Vandaag werd om 12:00 uur het Atelier van Monet officieel geopend. Deze datum werd niet voor niets gekozen; 8 oktober was de dag dat Monet 145 jaar gelden de Zaanstreek verliet.
Tijdens de opening kwam Gert Schouten met een bijzonder nieuwtje: recent werd hij benaderd door iemand die dacht een Zaanse Monet in handen te hebben.
Schouten kon het in eerste instantie niet geloven maar bij bestudering leek het niet onmogelijk. Hij somt op:
- Het werkje zit in een lijst, gemaakt door een meesterlijstenmaker.
- Het is gemaakt op papier waarop op de rand overduidelijk DOBBS staat. Dat was een bedrijf dat in Londen bekend stond om zijn schilder-benodigdheden en papier. In 1871 verbleef Monet niet ver van deze firma.
- In de beschrijving van de eigenaren staat dat het van 1871 tot 1905 eigendom was van Collection Hotel De Beurs Zaandam, dat was het hotel waar Monet verbleef.
- Er staat een molen op het prentje: een favoriet onderwerk van Monet.
- Er staat een roeiboot met een figuurtje op dat ook op andere schilderijen van Monet te zien is.
- Het kleurgebruik lijkt erg ‘Monets’.
Er zijn voldoende aanwijzingen om het schilderijtje verder te onderzoeken en dat is precies wat er gaat gebeuren. Intussen hangt het gewoon in het atelier en kan iedereen er zelf naar komen kijken.
De foto linksboven is gemaakt door Hester Wandel, op de foto hieronder (gemaakt door Jan Hovers) vaart Monet weg.
Dit is de ‘nieuwe’ Monet (klik voor grotere versie):
Claude Monet was een Impressionist. Veel vanuit schets vaak in 1 keer op het doek gezet. Soms bleef het geschetst, soms heel gedetailleerd. Ik heb deze in het atelier bewonderd en gezien de heel kleine afmetingen ik denk 5cm bij 10cm is het een erg knap werk! Leuk en mooi voor de Zaanstreek
ik denk wel dat deze echt is. je hebt er verstand van of niet.. het is ook heel mini he?!
Ik ben sterk geneigd het met Peter Schaap eens te zijn. Wat ik zie lijkt in niets op Monet. Of hij moet hier al eens geweest zijn toen hij nog heel jong was. Misschien een No-net?
Peter ook Rembrandt maakte tekeningen/etsen. En er zijn voldoende gronden om het verder te onderzoeken en het zou toch geweldig zijn als het ook een Zaanse Monet is. Ga er zo snel mogelijk eens naar kijken.
Ik durf echt niks meer te zeggen.
Wat een treurigheid.
'Het kleurgebruik is helemaal Monets'>
HE WORDT WAKKER HIER KOMT DE BAKKER!
Wat is precies je bezwaar, Peter? Inhoudelijk of taalkundig, of vind je dit werk maar een raar waterverfkrabbeltje en staat alle ophef je tegen? Graag wat uitleg! En o ja, het citaat van Annie MG Schmidt luidt: 'Hé, hé word wakker, hier is de bakker!'