De nieuwe elektrische pont bij Buitenhuizen gaat in 2022 varen. De nieuwe Hempont wordt in 2023 verwacht.
Maar de fully-electric ferry NZK 100 heeft al een proefvaart gemaakt (wij dachten aanvankelijk door het Noordzeekanaal, maar het is waarschijnlijk in de buurt van Rotterdam).
Die eerste pont wordt dit jaar in Velsen ingezet, daar gaan twee ponten varen, daarna komen Buitenhuizen (2022) en Zaandam (eerste helft 2023) aan de beurt.
In totaal komen er vijf elektrische ponten, eentje voor reserve.
Het filmpje hieronder is van de website van het GVB, de pont wordt voor auto’s een stuk smaller dan de huidige pont. Daaronder een tweede filmpje van Holland Shipyards Group, de bouwer van de ponten, waarin de pont te water wordt gelaten.
Het is bij de werf van Holland Shipyards Group gefilmd in Hardinxveld-Giessendam. Stond ook in onze tweet. Vriendelijke groet, Manon Huisman van GVB.
'Maar de fully-electric ferry NZK 100 heeft al een proefvaart door het Noordzeekanaal gemaakt'
Het filmpje is niet op het Noordzeekanaal gemaakt ?
Jammer trouwens dat de pont nergens een afgesloten ruimte heeft voor als het goed waait/koud is. (zoals de ponten bij Amsterdam CS wel hebben)
Warm is wel iets anders op die pontjes over het IJ, maar je zit 's winters wel binnen en beschut tegen regen en wind. Zeker op het langste traject (NDSM - CS) is dat geen overbodige luxe.
We hebben nog eens goed gekeken, en het lijkt inderdaad dat we ons door ons enthousiasme hebben laten meeslepen, het zou best eens ergens in de buurt van Rotterdam kunnen zijn....