De bussen van EBS vallen met grote regelmaat uit of komen te laat. Vanwege klachten van ontevreden reizigers schreven we er eerder een artikel over en vroegen zowel EBS als de Vervoerregio wat er aan de hand is.
Het leek eigenlijk de laatste tijd best aardig te gaan met EBS. Het uitvalpercentage viel terug naar 2 procent. Maar afgelopen weken ervaren steeds meer mensen problemen met de bussen.
De Vervoerregio laat nu weten dat de uitval zuur is voor de reizigers. Dat EBS de dienstregeling niet naar behoren kan uitvoeren komt door twee problemen waarmee het bedrijf al eerder te maken kreeg. Zo zijn er opnieuw problemen met de opladers en kampt EBS, ook niet voor de eerste keer, met materiële sores.
In november 2024 ontstonden problemen bij de laders in Purmerend en Zaandam. Bussen werden ’s nachts niet goed geladen, waardoor er ’s ochtends te weinig materieel was. Met leverancier Siemens werd aan een oplossing gewerkt. Sinds half november zijn op de stallingen in Purmerend en Zaandam tijdelijk extra laders beschikbaar. Ook werden er batterijen ingezet. De capaciteit in Zaandam is sowieso nog niet optimaal omdat daar tot maart van dit jaar overdag niet kan worden geladen. Welke materiële problemen er zijn is niet duidelijk.
De Vervoerregio is nu bezig met het zoeken naar mogelijke oplossingen. Hierover komt eind januari een voortgangsrapportage. De woordvoerder van EBS was vooralsnog niet beschikbaar voor commentaar.
Door: Marijn Kerkhoven, aan de hand van informatie gegeven door vervoerregio Amsterdam en eerder nieuws van De Orkaan.
Het wordt tijd om Zaanstad en Amsterdam te laten fuseren dan kan het GVB hierheen komen.
Ongeacht wat voor materiële problemen je hebt, mag je toch minstens verwachten dat je de informatievoorziening op orde hebt.
Juíst wanneer er af en toe materieel uit kan vallen en passagiers niet zonder meer uit kunnen gaan van de standaardtijden, is het belangrijk dat de informatie op de website, in de app en op de vertrektijdenborden klopt. Het is onvergeeflijk dat bussen wel aangekondigd worden, tot zelfs een paar minuten ná de geplande aankomsttijd, maar nooit bij de halte verschijnen. Dat EBS dit probleem na ruim een jaar nog steeds niet heeft opgelost is óf een compleet teken van onvermogen óf pure minachting voor de reizigers.
Informatie wordt niet door EBS zelf verzorgd, maar door een derde partij. Koppeling van uitval van ritten gaat daarom soms mis.
Ben ik met je eens, maar ook dat heeft weer haken en ogen i.v.m.de vele buswissels die de chauffeurs in het werkpakket hebben en vaak niet elkaars voertuig kunnen overnemen, waardoor bussen haverwege hun ritten op met name Zaandam De Vlinder, Purmerend Tramplein en Edam Busstation stil komen te staan terwijl de haltepalen en de app nog wel aangeven dat de bus rijdt. Ook de vervolg-/terugrit wordt nog als 'rijdend' weergegeven, maar de bus staat dus gewoon stil. Ook dit heeft met de incompetentie en de laksheid van de VRA te maken. Als de VRA deskundig zou zijn, zou het in het Plan van Eisen (PvE) i.i.g. opnemen dat er hoe dan ook géén buswissels meer in de werkpakketten van de chauffeurs zouden mogen zitten, omdat de buswissels een te verstorend effect op de dienstregeling en de betrouwbaarheid van de reisinfo hebben. Het is zo simpel allemaal, maar er zitten mensen op hogere stoelen die in onbekwame cirkeltjes blijven ronddraaien en naar anderen blijven wijzen, maar zich ondertussen voltanken met drank en hapjes als er weer een opening van een busstalling op het programma staat of er 'werkbezoek' afgelegd moet worden.
De Vervoer Regio Amsterdam (VRA) mag ook eindelijk zelf wel eens het boetekleed gaan aantrekken. De concessie-eis voor de nieuwe vervoerder was: volledig emissievrij rijden. Daar hadden de inschrijvende vervoerbedrijven maar aan te voldoen, want anders mochten ze niet eens meedoen met de aanbesteding. Met bussen betekent dat niet anders dan: elektrisch rijden. Als er dan vervoerders inschrijven met een (voor een betrouwbare dienstregeling veel te krap) op het dieselmodel afgepast aantal voertuigen en je weet als VRA al van tevoren dat het stroomnet het bij de busstallingen voorlopig nog niet aankan, dan heb je naar een goed Nederlands gezegde boter op je hoofd. Dan ben je als overheids-/bestuursorgaan simpelweg incompetent. Kom over de brug, gooi er als VRA nog 20 miljoen extra tegenaan en laat EBS 35-40 extra splinternieuwe en superschone dieselbussen bestellen, van hetzelfde merk en graag met alle bedieningsknoppen op dezelfde plekken als de elektrische, zodat de chauffeurs niet wéér allemaal een halve dag extra instructie moeten krijgen. Pak eens door!
Op zich heb je een punt. Maar 40 nieuwe bussen bestellen... die bestel je niet bij bol online en die moeten ook worden gemaakt en zo. Dan ben je snel een jaartje verder. Dus ook geen optie.
Kunt ook in plaats van klagen en afzeiken jezelf afvragen zal ik de fiets/e-bike/ fatbike/scooter of misschien de te overbruggen afstand gaan lopen. Binnen Zaanstad maximaal 8km. zo houdt je de regie in eigen hand, geeft een positiever gevoel van geest en lijf ipv wachten en mopperen op het openbaar vervoer. Is vaak ook nog sneller. Kwestie van Mindset. Tegen kou en regen kun je je kleden en smaakt de koffie bij aankomst op je bestemming gegarandeerd lekkerder!!
Ik mag niet eens mee met de bus als invalide. Ben elke dag buiten om ergens te komen.
Dit is een ietwat kort door de bocht reactie. De grote groep ouderen en anderen die niet mobiel genoeg zijn om die keuze te maken wordt gemakshalve genegeerd. Je zal maar echt van het OV afhankelijk zijn.
Dit lijkt me een typisch gevalletje van de kift. Ik niet met de bus, dan hoeven anderen ook niet met de bus.
Mijnheer of mevrouw dit heeft niets met kift te maken maar meer met je eigen regie van je leven.
Zou graag ruilen. Kom een dagje met mij meemaken
Hoe bont moet je het maken voordat er serieus opgetreden wordt?
En nu zijn ze niet bereikbaar voor commentaar.
Geheel met Jan eens,
bestuurlijk wanbeleid en gedupeerde mensen.
Voordat je gaat voor een concessie zorg dan eerst dat je alles voor elkaar hebt en niet achteraf de boel proberen te regelen (houtje touwtje werk) , zo werkt het niet , ik snap alleen niet dan men er zo laconiek over doet , je hebt wel met veel gedupeerde mensen te maken , wordt wakker , ook de mensen die die de concessie heb verleent.........
Ik ben toch blij dat EBS geen luchtvaartmaatschappij is.