De provincie Noord-Holland komt “binnenkort met de meest accurate verkeersgegevens” over de Zaanbrug. De gegevens die nu gebruikt worden zijn ‘achterhaald’ aldus Zaanstad.
Op die ‘achterhaalde gegevens’ is echter het stikstofrapport gebaseerd dat aan de basis ligt van het doorgaan van de bouw van de nieuwe Zaanbrug. Zowel in Wormerland als in Zaanstad is de raad akkoord gegaan met de plannen.
Het stikstofrapport is al sinds eind april van dit jaar bij Zaanstad bekend aldus de woordvoerder van wethouder Gerard Slegers, maar het rapport is dus ‘achterhaald’:
‘Als de laatste berekeningen bekend zijn zullen deze ook bekend gemaakt gaan worden.”
Het stikstofrapport is cruciaal voor het doorgaan van het project. De provincie en beide gemeenten gaan er vanuit dat al het gemotoriseerde verkeer dat nu over de Zaanbrug rijdt, tijdens de sloop van de oude Zaanbrug en de bouw van de nieuwe over een tijdelijke brug bij de Lassiestraat rijdt. Daardoor is er geen extra stikstofuitstoot, niemand rijdt om via Clausbrug en Ned Benedictweg.
14.700 verkeersbewegingen
In het rapport wordt uitgegaan van 11.000 verkeersbewegingen, waarbij de opstellers zich baseren op een verkeersrapport van Goedappel Coffeng uit 2011. In dat rapport staat echter wat anders: voor 2015 is de prognose al 14.700 verkeersbewegingen. Ook worden er verkeersproblemen verwacht bij een brug bij de Lassiestraat.
We vroegen aan de wethouder: hoe gaat Zaanstad dat oplossen?
De provincie komt binnenkort met de meest accurate verkeersgegevens en kan dan een uitspraak doen over de gevolgen voor het wegennetwerk rond het projectgebied, waaronder de Zaanweg.
Samen met de gemeente Zaanstad en Wormerland zal dan besproken worden hoe het verkeer zo goed als mogelijk af te wikkelen is.
Dat laatste is opmerkelijk. In de plannen die de beide gemeenteraden voorgelegd kregen, is die verkeersafwikkeling immers al vastgelegd: alle verkeer over de tijdelijke Zaanbrug, geen extra verkeer over de Clausbrug. Want extra verkeer over de Clausbrug zou namelijk extra stikstofuitstoot tot gevolg hebben, en dan zou de bouw niet door kunnen gaan.
Het wordt een beetje vreemd wanneer de redactie van de orkaan gaat ingrijpen in een discussie over de Zaanbrug. Er worden zeer constructieve ideeen ingebracht. Geen luchtfietserij. Als blijkt dat iets leeft onder de bewoners van Wormerveer past geen badinerende houding van “ de Orkaan”. Het is nog geen gelopen race, verbaast me dat de politiek dit maar laat gebeuren. Idem met de vergunning van Bunge Croklaan.
Het leuke is: wij mogen ons overal mee bemoeien (en dat geldt ook voor de lezers die reageren). Geen gelopen race? Kan veel goedkoper?
Het maken van de plannen kostte al ruim 4 miljoen en als de aannemer die het project gegund heeft gekregen te horen krijgt dat het niet doorgaat, volgt een miljoenenclaim. Dat geld is sowieso weg. Alleen als het qua kosten uit de klauwen loopt, zou een plan B in werking kunnen treden: renovatie. Maar dat er een andere brug op een andere plek zou komen is luchtfietserij.
Wijzigen bericht j.l. 14 november 2020: Nog Beter: aller goedkoopste
* Logistieke* oplossing zou mogelijk kunnen Zzijn?Een nieuwe Brug te realiseren in het verlengde (Prinses -Irene- Brigadelaan) Wormerveer,van (industriegebied Loder Crock & laan) naar industriegebied overzijde Zaan. Wormer.Wij de Bewoners van de Zaanweg blijven dan eindelijk 1e) gevrijwaard van de thans toenemende stikstof en uitlaatgassen hoofdzakelijk veroorzaakt door het Forensenverkeer van en naar Wormer! 2e) Geen sloopkosten huidige Zaanbrug. 3e) geen aanleg nood Zaanbrug 4e) geen stoepversmalling Zaanweg. 5e) voorkomt Omhakken 7 Bomen.6e) Herstel/restauratie van oude Zaanbrug voor openstelling langzaam verkeer,hulp diensten:Ambulance Politie Brandweer. 7e) Het gevaar keren voor Fietsers (Prinses-Irene-Brigade-laan),
door de oorspronkelijke verkeers situatie van 2- baans weg weer aan te houden,ipv eenbaansweg,ter voorkoming: gemeen *gevaar voor lijf en goed* voor ons medeweggebruikers ook als Fietsers!
