Na de tweede Coentunnel, de Noord-Zuid-lijn, de extra grote ponten, de plannen voor bruggen en een sneltram, is er nu ook een plan voor een kabelbaan over het IJ: een Ei.
Volgens de initiatiefnemers is zo’n oplossing sneller te realiseren en ook nog eens veel goedkoper dan nieuwe bruggen over of tunnels onder het IJ.
In het haalbaarheids-onderzoek (via crowdfunding gefnancierd) van ingenieursbureau Arcadis naar de NDSM- en KNSM-alternatieven wordt gesteld dat er per uur 3.400 à 11.000 passagiers vervoerd kunnen worden (met fiets) binnen een paar minuten. Binnen 4 tot 5 jaar kan de kabelbaan voor € 53 miljoen per kabelbaan gebouwd worden volgens een bericht in Het Parool.
Op de website EiIJ worden drie routes aangegeven. De eerste loopt via de route van het huidige Oostveer (Azartplein naar Hamerstraatgebied). Daarnaast zou er een baan van de NDSM-werf richting Houthavens met een connectie naar Zaandam mogelijk zijn, en een baan bij Zeeburg.
Zo’n verbinding zou volgens initiatiefnemers Bas Dekker en Willem Wessels 100% elektrisch moeten zijn. De kabelbaan zou geen hinder voor de scheepvaart moeten opleveren. Als het lukt het project op groene stroom te laten lopen, is er geen uitstoot van CO2 of fijnstof.
Hieronder een animatie van het project, gemaakt door Judit Szakacs met muziek van Wolf and Moon (Getaway).
Een Ei-kabelbaan richting Zaanstad boven het havengebied zou er zo uit moet gaan zien.
De poster van het project:
Zonde van de centen!
De azijnpisser-award gaat dit jaar naar Yede. Gefeliciteerd!
Voor fietsers sowieso hetzelfde nadeel als een pont: je moet wachten en je staat op elkaar gepropt. Leuk voor toeristen, maar niet voor forenzen. Geef mij maar een brug of tunnelverbinding.
In London hebben ze al zoiets over de Theems: https://tfl.gov.uk/modes/emirates-air-line/?cid=emiratesairline
onzinig idee
dit fantastisch leuke idee is al eerder in ... uh... Rotterdam gelanceerd en ontvangen met overdonderend enthousiasme.
Ik zeg doen!
https://www.facebook.com/thedreamlinerotterdam/
Als die hele hoge cruiseschepen niet meer voorbij het cs gaan, kan dan toch beter een brug worden gemaakt. Natuurlijk moet die brug wel zo hoog zijn dat vrachtschepen er makkelijk onderdoor kunnen varen. En misschien kan je die brug opleuken met kleine winkeltjes, eet/drank gelegenheden, etc.
Het IJ van Columbus?
Het is ei
Ligt Amsterdam aan het EI?
Amsterdam ligt aan de Zaan
Nee, aan het Eye.
Wordt het dan een IJ-opener?