorg altijd vooraf om in de plannen voor een goede infrastructuur!
Ho, ik ben wel voor verdiept aanleggen van dat spoor. Wat ze nu doen bij de Guisweg is in mijn optiek ook broddelwerk. Maar allen die roepen "Een tunnel onder het spoor naar de Van Goghweg" gaan wel voorbij aan het feit dat ProRail geen belang heeft . Pas als Zaanstad haar poot stijf houdt en niet meegaat in de huidige plannen van de Guisweg en voor verdiept aanleggen van het spoor gaat kan ook ruimte worden gemaakt voor dwars verbanden tussen Oostelijk en Westelijk van het spoor.
Dit dacht ik al.
Zaandam gaat zo als gewoonlijk voor op de wingewesten b.v. Rooswijk.
Daar voeren ze nog altijd het vertragend wanbeleid ( met lange IJ ) met de overweg op de Guisweg.
En daar loopt alles dus op stuk, Rooswijk haar spoorovergang is natuurlijk veel belangrijker dan een verdiepte aanleg van het spoor tussen Zaandam en Zaandijk . Het ikke ikke virus en vooral niet ruimer kijken.
Een extra fietstunnel zou fijn en een goed parkeerbeleid voor bezoekers en medewerkers rond het stadscentrum en stadhuis. S’avonds is er geen enkele drukte de wijk in of uit.
(sarcastisch gezegd:) Al die nieuwe bewoners zouden toch geen auto hebben? Zodat men geen geld kwijt was aan perkeerfaciliteiten. Dus dan zou de huidge ontsluiting voldoende moeten zijn.
Slechts € 220.000,-?
In 1991 op 'het laatste bouwkavel' (ja zo stond het op het wervende bord aan de weg) in Westerwatering een huis gekocht. Toen al zijn vele ontsluitingsplannen op tafel gekomen en ook weer afgeschoten. De busbrug open is al die tijd middels trainerende processen tegen gehouden. De simpelste mogelijkheid is hoe langer hoe moeilijker gemaakt door de vestiging van de Prinsenstichting en de school op het 'rechtdoor' traject busbrug naar Guisweg. Laatste 'blokkade' wordt nu opgeworpen met het besluit het terrein van de voormalige sporthal vol te plempen met flats.
Ik durf er geen bedrag te schatten, maar het gebrek aan (toekomst)visie, besluitvaardigheid en simpelweg gezond verstand bij de elkaar opvolgende gemeente besturen heeft bij elkaar al VELE MILJOENEN aan verloren tijd, adviesbureaus, externe onderzoeken etc. etc.
Toch gewoon (zaanse)mosterd na de maaltijd. Dit is gewoon het gebrek aan visie in de gehele gemeenteraad van Zaanstad. Allemaal deelbelangetjes maar geen idee hoe Zaanstad er over 15 jaar uit zou moeten zien.
De extra ontsluiting Westerwatering /Westerkoog had in het project Guisweg dienen te zitten. Want wat is het belang van ProRail om een tunnel onder hun sporen te graven. Kijk bij de Guisweg vervalt een overweg maar dat is niet bij deze tunnel. Daarom had de Raad ook nooit met dat Guiswegproject in moeten stemmen omdat dit de leefbaarheid van Zaanstad niet verbetert. Alleen ProRail is de lachende derde.
Maar mocht men toch tot de uitslag komen dat een tunnel het beste zou zijn dan durf ik wel te stellen dat die er nooit komt omdat Zaanstad daar de €uros niet voor op kan brengen.
Het enige alternatief is en blijft de ooit bedachte oplossing van de verlengde Houtveldweg naar de Verlegde Guisweg . Wat ooit is weggestemd met de ziekelijke Busbrugdiscussie als gevolg.
Alweer een onderzoek?
Al tientallen jaren wordt daarover gepraat en de bewoners blij gemaakt met een dode mus.
Weg € 220.000.
Op welke gemeente zouden Westewateringers stemmen?
https://meesttoegankelijkegemeente.nl/