Volgens Het Parool denkt de gemeente Amsterdam onder meer na over de Noorder-IJplas als mogelijk locatie voor een nieuwe cruiseterminal.
De Nieuwe Houthaven en de Coenhaven zijn de andere mogelijkheden.
Een nieuwe terminal is nodig als er een brug over het IJ komt en ook omdat de huidige Passengers Terminal Amsterdam maar 160 tot 190 schepen per jaar kan verwerken. In 2030 worden 250 schepen per jaar verwacht.
De grootste cruiseschepen kunnen nu niet terecht in Amsterdam, maar als de nieuwe sluis bij IJmuiden in 2019 af is kan dat wel. Of grotere schepen bij de bestaande PTA kunnen draaien is de vraag volgens Het Parool.
Het gebied ligt naast de Coentunnel, vlak tegen Zaandam aan, naast de Achtersluispolder.
(Foto van Yvonne Wijsman, van de Splendida, het grootste cruiseship dat door het Noordzeekanaal voer, 2 juni 2015).
Ik woon hier toevallig wel ..... is er net een natuurgebied van gemaakt met schotse hooglanders, krijgt de zandbank een plek aangewezen door Amsterdam. De bedoeling is dat de diepe putten in het meer worden volgestort, waardoor de waterkwaliteit en bio-cultuur moet verbeteren. Helaas het is regelmatig een grote puinhoop! Plastic, huisvuil en heel veel kleine bolletje piepschuim drijven nu in het water. Schuim, stank en dooie vissen blijft et over. Er is als bewoners niet tegen op schoon te maken! Laatste schoonmaak actie keverde helaas 865 kg vuil op!!
Het hele plan valt dus in duigen en wij als bewoners zitten net de troep, ingesloten tussen een industrie terrein en een zandbank . Ben erg benieuwd hoe de gemeente Amsterdam dit wil aanpakken? Het is weer het economische belang dat boven de natuur wordt geplaatst. Wie maakt zich nog zorgen, dat ik hier met 60 andere woonboot bewoners kunnen blijven wonen in een natuurgebied waar veel Zaandammers toch regelmatig komen genieten?
dat is dus nog gewoon amsterdam het rode gemeente grenspaaltje staat even na de bushalte van het barnegat kijk maar goed. heel vroeger stond daar ook een brievenbus zon blauwe van de gemeente giro amssterdam dus tja de cruise terminal levert dus geen nieuwswaarde op voor zaanstad zelfs geen toeristen belasting dat kan dan een aardig zakcentje opleveren met 3000 toeristen per cruise die hout amsterdam natuurlijk liever zelf :)
zaan flink uitbaggeren en cruise terminal bouwen aan de zaan einde van de zuiddijk zou stuk beter zijn want met een beetje verkeerde wind kom je niet van de cruiseboot af met die fijne geur van de waterzuivering de busreizigers van de vlinder weten wel wat ik bedoel lekker om daar te wachten geurt de bus weer heerlijk daar en hoe was dat ook mooie pleik zou naast de p i van zaanstad zijn direchte verbindings lijn naar top atractie park zaanstad zaanse schans en lekker handig voor de p i gasten miljonairs met diamanten op zon boot gelijk effe snelle slag slaan voor een diamant roof
Mogen we bedanken we komen hier in zaandam Zuid al om in het fijnstof.
Die schepen braken ook de nodige vuiligheid uit,om nog maar te zwijgen van het verkeer dat dit met zich mee brengt.
Het fijnstof
Nee dat is allemaal Amsterdams. Volgens het kaartje bij MAAK Zaanstad loopt de gemeentegrens van Oostzaan zeg maar vanaf het trafostation door de A8 naar de Oostzanerdijk en dan via het gemaal parallel aan de A8 tot de hoogte van de Rode Zee en gaat dan weer door de A8.
Piet, deze plas ligt toch gedeeltelijk in Oostzaan?
De plas zelf ligt helemaal op het grondgebied van Amsterdam volgens ons, zijkanaal H is van Zaanstad. De Oostzanerdijk (verlengde van NoorderIJ- en Zeedijk) die ten noorden en oosten van de plas ligt is de grens met Oostzaan.