In Krommenie staat een ingrijpende gebiedsontwikkeling op stapel. Tussen de Noordervaartdijk en de Noorderhoofdstraat ligt het Vaartdijkterrein, ook wel bekend als Chromos/Vlaar. Hier moeten ongeveer 350 tot 500 woningen komen, gecombineerd met werkplekken. De gemeenteraad besluit binnenkort over de startnotitie van het plan.
Ooit klopte hier het industriële hart van Krommenie, met enveloppenmaker Vlaar en drukkerij Chromos. Tegenwoordig rest vooral leegstand en verouderde bebouwing. Zaanstad ziet de transformatie als een unieke kans voor een gemengd ‘woon-werkmilieu’.
Wonen
De ambitie is om hier ongeveer 350 tot 500 woningen te bouwen, waarbij de verdeling gebaseerd is op het gemeentelijke woningbouwbeleid: minimaal 30 procent van de woningen valt onder het sociale huursegment, bestemd voor mensen met een lager inkomen en in beheer van woningcorporatie Parteon.
Nog eens 30 procent wordt gereserveerd voor het middensegment, zowel in huur als in koop. Daarbij gelden richtprijzen, zoals een maximale huur van € 1.157,95 per maand (prijspeil 2024) en koopprijzen tot € 390.000. De overige 40 procent van de woningen komt beschikbaar in de vrije sector. De gemeente wil met dit plan inspelen op de grote woningbehoefte in de regio.
Werken & mobiliteit
Zaanstad wil een woon-werkstad blijven en mikt op 15.000 extra banen in 2035. Daarom biedt de wijk niet alleen ruimte voor wonen, maar ook voor werk. Denk aan kleine bedrijven, creatieve werkplekken of ambachten, zoals een meubelmaker of koffiebranderij. Ook is er plek voor een huisarts en mogelijk horeca.
De gemeente stuurt aan op een verdeling van circa 65 procent wonen, 20 procent werken en 15 procent voorzieningen, om zo een goede balans te creëren. Belangrijk is dat de nieuwe functies in de wijk een aanvulling vormen op de bestaande winkels en voorzieningen aan de Noorder- en Zuiderhoofdstraat, en deze dus niet verdringen.
De wijk moet goed bereikbaar zijn voor fietsers, voetgangers en busverkeer bij de Padlaan. Auto’s blijven aan de randen; in de wijk zelf geldt een maximumsnelheid van 30 km/u. Parkeren gebeurt op eigen terrein of in nieuwe parkeervoorzieningen. De inzet van deelmobiliteit wordt onderzocht.
Plangebied
Het plangebied voor de herontwikkeling van het Vaartdijkterrein ligt aan de rand van het centrum van Krommenie en wordt omsloten door de Noordervaartdijk, Noorderhoofdstraat, Forbobuurt en de Van Hogendorpstraat. Het terrein is circa 6,5 hectare groot en is eigendom van vijf verschillende partijen. Twee van deze eigenaren, woningcorporatie Parteon (Chromos-terrein) en Overhemmen Beheer (Vlaar-terrein), treden op als initiatiefnemers van de herontwikkeling. Ze zijn gestopt, en daardoor liggen de terreinen nu grotendeels leeg.
De andere drie eigenaren zijn Klinkenberg, Euroscaffold en Zaanlandia. Klinkenberg is nog volop in bedrijf en maakt nogal wat geluid, dus het plan is om het bedrijf op termijn te verhuizen. Euroscaffold zoekt al een nieuwe locatie en werkt mee aan de herontwikkeling. Zaanlandia is deels actief en wacht verdere ontwikkelingen af. Alle vijf eigenaren doen in elk geval mee aan de haalbaarheidsstudie, dus een gezamenlijke aanpak ligt binnen handbereik.

De gebouwen op het Chromos/Vlaar terrein van worden deels gesloopt en deels behouden. Uit de cultuurhistorische verkenning blijkt dat een aantal gebouwen waardevol zijn vanwege hun geschiedenis en uitstraling. Deze panden worden aangeduid als ‘smaakmakers’. Het gaat bijvoorbeeld om de voormalige spinnerij van Van Leyden en de monumentale gevel van het Vlaarpand.
De planning is als volgt: in 2025 worden de haalbaarheidsstudie en het Ruimtelijk Programma van Eisen uitgevoerd. Daarna wordt het bestemmingsplan aangepast, waarna de daadwerkelijke bouw kan beginnen. Verwacht wordt dat de bouw pas in 2028 van start gaat, afhankelijk van de voortgang van alle procedures.
Lees ook:
Door: Nick Boeske. Info: Raadsinformatiesysteem en eerdere artikelen. Foto’s: Zaanstad.
Eerst wegen (infrastructuur), dan bouwen!
Dat heeft de gemeenteraad een paar jaar geleden besloten.
Volgens planning in het verkeerscirculatie plan voor Krommenie zou dit jaar (2025!) een nieuwe fietsbrug over de Nauernasche Vaart aangelegd worden om de gevaarlijke Veerbrug te ontlasten.
Papieren plan…🤨
En met de herinrichting van het winkelgebied zijn 10 parkeerplaatsen verdwenen waardoor nu op trottoirs geparkeerd wordt.
Heeft Gemeente Zaanstad alternatieve locaties waar de actieve bedrijven naar toe kunnen binnen de gemeente?
Nee.
Als er al een alternatieve locatie is kunnen de bedrijven ook de benodigde elektriciteitsaansluiting krijgen?
Nee (voorlopig de eerste jaren niet volgens Tennet)
Gemeente Zaanstad wil deze bedrijven wel graag dat deze verhuizen. Dat gaat ze geld kosten en dat hebben ze niet.
Wat er in het plan niet staat is dat als het wordt uitgevoerd gaat in heel Krommenie betaald parkeren gelden. Ik vind ook dat er meer woningen moeten komen, maar Krommenie is nu al verstopt door de vele auto’s en slechte verkeerscirculatie. En dat los je niet op door teveel te bouwen.
Het zijn hele mooie plannen, maar je komt nu al amper het dorp in en uit. Al jaren is er geruzie over de Padlaan wel of niet twee richtingen om de smalle Kruisstraat en Weiver te ontzien. Bij het herinrichten van de winkelstraat, zijn bijna alle parkeerplaatsen opgelost en staat men op de stoepen geparkeerd en zorgen voor onveilige situaties. Dit soort plannen worden gesmeed achter een bureautje zonder te kijken naar het dorp zelf. Laten we eerst maar eens de problemen oplossen van de groei van Krommenie van de laatste 30 jaar en dan weer verder gaan met uitbreiden.
Geen goed idee
Helemaal eens met bovenstaande reacties: de bereikbaarheid/ontsluiting voor bewoners in Krommenie is een ramp waarvoor stelselmatig geen oplossing wordt gezocht. Mooi dat er wordt gebouwd en ontwikkeld, maar het lijkt me belangrijker dat eerst huidige problemen worden aangepakt.
Rolreder staat stil, durghorst staat stil en eilanden van hain staat stil en bomenbuurt staat stil. 4 projecten met veel woningen maar zonder dat er ook maar 1 paal de grond in gaat!! Het is van de zotte! Bovendien ontsluiting is er niet. Eerst wat afbouwen voordat je iets nieuws begint.
Woningen ok, die zijn hard nodig. Wel hopelijk met een goed plan voor de ontsluiting en het parkeren als daar 350 tot 500 Woningen worden gebouwd. Het zal bij de gemeente toch wel bekend zijn dat het voor fietsers al levensgevaarlijk is ombij de vaartbrug over te steken?