Zaanstad wil een nieuwe verbindingsweg aan laten leggen die loopt vanaf de Dorpsstraat (A), via de Noorderveenweg en Noorderweg naar de Communicatieweg (B).
Het gebruik van de Noorderweg met een verbinding naar de Noorderveenweg is volgens Zaanstad de snelste oplossing om de verkeersdrukte in het dorp te verminderen. De wegen voor deze verbinding liggen er al.
De bouwweg naar Kreekrijk wordt nu eerder geschikt gemaakt voor normaal verkeer. De intentie is om eind 2021 te starten met de uitvoering. Wethouder Gerards Slegers van Zaanstad laat in het persbericht weten:
“Door een extra verbindingsweg neemt de verkeersdruk in de Dorpsstraat af. Daarnaast kunnen bewoners van Saendelft en Kreekrijk gebruik maken van een extra ontsluiting. Het doorgaand verkeer door Saendelft neemt dan af. De wijkraad van Saendelft wordt binnenkort geïnformeerd en de direct omwonenden ontvangen binnenkort ook een brief met informatie over de plannen.”
De Provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam dragen ieder € 1,3 miljoen bij aan het project dat in totaal € 4 miljoen gaat kosten. Zaanstad heeft voor het project € 2 miljoen in het Investeringsfonds opgenomen.
De werkzaamheden per deeltracé:
- Noorderweg: deels onderhoud aan het asfalt en de aanleg van fietsvoorzieningen.
- 2e bouwweg (verbinding Noorderveenweg-Noorderweg): aanpassen van de kruising Omzoom aangezien de 2e bouwweg ook bewoners verkeer krijgt.
- Kruispunt Parkrijklaan – Noorderveenweg: wordt vervangen door een rotonde om de verkeersveiligheid van de verkeersdeelnemers te verbeteren bij de toename van het verkeer.
- Rotonde Noorderveenweg / Dorpsstraat: wordt verkeerskundig nader beschouwd op capaciteit. Uit deze variantenstudie middels modellering wordt gezocht naar een betere verkeersafhandeling.
Typisch, begrijpelijk voor de Dorpsstraat maar onbegrijpelijk voor de overige bewoners. Dit lost het probleem niet op, het probleem wordt verplaatst en wordt erger op deze manier.
Pak het sluipverkeer aan door dit verkeer simpelweg (op bepaalde tijden) geen toegang te verlenen tot Assendelft. Dat werkt toch ook prima in andere delen van Zaanstad. Handhaving met Camera's op kentekenregistratie heeft impact en is een stuk goedkoper dan de aanpassingen.
De Noorderveenweg is nu al een echt probleem met dagelijkse files, als er geen file is dan is het een racebaan zowel door inkomend als uitgaand verkeer.
Heel attent van de gemeente dat ze gisteren een brief hebben gestuurd met de plannen welke in Q4 2021 al uitgevoerd gaan worden.
Wat kunnen we doen om dit alsnog tegen te houden en gelijktijdig het nu al aanwezige probleem (geluid, fijnstof, stikstof) op te lossen? De fijnstof uitstoot is nu al (te) hoog. Het verschil nu met de eerste Corona golf is groot. Is er überhaupt door de gemeente onderzoek en analyse gedaan gedaan betreffende de uitstoot?
Met dank aan de gemeente. Dit is het probleem naar een ander gebied verschuiven.
Woningen blijven bouwen en het probleem van de verkeerscirculatie nu in de schoenen schuiven van de bewoners van Saendelft/deel Dorpsstraat Assendelft.
En woningen verkopen "in een prachtig groen gebied?"
Dus dit is de tijdelijke verbinding A8-A9? De oplossing voor de verkeersdrukte op de N8 en de Dorpstraat in één! Goed gevonden, gemeente Zaanstad; of toch ontzettend dom?
Want worden de problemen van elders niet gewoon verplaatst nu? Kunnen mijn kinderen nog veilig naar de sportvelden straks, als dit een drukke verkeersader is geworden? Er zijn nu al regelmatig ongevallen met fietsers op de rotonde. Nu maken we twee rotondes en verhondervoudigen we de verkeersdruk. Rara wat er dan gebeurt!
En de mensen die aan deze wegen wonen krijgen het nu voor hun kiezen qua drukte, overlast, en vervuiling, terwijl dit toch altijd gepresenteerd is als een ontsluitingsweg voor Kreekrijk, en niet meer dan dat. Maar nu is het opeens de kortste en snelste route tussen twee snelwegen.. oeps?
Nu moeten de kinderen over de Dorpsstraat...over onveiligheid gesproken.... en het geld is er nu juist voor bedoeld om een apart en veilig fietspad en oversteekplaatsen te realiseren...
Bizar! Pappen en nat houden, eerst grote wijken bouwen en dan pas denken aan verkeer! En hopelijk geen stoplichten ipv rotonde. Dan staat het nog meer vast en jet echt fijn als je huis ongeveer op de rotonde staat en direct aan de Dorpsstraat. Met je opmerking eens, verkeersveilig is het allemaal niet. 4 miljoen moet hier nr toe gaan??? Tja.....
Als je naar het plaatje kijkt; 'Rotonde aanpassen naar VRI-kruispunt'
Oftewel stoplichten. (VRI is de officiële technische benaming van wat onder de bevolking bekend staat onder de naam stoplichten)
de noorderweg zal 2x zo breed moeten worden om en auto's en vrachtauto's en fietsers en wandelaars en motorfietsen en brommers en scooters allemaal tegelijk aan te kunnen.
Ach op de dorpsstraat past het ook al jaren... gelukkig heeft de Noorderweg ‘Natuurlijke’ verkeersdrempels
Mevrouw Puhl, u bent véél te vroeg met uw opmerking!!! Enkele dagen NA de oplevering van de weg is vroeg genoeg. En ook dan zal uw verzoek, de Gemeente kennende, eerst nog een tijd geheim zijn.
Ik mis nu toch in deze tekening en beschrijving een volwaardig geasfalteerd fietspad met verlichting van de Noorderveenweg geplande rotonde, via het sportpark naar de Noorderweg
Wordt meegenomen in de uitgewerkte plannen, die volgen later dit jaar:)
Heel bijzonder, geen a8-a9 in welke variant dan ook wegens teveel bezwaren en dit zou wel mogen.
Vanavond werd, voorafgaand in de Commissie Mobiliteit & Bereikbaarheid, gewoon over het realiseren van de A8-A9 gesproken. Het was een technische briefing hoe dit tracé zou kunnen worden aangelegd met inachtneming van de eisen die bij de beschermde status van de Stelling van Amsterdam horen. Er werd gesproken over een verdiept tracé door de polder.
Er was ook een Statenlid die zich afvroeg hoe het dan met deze 'tussenweg' verder zou aflopen...