De bussen van EBS vallen met grote regelmaat uit of komen te laat. Vanwege klachten van ontevreden reizigers schreven we er eerder een artikel over en vroegen zowel EBS als de Vervoerregio wat er aan de hand is.
Het leek eigenlijk de laatste tijd best aardig te gaan met EBS. Het uitvalpercentage viel terug naar 2 procent. Maar afgelopen weken ervaren steeds meer mensen problemen met de bussen.
De Vervoerregio laat nu weten dat de uitval zuur is voor de reizigers. Dat EBS de dienstregeling niet naar behoren kan uitvoeren komt door twee problemen waarmee het bedrijf al eerder te maken kreeg. Zo zijn er opnieuw problemen met de opladers en kampt EBS, ook niet voor de eerste keer, met materiële sores.
In november 2024 ontstonden problemen bij de laders in Purmerend en Zaandam. Bussen werden ’s nachts niet goed geladen, waardoor er ’s ochtends te weinig materieel was. Met leverancier Siemens werd aan een oplossing gewerkt. Sinds half november zijn op de stallingen in Purmerend en Zaandam tijdelijk extra laders beschikbaar. Ook werden er batterijen ingezet. De capaciteit in Zaandam is sowieso nog niet optimaal omdat daar tot maart van dit jaar overdag niet kan worden geladen. Welke materiële problemen er zijn is niet duidelijk.
De Vervoerregio is nu bezig met het zoeken naar mogelijke oplossingen. Hierover komt eind januari een voortgangsrapportage. De woordvoerder van EBS was vooralsnog niet beschikbaar voor commentaar.
Door: Marijn Kerkhoven, aan de hand van informatie gegeven door vervoerregio Amsterdam en eerder nieuws van De Orkaan.
En toch mis ik deze een "live" Omroep die gemeenteraadsleden en B&W in het zicht van de camera een microfoon onder de neus steekt met vragen over de concessie en de uitvoering.
Nu is het veel te anoniem en verschuilen ze zich achter de Vervoersregio of woordvoerders
Ik had laatste artikel in NH Dagblad aan de Orkaan gestuurrd met de mededeling dat wij busafhankelijken helemaal ziek zijn vd beloftes vd EBS en de reactie daarop! Er wordt steeds maar weer vanalles belooft en er veranderd niets. Zal nu ook wel weer zo gaan maar we moeten blijven klagen totdat het ECHT BETER GAAT. VOLHOUDEN DUS!
Bedankt Orkaan, voor het plaatsen 👍
gisteren weer eens 2 uitvallen achter elkaar gehad. de 69 van krommenie naar Zaandam kwam pas 1 uur later.
Openbaar vervoer was in de vorige eeuw een van de zgn. nutsbedrijven naast drinkwater, stroom, gas, telefonie, post en zorg. In het tijdperk van globalisatie waarin overheden, in navolging op het hyperkapitalistische neoliberalisme uit de VS, dachten dat de consument goedkoper uit zou zijn als ze keus hadden tussen concurrerende bedrijven, is het resultaat nu zichtbaar.
Het hele systeem is een gewrocht geworden waar de burgers het slachtoffer van zijn. Het leger lobbyisten van de vliegsector kruipt al jaren in bed met de verantwoordelijke ministers zodat miljoenen vlooien, sorry, vloeien naar de KLM dat schijnbaar boven elke wet staat.
De overheid is nog wel 100% eigenaar van de NS maar heeft deze sector al decennia lang verwaarloost wat nu tot achterstallig onderhoud leidt.
Het landelijke politiekorps kampt met onderbezetting, evenals de geprivatiseerde zorg.
Busdiensten zijn de levensader voor vervoer in heel het land. Hoeveel mensen daar gebruik van maken loopt uiteen al naar gelang de peiling. Maar met name ouderen, minder validen, jeugd, uitkeringsgerechtigden en bewoners in de regio’s buiten de Randstad zijn afhankelijk van goed functionerende busdiensten, zoals die vroeger bestonden in Nederland.
