Het is een eerbetoon: Zaanstad heeft besloten de nieuwe tunnel op de kruising van de Wibautstraat, Thorbeckeweg en Dr. J.M. den Uylweg te vernoemen naar voormalig burgemeester Gé Franken.
Alle andere naoorlogse burgemeesters van Zaandam waren al eerder vernoemd.
Gé Franken
Gé Franken was burgemeester van Zaandam van 1958 tot 1966 en speelde een cruciale rol in de herontwikkeling en bereikbaarheid van de stad. Onder zijn leiding groeide de bevolking, werden waterproblemen aangepakt en kwamen belangrijke infrastructuurprojecten tot stand, zoals de Peperstraat, Beatrixbrug en nieuwe woonwijken als Hoornseveld. Hoewel dit deels ten koste ging van de traditionele Zaanse architectuur, werd de Stichting Zaanse Schans opgericht om dit erfgoed te behouden.
Zijn legendarische stunt, waarbij hij in een duikerspak de bodem van het Noordzeekanaal overstak om aandacht te vragen voor een autotunnel, leidde -mede- tot de opening van de Coentunnel in 1966.
Door: Merel Kan, info Raadsinformatie Zaanstad
De Schellingwoudebrug was ook nog een optie (30-11-1957)......
mooi eerbetoon, een naam om nooit te vergeten!
over de Noorder IJ en zeedijk. het verlengde van de Zuiddijk
Mooi eerbetoon !
Werd ook wel de hoogste tijd om deze burgemeester een plek in onze geschiedenis te geven.
Rare vraag maar hoe ging men voor 1966 van Amsterdam naar Zaandam met de auto?
Voor de tunnels er waren, was er alleen de(hem-)pontwaar destijds ook een extra grote pont werd ingezet (de Donaupont)vanwege de beperkte capaciteit van de "normale"ponten, zoals je die bijv nu nog bij buitenhuizen hebt. Het oponthoud leidde soms zelfs tot knokpartijen onder boze automobilisten als er verondersteld werd, dat iemand "voorkroop".
In 1966 hadden de meeste mensen nog geen auto. En die paar die er wel een hadden moesten het pontje nemen.
Hempont
https://www.zaanwiki.nl/encyclopedie/doku.php?id=hempont
Na de Noorder Ij en Zeedijk dijk pont in Amsterdam Noord naar Centraal station of Hempont