In de eerste week van oktober hebben 82 Nederlandse spoedeisende hulp afdelingen de fatbike-ongelukken bijgehouden. Artsen maken zich ernstig zorgen over deze ongevallen en willen deze nu landelijk goed in kaart brengen. Ze nemen daarbij alle soorten fietsongelukken mee, waaronder ook die met normale fietsen en e-bikes.
In totaal belandden in heel Nederland 1.291 mensen op de spoedeisende hulp door een fietsongeluk, zo maakte Veiligheid NL deze week bekend. Hiervan zaten 96 slachtoffers op een fatbike, als fietsen of meerijder. Met name in Noord-Holland vonden er relatief veel ongelukken met een dikke banden fiets plaats, namelijk 42. Dit is meer dan 44 procent van het landelijke totaal.
In oktober schreven wij over twee verschillende ongelukken met een fatbike.
Ziekenhuis opnames
Bij alle ongelukken werden de meeste mensen opgenomen na een fatbike-ongeluk (22 procent). Daarbij leidde een fatbike-ongeluk ook het vaakst tot intra-abdominaal letsel * (8 procent). Operaties (14 procent) en hersenletsel (22 procent) kwamen het meest voor bij e-bike-ongelukken. Fracturen waren het vaakst het gevolg van ongelukken met een e-bike (50 procent) en een gewone fiets (51 procent).
Leeftijd
In bijna de helft van de fatbike-ongevallen was het slachtoffer tussen de 12 en 15 jaar, bij ongelukken met een elektrische fiets was dit hetzelfde geval. In totaal zijn er meer ongelukkig in deze leeftijdsgroep met een fatbike of e-bike dan ongelukken met fietsen zonder trapondersteuning.
Helmgebruik
Een mogelijke verklaring voor de hoge aantallen op de spoedeisende hulp zou het niet dragen van een helm kunnen zijn. Bij de dikke banden fiets droeg maar 3 procent een helm en bij de e-bikes maar 6 procent en bij ‘normale’ fietsen droeg maar 13 procent een helm.
Disclaimer: Wij hebben het Zaans Medisch Centrum gevraagd ons de aantallen door te geven die zij hebben vastgesteld in de eerste week van oktober. In overleg met Veiligheid NL is er besloten dat ze deze cijfers niet vrijgeven omdat de gegevens niet naar individuele gevallen of personen herleidbaar mogen zijn. Er worden dus geen cijfers van specifieke regio’s of individuele ziekenhuizen openbaar gemaakt.
* Intra-abdominaal letsel zijn verwondingen die zich binnen de buikholte voordoen. Dit kan schade aan verschillende organen aanbrengen zoals de darmen, de milt en de nieren.
Door: Silva Honig. Bron: Veiligheid NL. Foto: Orkaan-archief (ongeluk Scholtenstraat, Zaandam)
Met een helm op kun je nog altijd je nek breken. Of een heup. Daarom adviseer ik het dragen van een harnas op de fiets. Maar effe serieus.
Als je te oud en gammel wordt om een zware elektrische fiets in bedwang te houden, heb je denk ik meer baat bij een stabiele driewieler dan een helm ( zo'n stoere lage Van Raam of ander merk met stoeltje, niet zo'n lullige XL peuterdriewieler.)
Punt is dat je er met een fietshelm uitziet als een dolgedraaide calimero. Echt een remedie tegen de liefde. Dat design mag nog wat verbeterd worden. Een skate of ski helm of paardrijhelm oogt al stukken minder idioot. Maar dan nog.
Wat ik mis in de cijfers: hoeveel e-slachtoffers zijn door een eigen oenige manoeuvre van de fiets gekletterd en hoeveel zijn er door een andere verkeersdeelnemer vanaf gerausd?
Fijn dat u ons waarschuwd hr. Van den Berg.
Ik kwam er gelukkig met een lichte hersenschudding van af.
(val na hartritmestoring)
2 jaar geleden ben ik (toen 61 jaar oud) op een mooie zondagmiddag zeer ongelukkig met mijn fiets gevallen. Ik droeg geen fietshelm. Ik ben daarbij op mijn hoofd terecht gekomen en ben buiten bewustzijn geraakt. Ik kwam weer bij in het ziekenhuis. Ik had een hersenkneuzing en diverse schaafwonden.
Na 3 dagen mocht ik naar huis. Het heeft ruim 3 maanden geduurd eer ik weer een beetje normaal kon functioneren. Ik had geluk en 'slechts' een zware hersenschudding. Sindsdien rijd ik altijd met een fietshelm op de fiets.
Iedere keer als ik hard iemand op een elektrische fiets zie rijden, moet ik aan mijn eigen ongeluk denken. Wees wijs; draag een helm op de fiets!