Geknepen, gekort, gecastreerd, elke instantie die concessie verleent wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. De VRA (Vervoer Regio Amsterdam, waar Zaanstad onder valt) koos voor EBS die wel even in korte tijd alleen nog maar elektrische bussen zou inzetten.
Werd door de VRA (en ook onze verantwoordelijke wethouder) gekeken naar de haalbaarheid en functioneren in andere regio’s in Nederland waar dit bedrijf al actief is? Nee!
Werd even een onderzoekje gedaan naar de achtergrond van EBS? Nee!
Het staat op een zwarte lijst van de VN als een Israelisch bedrijf dat medeplichtig is aan apartheid, schending van mensenrechten op de westelijke Jordaanoever.
In 1948 heeft de VN de universele verklaring van de rechten van de mens opgesteld (UVRM). Nederland heeft hiervoor getekend, zelfs opgenomen in de grondwet maar staat wel toe dat een bedrijf dat in het thuisland deze rechten schendt op de Nederlandse markt geld mag verdienen aan o.a. noodgedwongen busreizigers die zo moeten meebetalen aan de genocide die plaatsvind in Gaza.
Busdiensten zijn een fundamenteel integraal onderdeel van transport en verbinding. Net zo cruciaal als water, stroom, gas, post, gezondheidszorg en telefonie. Het is een absolute schande en totaal verzaken van de overheid, collaborateur met het grootindustrieel complex, de belastingbetaler zelf te laten meebetalen aan openbaar vervoer dat niet goed functioneert. De reiziger letterlijk in de kou laat staan.
En daarmee laat de gemeente Zaanstad letterlijk haar eigen burgers in de kou staan.
Het wordt tijd om Zaanstad en Amsterdam te laten fuseren dan kan het GVB hierheen komen.
Ongeacht wat voor materiële problemen je hebt, mag je toch minstens verwachten dat je de informatievoorziening op orde hebt.
Juíst wanneer er af en toe materieel uit kan vallen en passagiers niet zonder meer uit kunnen gaan van de standaardtijden, is het belangrijk dat de informatie op de website, in de app en op de vertrektijdenborden klopt. Het is onvergeeflijk dat bussen wel aangekondigd worden, tot zelfs een paar minuten ná de geplande aankomsttijd, maar nooit bij de halte verschijnen. Dat EBS dit probleem na ruim een jaar nog steeds niet heeft opgelost is óf een compleet teken van onvermogen óf pure minachting voor de reizigers.
helemaal met u eens.
Informatie wordt niet door EBS zelf verzorgd, maar door een derde partij. Koppeling van uitval van ritten gaat daarom soms mis.
Dan nog blijft EBS verantwoordelijk als opdrachtgever. Als de huidige opzet niet werkt, dan is het aan EBS om het op te lossen, eventueel door het zelf ter hand te nemen.
Ben ik met je eens, maar ook dat heeft weer haken en ogen i.v.m.de vele buswissels die de chauffeurs in het werkpakket hebben en vaak niet elkaars voertuig kunnen overnemen, waardoor bussen haverwege hun ritten op met name Zaandam De Vlinder, Purmerend Tramplein en Edam Busstation stil komen te staan terwijl de haltepalen en de app nog wel aangeven dat de bus rijdt. Ook de vervolg-/terugrit wordt nog als 'rijdend' weergegeven, maar de bus staat dus gewoon stil. Ook dit heeft met de incompetentie en de laksheid van de VRA te maken. Als de VRA deskundig zou zijn, zou het in het Plan van Eisen (PvE) i.i.g. opnemen dat er hoe dan ook géén buswissels meer in de werkpakketten van de chauffeurs zouden mogen zitten, omdat de buswissels een te verstorend effect op de dienstregeling en de betrouwbaarheid van de reisinfo hebben. Het is zo simpel allemaal, maar er zitten mensen op hogere stoelen die in onbekwame cirkeltjes blijven ronddraaien en naar anderen blijven wijzen, maar zich ondertussen voltanken met drank en hapjes als er weer een opening van een busstalling op het programma staat of er 'werkbezoek' afgelegd moet worden.
