De gemeente Zaanstad gaan de belijning en de kleur van het wegdek van de Den Uylbrug aanpassen, de geluidssignalen worden eerder hoorbaar terwijl het neerlaten van de slagbomen van de fietsbrug een aparte handeling wordt om de veiligheid te vergroten.
De gemeente doet de aanpassingen na het beschikbaar komen van de onderzoeksresultaten en na eigen onderzoekmet Rijkswaterstaat over het dodelijke ongeluk van 6 februari waarbij de Zaandamse Marijke Fontijn om het leven kwam.
Burgemeester Faber: “Uit het onderzoek van het OM is duidelijk geworden dat mevrouw Fontijn waarschijnlijk dacht dat ze vóór de slagboom stond te wachten, terwijl ze juist op het beweegbare brugdeel stond. De afgelopen weken hebben zich meer mensen gemeld die vertellen dat hen hetzelfde is overkomen.”
Burgemeester Geke Faber zegt dat het voorval van 6 februari “zeer uitzonderlijk is, maar het had niet mogen gebeuren en het mag ook nooit meer gebeuren. Vanaf het begin heeft daarom de vraag centraal gestaan hoe we kunnen voorkomen dat zoiets nog een keer gebeurt.”
De gemeente is er van overtuigd dat de bruggen technisch (camera’s, slagbomen, waarschuwingslichten) goed functioneren, maar omdat er toch onduidelijkheid voor fietsers lijkt te bestaan, wordt er een aantal maatregelen genomen na onderzoek:
- De kleur van de brugleuning van het beweegbare deel van het brugdek wordt veranderd
- De belijning op het fietspad wordt aangepast.
- Er komen pijlen op de onderkant van het relingwerk die de kortste route naar het einde van het brugdek aangeven.
- De bellen gaan eerder en/of vaker klinken. Daarvoor wordt het bedienproces aangepast.
- Het neerlaten van de slagbomen van de fietsbrug wordt een aparte handeling.
Behalve het politieonderzoek wordt er ook onderzoek verricht door Onderzoeksraad voor Veiligheid. Het Openbaar Ministerie beschouwt de brugwachter als verdachte; de techniek van de brug was niet de oorzaak van het ongeval.
De aanpassingen sluiten volgens de gemeente aan bij de aanbevelingen van Wesley Fontijn, de zoon van het slachtoffer:
“Hij heeft ons zijn rapport over de veiligheid van bruggen overhandigd en we hebben dat zeer serieus bekeken. Niet al zijn aanbevelingen nemen we over, omdat ze volgens ons onvoldoende bijdragen aan de veiligheid en/of niet in verhouding staan tot het verwachte effect.”