In delen van de Muziekbuurt in Westerwatering (Zaandam) is in 2020 en 2024 betaald parkeren ingevoerd. Nu lijkt ook de rest van de buurt aan de beurt te komen. Volgende maand, medio maart, wordt onder bewoners een nieuwe draagvlakenquête verspreid waarbij gepeild wordt of ook in de ‘gratis’ straten betaald zal moeten gaan worden.
Het ‘waterbed-effect’ waarbij parkeerders uitwijken van gebieden met betaald parkeren naar omringende straten is in de buurt in volle hevigheid zichtbaar. Dat zorgt voor frustratie en overlast bij bewoners. Het waterbedeffect zal er overigens ook voor zorgen dat na invoering parkeerders uit gaan wijken naar omringende buurten.
De draagvlakenquête is de derde die Zaanstad dit jaar – tot nu toe – gaat verspreiden. Ook bewoners van het Zaaneiland en de Kogerveldwijk hebben een draagvlakenquête gekregen.
De meningen tijdens de bijeenkomst van 10 februari over de parkeerdruk in de Muziekbuurt waren verdeeld. Een deel van de bewoners ziet wel wat in betaald parkeren, terwijl anderen liever kijken naar alternatieve oplossingen, zoals beter gebruik van bestaande parkeerplekken. ‘De optie om je auto onder het Regiocollege te zetten, zou al schelen,’ zegt een bewoner.
In 2020 werd het eerste deel van de Muziekbuurt (Aubade, Prelude, Symfonie tussen Aubade en Prelude, Cello, Fagot, Hobo, Klarinet) betaald parkeren ingevoerd. In november 2024 kwamen daar Ouverture, Musical, Opera, Polkahof en Kapelhof bij. Ook werd toen in de Dom Helder Camarastraat, Lech Walesahof, Mahatma Ghandihof en Mandelastraat betaald parkeren ingevoerd.
Uit de nieuwe draagvlakenquête moet blijken welke straten nu wel voor betaald parkeren zijn. Inwoners van een straat waar je nu gratis kunt parkeren, ontvangen de enquête halverwege maart. Nadat alle gegevens zijn verzameld, organiseert de gemeente een tweede inloopmoment.
Per straat moet minstens 40 procent van de bewoners reageren, als daar meer van de helft voor is, kan betaald parkeren worden ingevoerd. Maar ook als een minderheid het wil, kan dat gebeuren als alle straten er omheen wel voor zijn.
Als er opnieuw tegen de invoering van betaald parkeren wordt gestemd, komt er geen vervolgonderzoek. ‘Een kentekenonderzoek ligt niet op tafel’, zegt wijkmanager Ingmar van Duijn. Met zo’n onderzoek kan worden achterhaald wie er in de wijk parkeert en waar de druk vandaan komt. Voorlopig blijft onduidelijk of de parkeerdruk wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld ambtenaren, studenten van het Regio College, of mensen die in Zaandam werken.
Door: Sascha Timmerman en Piet Bakker; met extra informatie van Zaanstad en eerder nieuws op De Orkaan.
Half Burano staat leeg aan parkeerplekken, vul eerst deze even op!
Wellicht ben je in de war met de namen van de nieuwe gebouwen. Wellicht bedoel je de Murano appartementen? Daar staat de parkeergarage wel half leeg idd, maar die garage is een combinatie van huur- en koopappartementen.
Ik woon met mijn gezin in 1 van de Burano appartementen (144 stuks) en we hebben beneden maar 65 plekken voor abonnementhouders en 27 betaalde plekken (waar je 24/7 dan voor moet betalen tegen de hoofdprijs). Je kunt je bedenken dat er dus een enorme wachtlijst staat voor deze -te dure- plekken en dus zeker niet half leeg staat.
Let op mijn woorden ; Op korte of wat langere termijn is héél Zaanstad aan de beurt. Graaien maar jongens.
M.i. komt een groot deel van de parkeeroverlast in de Muziekbuurt ook door de bewoning van de Zaanse Helden. ik ben erg blij met het betaald parkeren dat in mijn straat is ingevoerd. Geeft een hoop ruimte
En vergeet Burano niet met een parkeernorm van 0.45 per appartement en parkeerplaatsen voor €100 - € 150 per maand.
Komen er op termijn ook draagvlakenquetes in de wijken waar het betaald parkeren al is ingevoerd? Vermoedelijk zal het gaan als op internet; 100× nee zeggen, maar na 1× ja is het klaar. Niet invoeren is tijdelijk, wél invoeren is permanent.
De gemeente biedt tegen betaling bescherming tegen parkeerders van buiten, na er zelf voor gezorgd te hebben dat die last ontstond. Aan welk type films doet me dat denken? O ja, maffiafilms.