De nieuwe plaat van De Kift wordt vanavond gepresenteerd in Haarlem. Niemandsland is alweer het dertiende studioalbum van de Zaanse punkfanfare. Waren de twaalf voorgangers al speciaal; Niemandsland is dat niet alleen qua nummers, maar zeker ook vanwege de verpakking.
Begin dit jaar kondigde De Kift een crowdfundingsactie aan om Niemandsland mogelijk te maken. Binnen een week had de band het streefbedrag bij elkaar, uiteindelijk stond de teller op ruim € 30.000. Mensen mochten voor € 250 meezingen op een van de nummers. Dat gebeurde eind mei en Ferry Heijne kijkt daar nog steeds met veel plezier op terug:
‘We hebben samen met de mensen een koor gevormd van twaalf mensen. Sommigen waren wel gewend om te zingen, anderen weer niet. Het werd een soort mengvorm van allerlei mensen die het leuk vonden om mee te zingen op een plaat van De Kift. Het leverde gewoon een goede sfeer op.’
Het inzingen deed Heijne denken aan zijn jeugd:
‘Ik ben zelf groot geworden bij de fanfare. Wat ik daar erg leuk aan vond, is dat er mensen kwamen van allerlei leeftijden en verschillende achtergronden. Ook muzikaal. De een is wat beter met zijn instrument dan de ander, maar dat maakt niks uit, zo voelde dat een beetje voor mij. Iedereen deed uit volle borst mee en had er plezier in. Dat hoor je er ook aan af.’
De prestaties van het Kiftkoor kun je beluisteren in de nummers Mooi en Wereld Wereld.
Goed idee
Uiteindelijk is het crowdfunden De Kift goed bevallen. ‘Het is een hele goede en directe manier om projecten van de grond te krijgen’, vindt Heijne. ‘Het allerleukste vind ik dat mensen geld geven en ons steunen omdat ze wat wij willen een goed idee vinden.’ Hij denkt zelfs dat er niet alleen Kiftfans gedoneerd hebben. ‘Ook mensen die cultuur een warm hart toedragen hebben aan de hand van ons verhaal en wat we hebben laten zien besloten ons te steunen.’
Er is van alles loos in de wereld en het is allemaal geen rozengeur en maneschijn, betoogt Heijne. Dat is ook de insteek van Niemandsland, maar dat wil niet zeggen dat de opvolger van Hoogriet een sombere doemdenkplaat is. De Kift wil de luisteraar meenemen naar dingen die wel mooi zijn, en afgaande op de dertien tracks op het album zijn dat er gelukkig nog heul veul, zoals we in de Zaanstreek zeggen.
Rode Maan, de eerste single van Niemandsland, is bijvoorbeeld een nummer waarin het mooie naar voren komt. De Orkaan schreef er al eerder iets over.
Literatuur
Heijne laat zich vaak inspireren door literatuur. Zo speelt het werk van Nobelprijswinnaar Herta Müller een belangrijke rol in enkele nummers van Niemandsland:
‘Ik heb bijna alles van haar gelezen. Wat ik heel mooi vind, is haar poëzie. Die maakt ze aan de hand van woorden en zinnen die ze uitgeknipt heeft uit kranten en tijdschriften. Dan ligt er een hele stapel knipsels op tafel en die componeert ze op een hele associatieve manier tot een nieuw fantastisch gedicht.’
Pablo Neruda uit Chili, ook een Nobelprijswinnaar, is ook terug te vinden in Niemandsland. Het slotnummer ansicht is geïnspireerd op een gedicht van hem:
‘Die tekst is een hele trieste en heftige tekst. In het begin is hij klaarblijkelijk in een omgeving, ver weg van waar hij wil zijn, maar waar hij zich wel goed voelt.’
Ik heb viooltjes hier, en zwaluwen en al wat mij plezier doet en op briefkaarten verschijnt
‘In dat stukje tekst zie ik echt een ansichtkaart, zo’n ouderwetse. Die verstuur je natuurlijk altijd om een soort opgeruimd gevoel over te brengen. Maar in de coupletten erna vertelt hij hoe het echt is, hoe hij zich daadwerkelijk voelt.’
Ansichtkaarten
Het idee van de ansichtkaart komt terug in de verpakking van Niemandsland. Drummer Wim ter Weele is daar verantwoordelijk voor. Hij heeft een kleine 4.000 ansichtkaarten op de kop weten te tikken. ‘Voor 1 cent per stuk’, weet Heijne.
Die kaarten vormen de hoes van het album. En dat betekent dat ieder exemplaar een andere hoes krijgt. Zo creëer je collectors items. ‘Er zit er eentje tussen met een kaart vanuit Oostknollendam’, zegt Heijne. ‘Die wil ik natuurlijk zelf hebben omdat we daar met De Kift jarenlang hebben gewoond.’
En zo is het in het Haarlemse Patronaat goed kijken welke cd of lp je uiteindelijk aanschaft. De Kift geeft op de sociale kanalen van de band alvast voorproefjes, bestaande uit een ansicht met een stukje tekst van een van de nummers van de band. Heijne speelt met de gedachte om van die serie ansichten een aparte hoes te maken en die later te veilen voor een goed doel.
Nieuwe ervaring
Overigens is het bedienen van de fans via de socials een nieuwe ervaring voor de band. Het is iets dat overgehouden is van de crowdfundingsactie. Heijne ziet voordelen omdat het de betrokkenheid van de fans bij de band versterkt. ‘Je moet dat blijven voeden’, zegt hij daarover.
En dat het succesvol is, blijkt uit het feit dat het releasefeest in Haarlem vanwege te grote belangstelling is verplaatst van de kleine naar de grote zaal. Ook ziet de band dat de kaartverkoop voor concerten elders in het land zeer goed loopt. Sommige zijn al uitverkocht!
Door Di-Lan Sun. Foto is aangeleverd door De Kift.