Bewoners van de Zaanweg – en dan vooral die tegenover de Lassiestraat (Wormer) wonen – krijgen voor hun huizen een ’tijdelijke noodbrug’ die tijdens de bouw van de nieuwe Zaanweg dienst zal doen.
Moet dat wel? Waarom niet gewoon de logische route via de Prins Clausbrug onderzoeken? Het antwoord: “Dat gaan wij niet doen.”
De bewoners van Zaanweg 20 – het historisch pakhuis Gouda – vrezen “meer uitstoot van uitlaatgassen, geluidsoverlast, onveilige verkeerssituaties en langere files”
“Wij en ook onze buren, gaan door de aanleg van de brug heel veel woongenot inleveren of derven.”
De hele brief is hier te lezen. Evenals het antwoord van Zaanstad*:
“U vraagt om het oorspronkelijk plan, waarbij het autoverkeer wordt omgeleid via de Prins Clausbrug en de Ned Benedictweg, opnieuw te bekijken. Dat gaan wij niet doen. De stikstofproblematiek maakt
deze omleidingsroute onmogelijk en daarom is verder onderzoek naar deze omleidingsroute niet zinvol. Daarnaast hebben wij momenteel voldoende vertrouwen in de mogelijkheid om het personenautoverkeer via de tijdelijke brug te laten afwikkelen.”
Niet omleiden dus. Maar is de route wel een ‘omleidingsroute’? En kan Zaanstad (of Wormerland) er eigenlijk wel voor zorgen dat die niet genomen wordt?
Natuurlijk niet. Het is helemaal geen omleidingsroute. Ook zonder borden, pijlen, afgesloten afritten en verkeersregelaars gaan mensen die weg nemen omdat het één van de twee grote uitvalswegen uit Wormer is.
Via de Clausbrug…
Wie vertrekt vanaf de Roerdompstraat in Wormer en naar station Wormerveer wil, doet er volgens Google Maps 6 à 9 minuten (2,6 km) over in de ochtendspits om daar te komen via de Zaanbrug. Staat de Zaanbrug open of is er een file bij de rotonde, doe je over de 4,2 km via de Prins Clausbrug 8 à 12 minuten.
En dat is precies wat er gaat gebeuren. Een verkeersonderzoek op basis van cijfers uit 2010 toonde al aan dat een brug bij de Lasssiestraat gaat leiden tot files en lange wachttijden bij de brug, vooral al die geopend wordt.
De ontnuchterende waarheid voor Zaanstad en Wormerland is dat ondanks hun belofte dat er geen extra verkeer over de Clausbrug zal komen, dat precies is wat er zal gebeuren en dat ze geen mogelijkheid hebben om dat te beperken. Sterker nog: het is het gevolg van hun eigen keuze.
Voor de bewoners van de Zaanweg is dat misschien goed nieuws. Die 15.000 ‘verkeersbewegingen’ zullen zich grotendeels gewoon afspelen op de Prins Clausbrug.
* De brief werd door de gemeente Zaanstad op 24 september ontvangen, maar werd pas recent openbaar gemaakt.
De Zaanweg is een gesloten gebied, inmiddels zijn er mogelijk 200 weggebruikers afkomstig van deze nieuwe bewoners van Wormer bijgekomen? In verhouding is open ruimte verhouding ca 1 op 3. Wij bewoners van Wormerveer Zaanweg worden kennelijk nu ook extra belast met de uitlaatgassen van nieuwe bewoners van Wormer. Via verlengde aanrijroute Prinses Irene - Brigadelaan (Nieuwe door aanleg 2e Zaanbrug): blijven wij gevrijwaard van het forensen autoverkeer van bewoners Wormer naar elders.
Dat is pas een eerlijke planmatige verdeling stikstof /uitlaatgassen, Van/door veroorzaker. /gevolg.
Als je de omleiding (advies 2012-2013) Clausbrug niet neemt krijgen heeft dat (schijnbaar) een tijdwinst van 2 a 3 minuten? In de spits komt men dan in een stilstaande en/of langzaam rijdend file terecht op de gehele Zaanweg ( Tijdverlies= ca min. 5 minuten?) Waardoor Wij bewoners van de Zaanweg daardoor te maken krijgen met extra verkeer en uitlaatgassen! Immers het verkeer rijd op ca 3 meter afstand van de voorgevels Woonhuizen. Kennelijk is het financiële belang van de Winkeliers!? (omleiding via Clausbrug niet gewenst!?) groter dan de gezondheid van de bewoners van de Zaanweg? Vaak wonen die Winkeliers elders. Bij de Clausbrug is het meer een open gebied,waardoor de geconcentreerde stikstof /uitlaatgassen sneller verdwijnen. Kennelijk is de eerdere bewering dat dit open gebied meer last zou hebben van concentratie stikstof dus onjuist!? Het verkeers-onderzoek van 2011 dat de Provincie Noordholland als uitgangspunt neemt is kennelijk achterhaald!?
