Op dit moment wordt aan de Provincialeweg 11 het gloednieuwe logo van Ahold en Delhaize geplaatst.
Dit weekend ronden de reuzen hun fusie af en dat wordt bekroond met het plaatsten van het nieuwe beeldmerk in Zaandam.
Het logo toont de (Belgische?) leeuw van Delhaize, waarin de vorm van het oude Ahold-logo nog te herkennen is, met de kroon van Ahold. Koning Willem Alexander zelf heeft toestemming moeten geven voor het dragen van predicaat ‘Koninklijk’ na de mega-fusie.
Met elkaar hebben de giganten nu meer dan 6500 winkels in de Verenigde Staten en Europa.
De foto’s zijn van Jan Willem Kaaijk
Vanmiddag werd duidelijk dat het nog niet de bedoeling was dat het logo zichtbaar was. Het is afgedekt, evenals het houten beeld van het nieuwe logo dat rechts naast de hoofdingang is geplaatst.
Wat wel zichtbaar is van de nieuwe huisstijl zijn de groene lijnen die op het raam zijn aangebracht. Het stelt een deel van het logo voor:
De kroon op het Ahold logo werd destijds ontworpen door ontwerpbureau De Wit Coppenhagen. De begeleider van het project bij Ahold was Egbert Jonker.
Het oorspronkelijke logo van AH stamt uit 1965 (ontwerp James Pilditch en John Harris) en heeft de tand des tijds beslist weerstaan.
Het nieuwe beeldmerk, knotje wol met kroontje, mist die kwaliteit.
Delaheize is een supermarkt die dagelijks met een prima kant- en klaarmaaltijd komt; elke dag een andere, het hele jaar door!
Veel slechter zal het er niet op worden.