De gemeente Zaanstad gaat er nog steeds vanuit dat over een jaar (voorjaar 2018) begonnen wordt met de spooroverbouwing bij station Zaandam. In dat plan waren twee transparante liften in de stationshal gepland.

NS en ProRail gaan nu ook twee andere opties uitwerken: een ‘nul-variant’ waarbij de oude liften blijven en een variant waarbij alleen aan de centrumkant een transparante lift komt.

Een tegenvaller voor de reiziger. Het naargeestige station zou van transparante liftschaften opknappen. Ook zou het uitgaanspubliek minder uitgenodigd worden om de lift als pisbak te gebruiken. De prioriteiten van de NS en ProRail liggen kennelijk elders.

In de Inverdan-actualisaties is het plannetje te vinden onder het kopje “Spooroverbouwing”. Wat stond er in de vorige versie?

“Bij de aanpassing van het station is rekening gehouden met een voorkeursvariant, waarbij de bestaande liften in de stationshal worden vervangen door transparante liften.”

Die liften worden betaald door NS-Stations, ProRail en de gemeente ”indien dit financieel inpasbaar is“. In het nieuwste Inverdan-rapport staat iets anders:


”Onderdeel van de voorkeursvariant is de realisatie van twee nieuwe transparante liften in de stationshal. Door beide partijen (NS en ProRail) is nu voorgesteld, naast deze variant, twee extra opties uit te werken. Een zogenaamde nulvariant, de bestaande liften blijven dan in gebruik. In de tweede variant wordt slechts één (de oostelijke) bestaande lift in de stationshal vervangen door een transparante lift.
”

In het rapport is er sprake van “financiële-, en ruimtelijke overwegingen”. Op het westelijke perron zou de ruimte krap zijn “voor het plaatsen van een lift naast de geplande beheerdersruimte”.

Een geinige analyse, vooral omdat die nu pas (in versie 17.2 van het rapport) bekend wordt. Misschien is het perron in de afgelopen jaren gekrompen?

Het lijkt vooral een kosten-dingetje:

“afhankelijk van de kosten van vervanging en de uiteindelijk beschikbare financiële middelen bij de drie partijen (NS, ProRail en gemeente Zaanstad) wordt een definitief besluit genomen.”

Dat zou best eens een afspraak kunnen zijn waarbij de NS en ProRail de gemeente voor de kosten laat opdraaien. Het zou niet de eerste keer zijn dat Zaanstad door die partijen een oor is aangenaaid. Er staat namelijk niet dat ze alle drie evenveel betalen.

Vorig jaar kreeg de lift wel transparante deuren, een voorbode voor de nul-variant?