Er komt geen directe verbindingsweg tussen de A8 en de A9. Het favoriete ‘Golfbaan-alternatief’ is definitief van de baan. De Provincie Noord-Holland heeft zich erbij neergelegd dat de A8-A9-verbinding de Stelling van Amsterdam niet mag doorsnijden. Ook is er geen geld voor deze dure oplossing die bijna één miljard euro zou moeten kosten.
De Provincie heeft twee ‘robuuste’ alternatieven in petto: aanpassing van de huidige route via de N203 en het ‘N203-Oost alternatief’ waarbij er een rondweg langs Kreekrijk komt.
Geld was altijd al een probleem omdat zonder hulp van de Rijksoverheid de weg niet aangelegd kan worden. De Provincie schrijft nu: “Het zicht op financiering is eerder verder uit beeld geraakt dan dichterbij gekomen door de situatie bij het Rijk.”
Lang heeft de Provincie volgehouden dat een A8-A9-verbinding dwars door de Stelling van Amsterdam zou kunnen, om dat te realiseren werd er onder meer een landschapsplan gemaakt waarbij de verbindingsweg verdiept lag. De visie van de UNESCO was overigens al jaren duidelijk: alle wegen die door de Stelling liepen waren onbespreekbaar, dan zou de Stelling de status van Werelderfgoed verliezen. Gedeputeerde Rosan Kocken (GL) heeft nu ook het licht gezien: “De varianten die het werelderfgoed kruisen vallen af.”
Er zijn maar twee varianten die het Werelderfgoed niet raken: Nul-plus (2 op het kaartje) en N203-Oost (nr 7). Die vielen eerder af. Nul-plus zou de verkeersdruk door Krommenie niet oplossen, het verkeer zou via een verdiepte weg of een viaduct – los van het lokale verkeer – langs of over de huidige route moeten rijden. N203-Oost maakt voor een groot deel gebruik van de huidige N203 en zou vlak langs Kreekrijk (en Fort aan den Ham) scheren. Die opties worden nu opnieuw onderzocht, de provincie kijkt naar “verbetermogelijkheden om de varianten beter in te passen en zo draagvlak te creëren”.
Nul-plus lost de problemen in Krommenie niet op, bij de aanleg worden ze alleen maar groter. Maar minder verkeer levert het niet op. Bij de N203-Oost is er naast de overlast voor Kreekrijk een probleem omdat er weinig ruimte is voor de aansluiting van de N203 op de nieuwe weg.
Zaanstad reageerde gelaten op de plannen. Dwars door de Stelling van Amsterdam blijft de beste oplossing schrijft burgemeester Hamming (maar dat gaat dus niet door). De alternatieven van de Provincie zijn ‘kansrijk’ aldus Hamming. Maar dat staat helemaal niet in de brief van de Provincie, daar staat alleen dat die alternatieven onderzocht worden omdat ze de enige opties zijn. Bovendien moeten ze verbeterd worden en moet er gezorgd worden voor draagvlak. Dat klink niet echt ‘kansrijk’. Het Nul-plus-alternatief wordt geen ‘weg op poten’ (viaduct) volgens Zaanstad. Maar ook die passage is niet in de brief van de Provincie te vinden.*
* UPDATE
In brief van de Provincie staat niets over een ‘brug op poten’ of viaduct, maar in het bijbehorende persbericht wel: “Er wordt niet gekeken naar de verhoogde variant, omdat daarvoor geen enkel draagvlak in de omgeving is”.
De Provincie is nu tegen de verhoogde variant en dat is opmerkelijk. In 2017 schreef ze toen de planvorming in volle gang was: “de best scorende Nul-plusalternatief (de viaductvariant) wordt uitgewerkt in de Milieu Effect Rapportage.” De ’tunnelvariant’ werd toen juist afgeschreven na “het dringende advies van de regio, verenigd in de stuurgroep Verbinding A8-A9. Deze sprak zich eind vorige maand unaniem uit tegen het toevoegen van de tunnelvariant aan het onderzoek.”
De varianten die de Stelling van Amsterdam kruisen vallen af als ‘robuuste oplossing’ staat in het persbericht. In de brief van Provincie staat het iets stelliger: “De varianten die het werelderfgoed kruisen vallen af.”
Door Piet Bakker. Bronnen: eerder nieuws op De Orkaan, brief Provinciale Staten en Raadsinformatiebrief Zaanstad. Foto: Orkaan-archief.
Wat een gezeur, over de stelling van Amsterdam, trek de A8 gewoon door naar de A9, is maar een klein stukje. ook goedkoper. Zelfs op de A10 dichtbij de afslag Landsmeer staat een bordje, stelling van Amsterdam, ook hier gaat toch een snelweg door heen, zie ook in A'dam zuid en rond Haarlem.
