De roltrap tussen Stadhuisplein en het Ankersmidplein in het centrum van Zaandam wordt waarschijnlijk vernieuwd. Er zijn zoveel storingen en defecten dat reparatie zo duur wordt dat vervanging een betere optie is aldus B&W.

De afgelopen tien jaar is ongeveer € 300.000 uitgegeven om storingen te verhelpen. Zaanstad betaalde € 60.000 per jaar voor onderhoud en ondanks dat biedt dat volgens Zaanstad “onvoldoende zekerheid op een blijvend goed functioneren van de bestaande roltrap”.

(bericht laten voorlezen? dat kan onderaan)

De roltrap dateert uit 2012. Sinds 2017 is de roltrap in beheer en in onderhoud bij de gemeente. Eerder is voorgesteld om de roltrap te vervangen door een vaste trap. De gemeenteraad wil de roltrap in stand houden en (technisch) laten verbeteren: “Dit is vervolgens in 2019 ook uitgevoerd. Dit heeft niet geleid tot het gewenste resultaat: een langere instandhouding van de huidige roltrap.”

Uit een recente inspectie bleek “dat de conditie van de roltrap gelet op leeftijd en gebruik als matig wordt beoordeeld. Er zijn 58 defecten geconstateerd.”

De meest kritieke onderdelen voor het in stand houden van de huidige roltrap voor een periode van twee jaar vervangen kost € 75.000. Maar dat is maar een tijdelijk oplossing. Zaanstad heeft drie opties: reviseren van de huidige roltrap, een nieuwe roltrap (van een hogere kwaliteit) of het vervangen door een vaste trap (maar dat wil de raad dus niet).

Een nieuwe roltrap kost € 900.000 en daar komen dan nog onderhoudskosten bij. Een vast trap kost € 400.000 en dat is ongeveer evenveel als revisie (maar dat heeft hogere onderhoudskosten).

Ook moet er een afscheiding aan de kant van de waterval komen en een overkapping tegen de regen om storingen aan de technische installatie van de roltrap te verminderen of te voorkomen. Dat zal wel de zichtlijn vanaf het Stadhuisplein richting de Gedempte Gracht verstoren. De supervisor Inverdan moet daarover adviseren.

Een vaste trap is het meest bedrijfszeker, duurzamer en gaat langer mee, die verbruikt geen energie en de onderhoudskosten zijn laag. Maar de raad heeft voorkeur voor een roltrap van ‘een hoger kwaliteitsniveau’ die minder storingsgevoelig is.