De Vervoer Regio Amsterdam (VRA) mag ook eindelijk zelf wel eens het boetekleed gaan aantrekken. De concessie-eis voor de nieuwe vervoerder was: volledig emissievrij rijden. Daar hadden de inschrijvende vervoerbedrijven maar aan te voldoen, want anders mochten ze niet eens meedoen met de aanbesteding. Met bussen betekent dat niet anders dan: elektrisch rijden. Als er dan vervoerders inschrijven met een (voor een betrouwbare dienstregeling veel te krap) op het dieselmodel afgepast aantal voertuigen en je weet als VRA al van tevoren dat het stroomnet het bij de busstallingen voorlopig nog niet aankan, dan heb je naar een goed Nederlands gezegde boter op je hoofd. Dan ben je als overheids-/bestuursorgaan simpelweg incompetent. Kom over de brug, gooi er als VRA nog 20 miljoen extra tegenaan en laat EBS 35-40 extra splinternieuwe en superschone dieselbussen bestellen, van hetzelfde merk en graag met alle bedieningsknoppen op dezelfde plekken als de elektrische, zodat de chauffeurs niet wéér allemaal een halve dag extra instructie moeten krijgen. Pak eens door!
Dat is een volstrekt onzakelijke en onzinnige conclusie- we hebben het hier over een busbedrijf die met problemen kampt en reizigers die in de kou staan. mijn buurvrouw zat vandaag met haar rollator weer uren in de kou van A naar B. Kan gewoon niet.
Ik trek i.t.t. wat u beweert een volstrekt zakelijke en zinnige conclusie. Elk ander busbedrijf dan EBS (Connexxion, Arriva, Keolis, Qbuzz, noem ze allemaal maar op) had tegen dezelfde problemen aan gelopen en het was dan nu net zo'n zelfde puinhoop geweest. En zeg nu niet: maar Connexxion deed het toch altijd beter in de Zaanstreek, want dat was nog in het dieseltijdperk. De bekende appels en peren, weet u wel. EBS deed het vanaf 2011 ook meer dan prima in Waterland... tot na de coronaperiode, toen zich een ernstig en structureel personeelstekort voordeed, een probleem dat zich overigens bij alle vervoersbedrijven en in vrijwel alle andere economische sectoren manifesteerde. Ook Connexxion had nu elekrisch moeten rijden en had exact dezelfde wanprestatie geleverd als EBS nu doet. Deze puinhoop is geïnitieerd door de VRA, dat elektrisch rijden in het OV verplicht gesteld heeft, terwijl de voorwaarden daarvoor er simpelweg nog niet zijn. Misschien minimaal over een jaar of tien, maar nu nog niet. En dat WIST en WEET de VRA!
Op zich heb je een punt. Maar 40 nieuwe bussen bestellen... die bestel je niet bij bol online en die moeten ook worden gemaakt en zo. Dan ben je snel een jaartje verder. Dus ook geen optie.
Nee, 40 nieuwe bussen bestel je niet even bij Bol. Dat doe je bij voorkeur bij dezelfde busfabrikant die de elektrische bussen ook geleverd heeft, VDL dus. Want het zou voor de chauffeurs erg prettig zijn als de door mij voorgestelde nieuwe extra dieselbussen exact hetzelde 'format' zouden hebben als de elektrische variant. En ja, dan ben je inderdaad al snel een jaartje verder, maar dat kan er ook nog wel bij. Welke optie zou verder nog een alternatief zijn? Met de huidige elektrische busvloot gaat het de komende 10-12 jaar niet veel beter worden dan het nu is. Het zijn goeie en comfortabele bussen om mee te rijden en mee te reizen, maar de capaciteit/inzetbaarheid is simpelweg ontoereikend. Is EBS wegsturen dan misschien een optie? Nee! Want elke andere vervoerder zal verder moeten gaan met hetzelfde busmateriaal dat overgenomen zal moeten worden. Of als EBS weggestuurd wordt en het deze bussen zelf wil houden, zal de nieuwe vervoerder ongeveer 200 nieuwe elektrische bussen (120 miljoen euro) moeten gaan bestellen. Die zijn er dan op z'n vroegst in 2028 of zo wel, denk ik. Dus meneer Hazeleger... heeft u een betere oplossing?