In 2014 was ik bij een van de presentaties geweest van de A8 - A9 in Assendelft. De verschillende opties waren er te bezichtigen. De voorkeur is altijd rechtdoor geweest. Er was ook een optie die helemaal afboog naar Haarlem en dus meer over het weiland ging dan dwarsdoor de stelling ging. Ik wees hun op dat alternatief omdat je dan TaTa Steel er ook in had kunnen betrekken, maar nee, rechtdoor is toch de enige optie. De over gebleven opties zijn geen opties meer. Het kruist langs woonwijken dus je verplaatst het probleem. De A8 - A9 kan de prullenbak in.
hoop reacties van mensen die er met de auto langs willen jakkeren.
koop je mijn huis en kom je in he eigen uitlaatgassen wonen? of alleen hypocriet 5 min sneller naar werk en retour?
ga de trein in in of ga eerder van huis en stop met janken.
er wonen nensen snap je met ... doe mij naar liever.
dan met he giegel ernaast. hoor de biedingen graag!
Over deze aansluiting wordt nu al minimaal 60 jaar gepraat ! Moet je nagaan hoeveel dat al gekost heeft.
Er komt geen eind aan, er blijven altijd voor-en tegenstanders en het gaat steeds meer kosten.
Misschien moeten we de provincialeweg n203 maar een keer blokkeren. Zien ze wat er gebeurd en hoeveel verkeer er overheen gaat. Heel noord Holland komt dan vast te staan. Het probleem wordt gewoon niet serieus genomen en Zaanstad is te slap om voor zijn burgers op te komen.
om voor haar burgers op te komen. Stad is vrouwelijk in het Nederlands!
Doe mij maar optie 5 blauw, sluit mooi aan bij Heemskerk. Zou mooi zijn als we mochten stemmen.
1,3 miljard naar asielzoekers. Ik heb niets tegen deze mensen, maar heb toch liever gezien dat 909 miljoen euro naar de genoemde verbindingsweg naar de A9 was gegaan en 391 miljoen naar de asielzoekers. Dan hadden we die snelweg gehad.
Asielzoekers krijgen hiervan nu ook al de schuld? Simplisme viert opnieuw hoogtij; het moet toch echt niet nóg gekker worden!
een tunnel.
eerste laag auto's ene kant op,
daaronder auto's andere kant op,
daaronder de trein.
parken en flats erop
De Stelling van Amsterdam is zelfstandig geen UNESCO Werelderfgoed meer maar sinds kort ingebed in Werelderfgoed "Hollandse Waterlinies". Loskoppelen en verder gaan met de HWL zou toch niemand kwaad doen. Het is alleen prestige (en een mooie oorkonde aan de muur van een fort;-).
Wat een enorm gezeur over die Stelling van Amsterdam zeg. Blijkbaar is zo,n nutteloos dijkje die al diverse malen is doorbroken door veehouders belangrijker dan de gezondheid van onze kinderen. Het gaat mijn pet te boven.
Mijne ook. Niet meer te snappen
Niet te geloven. Unesco erfgoed... Veel forten naar de ratsmodee of een nieuwe bestemming, maar het schootsveld, waar werkelijk niemand wat aan heeft, moet in tact blijven. Doe ff normaal. Nul-plus is geen alternatief, maar een doodsteek voor een dorp als Krommenie. Geen optie dus.
Onbegrijpelijk dat de ooit duurste en nú mogelijk de goedkoopste Heemskerk variant niet wordt meegenomen.
Deze variant loopt parallel aan de Communicatieweg waardoor er geen nieuwe doorsnijding gaat ontstaan.
Mijn idee. In het Ontwerpboek Heemskerkalternatief van maart 2017 (!) staat een zeer zorgvuldige doorkruising plus de plaats van elke grasspriet nauwkeurig omschreven, Ook de aansluiting (afslag 9 van de A9) is er al...
Tenslotte laten we maar zwijgen over de al gemaakte kosten, maar de verbouwing van het Binnenhof mag toch zomaar 2 miljard en misschien zelfs meer kosten.
Is er wel eens nagedacht om de N246 te verbreden en rechtreeks aan te sluiten op de A9? Misschien niet de kortste aansluiting, maar wel een waar de minste overlast door zal ontstaan.
aanleggen zo snel mogelijk.
niet alleen het verkeer Krommenie heeft last ook langs het Noord Zee kanaal. Beverwijk naar pont buitenhuizen. dit is tocht armoede. verkeer van Velsen en Beverwijk naar Zaandam gaat daar langs.
wel bij Amstelveen de A9 verbreden. en de A4 met de A44 verbinden.
Ze dronken een glas, ze deden een plas en alles bleef zoals het was...
Het is hartstikke mooi al die alternatieven en je kunt er jaaaaaaren over vergaderen en uiteindelijk
komt er voorlopig niets van terecht.
Bij alternatief 6 – 7 moeten ze onder of over het spoor door. Dit geeft dus weer jaren vergaderen op net zo als de spoorovergang in Zaandijk.
Geweldige bestuurders grijp eens door eens door.
Klopt is inderdaad weer een niet doordachte actie van iemand aan de projecttafel. Ongelooflijk dit. De barrières zie je als je op dat punt staat: te dicht langs de nieuwe woonwijk met 1000 huishoudens, er staan daar boerderijen, geen plaats voor een fly over, dan nog het spoor als sta in de weg, en dan kom je uit op de N weg die smal en 2 balans is….
Welke idioot bedenkt dat deze oude afgeschoten varianten ineens heel interessant zijn? Echt slecht werk.
verdiept??waarom geen tunnel,ben je van al dat gezeik af