Toen Orkaankracht Valentijn Sessink gisteren over de Wilhelminabrug in Zaandam fietste, viel hem op dat de fliebertjes (attentiebakens) er wel héél fleurig bij stonden. Hij herinnerde zich, van vlak voor de vakantie, een troosteloos slagveld, waarin eigenlijk geen enkel fliebertje meer rechtop stond. Zijn ze vernieuwd, vroeg hij zich af?
Een belletje met de woordvoerder van wethouder Gerard Slegers (CDA) bood uitkomst: inderdaad zijn er fliebertjes vernieuwd, “in het kader van regulier onderhoud”.
De fliebertjes werden geplaatst in november 2021, maar werden in de maanden daarna massaal kapotgereden. Op de foto’s zijn de eerste geknakte exemplaren al weer te zien.
Optie 3
Het definitieve einde van de fliebers lijkt al zicht. Een door een meerderheid van de raad gesteunde motie roept het college op om voor het zomerreces met een plan te komen om ‘optie 3’ uit het Goudappel-rapport over de Wilhelminabrug uit te voeren.
Dat was het veiligste scenario maar Slegers gaf zelf de voorkeur aan de goedkopere eerste optie. De motie vraagt om:
“een technisch, juridisch en financieel haalbaar plan om de bruggen in het Wilhelminasluizencomplex aan te passen volgens optie 3 van het Goudappel advies, en in dit plan een fietsenopstelplaats voor de slagbomen mee te nemen.”
Bij optie 3 wordt de brug een ‘fietsstraat’ die zo ingericht wordt dat auto’s niet hard kunnen rijden. Die andere inrichting moet al ter hoogte van de Zuiddijk beginnen. De fietspaden worden bij het trottoir getrokken.
Lees hier ons Flieber-dossier en hier ons Wilhelminabrug-dossier
Foto’s: Valentijn Sessink
En daar zien we weer een paar ton van onze Zaanse belastingcentjes als sneeuw voor de zon verdwijnen omdat iemand perse zijn zin wil doorvoeren.
Een plan wat gedoemd was om te mislukken en tegen het advies van mensen die ervoor geleerd hebben toch voor de slechtst mogelijk optie gaan.
Worden alle gemaakte kosten van het salaris van de heer Slegers ingehouden? Het is toch een gotspe dat deze man alle raadslagen negeerde en er nu weer uitgebreid een nieuw plan moet worden opgezet om dat te realiseren wat al vanaf het begin geadviseerd wordt. Alsof er geen andere problemen in de gemeente zijn.
Als de gemeente eerder had geleerd om 'FTR' te werken en daarnaar had gehandeld, was heel deze heiza onnodig en overbodig geweest, en het had bakken met geld gescheeld. (FTR = First Time Right)
Yes! Eindelijk! Beter laat dan nooit.
Van mij hoeft de binnenstad echt niet auto-vrij, maar wel "auto-te-gast".
Weg met de hard optrekkende asocialen, zo veel mogelijk mensen op de fiets & wandelend naar de stad, en voor wie de auto écht onmisbaar is als vervoer: Die komen langzaam rijdend ook wel op hun bestemming.
Ah wat fijn, een groene middenberm! En sowieso, wat een goed plan, ik kijk er naar uit.