De nieuwe Zaanbrug moet volgens de nieuwe planning ‘medio 2023’ klaar zijn, dat is later dan begin 2023 waar eerst van werd uitgegaan.
Of medio 2023 gehaald wordt, is trouwens de vraag, zo zijn er volgens de provincie risico’s die tot vertraging (en hogere kosten) kunnen leiden.
Onzeker is nog waar de tijdelijke Zaanbrug komt. Aanvankelijk zou die bij de Lassiestraat in Wormer komen, en uitkomen ter hoogte van Mulder Verhuizingen aan de Zaanweg in Wormerveer. Maar “op dit moment wordt er onderzoek gedaan naar de meest geschikte locatie van de tijdelijke brug” aldus de Voortgangsrapportage Vernieuwen Zaanbrug uit december 2020.
Verkeersonderzoek
Daarmee samenhangend moet er nieuw verkeersonderzoek komen. Het vorige – uit 2011 – zou niet goed genoeg zijn. In dat onderzoek werd gesteld dat een tijdelijke Zaanbrug bij de Lassiestraat onmogelijk alle verkeer zou kunnen verwerken. Maar als dat niet kan (en verkeer via Ned Benedictweg moet rijden) is de stikstofuitstoot te hoog en kan de bouw niet doorgaan.
“Relevant hierbij is het aantal te verwachten motorvoertuigen dat gedurende de werkzaamheden dagelijks gebruik gaat maken van de tijdelijke brug en de wegen rondom het projectgebied. Omdat het actualiseren en inpassen van deze verkeersgegevens meer tijd vergt dan vooraf voorzien, zal pas begin 2021 het besluit tot locatiekeuze worden genomen.”
Risico’s
Als de verlening van de natuurvergunning vertraagd wordt “door discussie met bevoegd gezag of bezwaar/beroep” kan dat uitloop betekenen. Dat gaat met name om de omstreden redenering dat alle verkeer probleemloos over de tijdelijk Zaanbrug kan. Omdat zoiets volgens het oorspronkelijke verkeersonderzoek onmogelijk is, moeten er “goede en actuele verkeerscijfers” komen.
De kosten van de tijdelijk autobrug zijn ook een mogelijk risico, dat zou “grotere omgevings- en/of financiële consequenties” kunnen hebben.
Waarom kan een vervangende (hoge) 2e Zaanbrug niet geplaatst worden in het verlengde van de bestaande ontsluitingsweg Prinses-IrenebrigadeLaan in Wormerveer zijnde deels industriegebied naar overzijde Industriegebied Wormer? Kan iemand daar mogelijk een (goed onderbouwde) verklaring voor geven?
Ja, die Zaanbrug, wat een hoofdpijn dossier voor beide Gemeentes en de Provincie. Ben benieuwd wat de binnenvaartschippers er van vinden, heeft de ASV al een oordeel? De brug komt er weer schuin in te liggen, schepen van 1000 ton ,varend in zuidelijke richting hebben nu al moeite om de kop de goede kant op te krijgen. Heeft Wormerland al eens over een goede ontsluitingsweg zonder bruggen nagedacht?
Dat ziet er op het plaatje best mooi uit. Maar waarom is zie ik geen felgeel stuk op het beweegbare deel? Dat hebben alle andere nieuwe bruggen wel. Hoeft dat foeilelijke geel op deze brug niet? Of is het om esthetische redenen maar even weggelaten op het ontwerp?
Ik ben van 1949 geloof nauwelijks, dat deze brug voor mijn negentige jaar al klaar is
Niet echt een nieuwe brug die bij de Zaanstreek past..
Te modern bij de pakhuizen van de batavia en de Lassie fabriek...