Nog beter aller goedkoopste oplossing zou mogelijk kunnen Zijn? een nieuwe Brug in verlengde Prinses Irene Brigadelaan,is Industrie gebied Wormerveer naar Industriegebied Wormer. Bewoners Zaanweg blijven dan 1e gevrijwaard van stikstof en uitlaatgassen;afkomstig van Forensen van Wormer. 2e geen sloopkosten Zaanbrug,3e geen Aanleg(Kosten) Noodbrug ter hoogte Lassiestraat 4e De oude Zaanbrug gebruiken voor Voetgangers langzaam verkeer en hulpdiensten.Ambulance Politie Brandweer 5e Gevaar keren voor Fietsers door oorspronkelijke verkeers situatie van tweeBaansweg aan te houden.Immers bij tegenliggers komen Fietsers nu kennelijk in de Knel!? Zijn zij nu zo slim of wij zo Dom?
Voordat mensen hier de krankzinnigste ideeën gaan opschrijven (luchtbrug vauit Jisp, Kalverringdijk vierbaans, glijbaan vanaf De Adelaar): de nieuwe Zaanbrug is gewoon gegund en gepland. Dingetjes zijn nog de tijdelijke brug, de extra srikstof en wellicht de extra kosten, maar dat er ruimte is voor alternatieven... (afgezien renovatie van de oude), dat lijkt ons sterk.
De beste en goedkoopste tijdelijke brug is de Zaanbrug zelf. Vervanging op dezelfde plek met een zelfde schuine ligging in het vaarwater, en een geringe verhoging levert geen voordeel op voor de scheepvaart noch voor het wegverkeer en de ontsluiting van Wormer. In geval van calamiteiten zal Wormer slecht bereikbaar blijven voor hulpdiensten als ambulance en Brandweer. De door Jaap Groothoofd voorgestelde alternatieven zijn zeer voor de hand liggend, kostbaar maar voor de toekomst de enige oplossing om Wormer bereikbaar te houden en Wormerveer te ontlasten van doorgaand verkeer. Louis van Gaal citerend : zijn wij nou zo slim of zij zo dom?
Dit is ook zo een ding. Als je in het verlengde van plein 13 naar de eendrachtstraat een tunnel aanlegt voor autoverkeer en bij de lassiestraat naar het Wilhelminapark een vaste ophaalbrug voor fietser en voetgangers en dan nog bij de Kerkstraat naar de veerdijk/ bruynvisweg ook een vaste ophaalbrug voor fietsers en voetgangers dan kan in de tussen tijd,tijdens de werkzaamheden,de zaanbrug open blijven en heb je ook geen problemen omtrent stikstof.
Alle reacties spreken voor zichzelf. Al dat praten ,praten en nog eens praten van mensen die toch geen beslissing kunnen of durven te nemen.
Het is te dom of te gek voor woorden.
Dit gaat weer veel geld kosten. Had aan de brug besteed kunnen worden.
Betekend dit dat het werk weer wordt uitgesteld?
Het duurt allemaal veel en veel te lang, de nieuwe brug had er al kunnen en moeten liggen.
Als het uitstel te lang duurt kan de aannemer in de problemen komen omdat die dit werk heeft ingepland in een bepaalde periode en dan naarstig op zoek moet naar vervangend werk.
Afspraken tussen opdrachtgever en aannemer zijn contractueel vastgelegd, duurt het uitstel te lang dan heeft een aannemer het recht zich terug te trekken of een hogere aanneemsom te eisen.
Wanneer gaat deze soap eens stoppen, dit is toch te gek voor woorden, kost handenvol met geld, mensen en omgeving worden beschadigd en aan beide kanten van het water wordt er gelachen en zeker de andere kant opgekeken. Het is dat Farce Majeure niet meer bestaat, zou een kijkcijferhit zijn
Dus de vrolijke jongens van de gemeente Zaandam gaan overleggen over iets wat al is vastgesteld. Het moet niet gekker worden.
en dat "gelul" gaat maar door en maar door dat gaat zo lang door dat het praten over de brug straks nog duurder is dan de brug zelf
Zonde van dat belasting geld wie verzint dit.
Zeker ambtenaar die geen besluit durft toenemen.