De Zaanlijn (Uitgeest-Amsterdam) is nu al de meest beklaagde lijn in het Nederlandse spoorwegnet: overvol. En met een beetje vertraging of bij uitval van treinen een ramp voor de reiziger.
In de komende maanden dreigt dat nog erger te worden. De NS haalt begin 2016 de ‘apenkoptrein’ (MAT ’64) uit de dienstregeling omdat de treinen te oud zijn. De nieuw bestelde treinen kunnen pas eind 2016 worden ingezet.
De oplossing wordt gevonden in een iets aangepaste dienstregeling – niet voor de Zaanlijn overigens – en door treinen in te korten. Dat laatste zal vooral gevolgen kunnen hebben voor de Zaanlijn. Die gevolgen zullen volgens reizigersvereniging Rover zich vooral in de ochtendspits voordoen.
De NS gaat om de problemen het hoofd te bieden onderhoud uitstellen, 16 MAT-treinen stand-by houden en in sprinters een deel van de 1e klas ombouwen naar 2e.
Dat laatste zal voor de Zaanlijn een druppel op een gloeiende plaat zijn. Nu al zit in de ochtendspits de 1e klas vol ‘gewone’ reizigers. Controle is een uitzondering.
(Foto links boven: Juliette van Eeten)
Verlengen is geen optie want dat zou betekenen dat er materieel over zou zijn. Het is gewoon een combinatie van blunders uit overheid en NS. De eerste gaven een OV kaart aan scholieren zonder budget voor meer materieel en de 2e ging door de FYRA de boot in. Er zou materieel vrij komen wat er nu niet is door die blunder. Daarom laat men dus nu alles langer doorrijden tot extra spul beschikbaar komt.
NS zou de (meeste) sprinters op de Zaanlijn ook langer kunnen maken door er een extra treinstel aan te koppelen.
De smoes was voorheen steeds dat niet alle perrons op deze lijn daar lang genoeg voor zijn. Nu dat inmiddels niet meer het geval is zou je denken dat ze dat alsnog zouden doen, maar nee...
De ware reden om dat niet te doen werd mij trouwens onlangs ter hoogte van Zaandam meegedeeld door een conductrice (of moet je conducteur zeggen), die eigenlijk al een hele tijd dringend naar de wc moest, maar de sprinter (vanwege bezuinigingen zonder wc) niet zonder haar mocht laten vertrekken omdat ze geen collega aan boord had om het van haar over te nemen tot A'dam CS: het aantal treinstellen (dus niet het aantal reizigers) bepaalt het aantal conducteurs. Eentje extra vinden ze te duur...!
En dubbeldekkers inzetten zou volgens de NS betekenen dat men er te lang over zou doen om in- en uit te stappen...
ik riep dat al 4 jaar geleden en zet er een trein achter in de spits wand soms komt er maar 1 trainset en later op de dag wel 2 en de wc terug zou ook lekker zijn
maar LOOP OOK DOOR DE TREIN heen en er is vaak nog wel plek veel mensen denken dat de trein alleen bestaat uit de balkon
De oplossing was zo eenvoudig: mat.'64 nog een halfjaar in dienst houden tot het nieuwe materieel geleverd wordt. Kennelijk zijn er bij NS geen vakkundige ingenieurs meer over.Dat krijg je ervan als je managers die de ballen verstand hebben van logistiek hun gang laat gaan.