Dat rapport is inderdaad achterhaald. In de tussentijd ligt er hier ook een rotonde en zijn er in totaal een kleine 200 woningen bijgekomen. Dus hier is de uitstoot al veel hoger geworden en van open gebied kun je ook niet echt meer spreken.
Wij zitten net zo min te wachten op de ellende van de nieuwe brug. Het blijft kiezen uit kwaden.
Sinds de opening van de Prins Clausbrug/Noordbrug rijdt een aanzienlijk deel van het autoverkeer, en bijna al het vrachtverkeer, via deze brug. Om nu al te bedenken dat met een noodbrug er alsnog tijdens de bouwperiode van de nieuwe Zaanbrug heel veel extra verkeer over de eerstgenoemde brug zal gaan is mij wat te kort door de bocht. Natuurlijk wordt het allemaal niet makkelijker. De bouw van de nieuwe Zaanbrug brengt onvermijdelijk ongemak met zich mee, zeker ook voor de bewoners, winkeliers en bedrijven in de directe omgeving.
Ook is te verwachten dat inwoners zich in hun verkeersgedrag snel zullen aanpassen aan de gewijzigde omstandigheden. Bijvoorbeeld door de spits te ontwijken, meer thuiswerken, meer met de fiets, en wat vaker dagelijkse boodschappen in Wormer doen en niet in Wormerveer.
Hoe dat allemaal precies gaat uitpakken weet je van te voren nooit exact.
Toen in 2012/2013 de oplossing werd gezocht in een omleiding van het Wormerse autoverkeer langs die Prins Clausbrug/Noordbrug waren het juist de Wormerveerse winkeliers die zich hierover zeer grote zorgen maakten. Doordat in deze plannen een directe oeververbinding nabij de Zaanbrug ontbrak zou zijn dat leiden tot een grote daling van het aantal Wormerse bezoekers aan de winkels in de Zaanbocht, de Marktstraat en het Marktplein.
Kennelijk staan die zorgen van toen nu niet langer op het netvlies. Of hebben we de overige winkeliers uit Wormerveer nog niet gehoord?
Ook voor inwoners van Wormer zullen de tijdelijke verkeersmaatregelen ongemak inhouden, maar wel met het vooruitzicht op een mooie nieuwe Zaanbrug met meer veiligheid en gemak bij passeren. Met de tijdelijke brug blijft Wormerveer toch redelijk goed bereikbaar tot de nieuwe brug gereed is. Goed voor de inwoners van Wormer, en goed voor de winkeliers in Wormerveer.
Dat de Clausbrug drukker wordt komt niet van ons maar is rechtstreeks af te leiden uit het verkeersonderzoek uit 2011 dat de Provincie nog steeds als uitgangspunt neemt.
Een brug bij de Lassiestraat leidt tot verkeersoverlast en files. Bij een tijdelijke brug is het nog erger volgens het rapport.
Nu zijn er 2 rijbanen voor fietsers, 2 voor auto's en 1 voor voetgangers en zijn er dubbele stroken aan weerszijden van de brug in Wormerveer. Een brug met minder rijstroken, zonder extra opstelstroken en die misschien ook langer over het open en dichtgaan doet, zorgt voor nog meer oponthoud. Cruciaal is de inrichting van het Unieplein en de lengte van de Lassiestraat. Er staat echt duidelijk in het rapport dat het verkeer heel snel vast gaat lopen bij de rotonde.
Wij schrijven hoeveel tijd het kost om de Clausbrug te nemen als je dat weet: 2 à 3 minuten dus. Waarom zou je dan gaan thuiswerken of een uur eerder weggaan?
Hoe moeilijk is het om met de fiets, brommer, elektrische step of zelfs lopend van Wormer naar Wormerveer (of andersom) te gaan gedurende de bouw van de brug. Waarom met bijna alles de kont tegen de krib gooien. Het lijkt of iedereen zich benadeeld voelt als er een project wordt gestart.
ach en wee. de julianabrug werd vernieuwd. en er was alleen een pontje voor fiets en voetgangers... . En reden we met de auto gewoon via a8 naar a7 of het Kalf.
zkerds rij gewoon via de clausbrug.... na een week wil je niet anders meer.
maak toch niet zn stampei.
Zkers? Zijn dat zeikerds? of Zekers?
Als iedereen gaat omrijden via Clausbrug gaat de redenering van de provincie niet op en kan het project niet doorgaan vanwege stikstof-uitstoot.
Het "Gaan we niet doen" slaat niet op de automobilisten maar op de Gemeente die dat niet wil onderzoeken.
zekers