Kunt ook in plaats van klagen en afzeiken jezelf afvragen zal ik de fiets/e-bike/ fatbike/scooter of misschien de te overbruggen afstand gaan lopen. Binnen Zaanstad maximaal 8km. zo houdt je de regie in eigen hand, geeft een positiever gevoel van geest en lijf ipv wachten en mopperen op het openbaar vervoer. Is vaak ook nog sneller. Kwestie van Mindset. Tegen kou en regen kun je je kleden en smaakt de koffie bij aankomst op je bestemming gegarandeerd lekkerder!!
Ik mag niet eens mee met de bus als invalide. Ben elke dag buiten om ergens te komen.
Wat een rare reactie. Ik bepaal toch zelf wel of ik met OV ga of niet? Het is toch beschikbaar?
We word al jaren gehamerd door overheden om meer met OV te reizen, in plaats van met autos. Maar dan moet ik van u maar gaan lopen of met de fiets. Nee ik wil gewoon met de bus naar bestemmingen toe. Zoals dat altijd kon tot een jaar terug. Met Connexxion had ik vrijwel nooit problemen.
En als ik naar de sportschool ga, wat echt niet even om de hoek is, en het regent pijpenstelen (wat nogal het geval is de laatste tijd), ga ik niet kilometers lopen als er ook een buslijn beschikbaar is.
gemak dient de mens
En dan, aangekomen in de sportschool, direct de loopband op? :D
beetje kort door de bocht. ik ben om gezondheidsredenen afhankelijk van het OV.
op zich prima verbinding naar het ZMC. maar nu al diverse malen een uur in de kou gezeten. zowel op de heen als de terugweg.
Dit is een ietwat kort door de bocht reactie. De grote groep ouderen en anderen die niet mobiel genoeg zijn om die keuze te maken wordt gemakshalve genegeerd. Je zal maar echt van het OV afhankelijk zijn.
Dit lijkt me een typisch gevalletje van de kift. Ik niet met de bus, dan hoeven anderen ook niet met de bus.
Mijnheer of mevrouw dit heeft niets met kift te maken maar meer met je eigen regie van je leven.
Zou graag ruilen. Kom een dagje met mij meemaken
Hoe bont moet je het maken voordat er serieus opgetreden wordt?
En nu zijn ze niet bereikbaar voor commentaar.
Geheel met Jan eens,
bestuurlijk wanbeleid en gedupeerde mensen.
Voordat je gaat voor een concessie zorg dan eerst dat je alles voor elkaar hebt en niet achteraf de boel proberen te regelen (houtje touwtje werk) , zo werkt het niet , ik snap alleen niet dan men er zo laconiek over doet , je hebt wel met veel gedupeerde mensen te maken , wordt wakker , ook de mensen die die de concessie heb verleent.........
Ik ben toch blij dat EBS geen luchtvaartmaatschappij is.
Geïsoleerd in oud Koog aan de Zaan. Ten eerste is het zwaar hinderlijk dat de 69 een andere route rijd dan voorheen. Koog aan de Zaan wordt overgeslagen. De 69 was voorheen ideaal, bij uitval van trein of de andere buslijk 67. Binnen no time in Zaandam of Wormerveer.
Gisteren was niet de eerste keer dat ik samen met mijn dochtertje heb gewacht op 2 bussen van lijn 67 welke beide niet kwamen. Het was koud en het regende. We zijn niet van suiker, maar dit is gewoon heel erg vervelend. Ik voel mij erg geïsoleerd zonder auto of e-bike wordt het nu wel erg lastig gemaakt. De enige mogelijkheid op loopafstand om boodschappen te halen is de Albert Heijn. Fijne winkel hoor, maar niet goedkoop.
Verhuizen zit er voorlopig niet in. Als ik nou rustig en landelijk woonde dan was deze beperking voor mij niet zo'n struikelblok geweest.
"Buslijk 67" ... Freudiaanse verspreking? Hahaha!