Met de officiële doop door wethouder Annette Baerveldt (D66) van de NZK 102 is nu ook de Noordzeekanaal-verbinding tussen Zaandam en Amsterdam elektrisch.
De NZK is het derde elektrische Noordzeekanaalveer van het GVB. Eerder werden elektrische ponten in Velsen en Buitenhuizen (Assendelft) in de vaart genomen.
Voor de zomer komt de vierde pont, de NZK 103 gereed, en voor het einde van het jaar de vijfde: de NZK 104. Die ponten worden als reserve achter de hand gehouden. Ze worden niet ingezet als extra ponten bij Velsen of Zaandam, de twee drukste oversteken. Als daar een extra pont zou moeten komen – in Velsen is daar om gevraagd – moet die extra aangeschaft worden.
Windkracht 10
De nieuwe pont is sneller, stiller, schoner en flexibeler dan de oude dieselpont, en beter tegen wind bestand. Bij de Corrie-storm van vorige week toen er soms zelfs windkracht 10 stond, kon de pont gewoon varen. De ‘oude’ pont had dat zeker niet gered. Die ponten waren aan het eind van hun latijn, volgens Jan-Willem Sluyters van V&OR, Gemeente Amsterdam) werden ze met ‘paperclips en pleisters’ bij elkaar gehouden.
Ondanks dat de nieuwe ponten volledig elektrisch zijn, heeft elke pont wel een reserve-dieselmotor voor noodgevallen. Aanvankelijk werd ervan uitgegaan dat de pont bij elke stop aan de noordzijde (Zaandam) zou moeten worden bijgeladen, maar in de praktijk is de pont zuiniger dan gedacht. Elke keer opladen is niet nodig.
Voor het GVB is de volgende stap alle ponten in Amsterdam volledig elektrisch maken. In 2025 moet dat klaar zijn.
Flexibel fietsdek
Waar de oude pont twee harde bankjes op het voor- en achterdek had, heeft de nieuwe versie meer (en echte) stoeltjes op het overdekte gedeelte. Ook zijn de fietsdekken met verrijdbare hekken van het autogedeelte gescheiden. Als het te vol met fietsers wordt, kan een deel van het autodek voor fietsers gebruikt worden.
Wethouder Annette Baerveldt wenste de NZK 102 na het doeltreffend stukslaan van een fles champagne een ‘behouden en duurzame vaart’. Eerder was ze als wethouder betrokken bij de komst van de elektrische pont naar Velsen en als fietspassagier bij de pont in Buitenhuizen. Dit was haar laatste pontklusje (op het op de foto zetten van Orkaan-redacteur Piet Bakker na – die wilde graag een stukje sturen – zie onder het filmpje).
Lees ook:
- De laatste Hempont… (de diesel dus)
- De laatste Hempont… (de diesel dus) – deel II
- Alles over de nieuwe elektrische ponten
Ahoy!
De accu:
De oude dieselpont vanaf de nieuwe elektrische…
Het fietsdek met verrijdbare hekken:
eHempontgebakje:
De makers hebben een spiegel achtergelaten:
De pont-bobo’s:
Ik sta op dit moment toch echt weer op de oude pont.... Snap er niks meer van
Alleen jammer dat er geen afgesloten ruimte is waar je (warm en droog) uit de wind kan staan.
En aan de kant van de stuurhut is nog 2e muurtje maar daar mag je op dit moment niet staan ivm corona maatregelen.
Om half twee en drie uur vanmiddag voer de oude dieselpont.