Het bedrijventerrein in Wormerveer heet Noorderveld maar het had beter Noordervelden kunnen heten. Het bestaat namelijk uit twee gebieden die niet met elkaar verbonden zijn.
De Watering ligt als een onneembare veste tussen het oostelijke en westelijke deel. Met de auto kan je via de Ned Benedictweg rijden. Maar fietsers moeten een omweg maken.
Daar gaat verandering in komen. Op de website van de Fietserbond wordt een nieuw fietspad aangekondigd:
Tussen de Witte Bijlweg, vlak bij de Clausbrug, en de Samsonweg, vlakbij de Provincialeweg naar West Graftdijk wordt een nieuw fietspad aangelegd. Daardoor worden twee delen van het Noorderveld ook voor fietsers goed met elkaar verbonden.
Wij zijn blij dat er eindelijk een fietsverbinding tussen de twee industrieterreinen in het Noorderveld komt.
Het grootste deel van het fietspad wordt geasfalteerd en krijgt kantbelijning. Maar volgens de Fietsersbond wordt het pad te smal, het zou minstens 2.50 m breed moeten zijn.
Het laatste stuk bij de Samsonweg wordt uitgevoerd in tegels en zonder belijning. Asfalt is beter volgens de Fietsersbond.
Hieronder de kaart van de twee Noordervelden met de Watering ertussen. Het fietspad komt aan de noordkant van de Ned Benedictweg.
Bij de aanleg van het bedrijventerrein in 2002 werd al over dit fietspad gesproken, onduidelijk is waarom het toen niet gekomen is.
Verbind molletjesveer dan ook meteen
Het gebruik van tegels voor fietspaden wordt afgeraden door Fietsersbond, CROW, Adviesraad Verkeer en Vervoer, omwille van comfort (gebrek daaraan) en veiligheid. Het lijkt teveel op een trottoir en kruisende automobilisten anticiperen onvoldoende op de aanwezigheid van fietsers.
Asfalt is prima en waarschijnlijk het comfortabelst om over heen te fietsen. Het euvel dat jij constateert met wortels heeft vooral te maken met de bedding van het fietspad. Voor de bedding van een autoweg wordt vaak gebruik gemaakt van grof en fijn puin, voor een fietspad alleen van zand. Wortels kunnen daar inderdaad doorheen groeien, met puin hebben ze meer moeite.
Als het an mij zou liggen worden fietspaden uitsluitend uitgevoerd in asfalt, met een voldoende breedte (minimaal CROW richtlijnen en liefst daar en beetje bovenop) en mét een goede bedding.
Ben blij met dit fietspad maar waarom nu weer in dat asfalt en tegels. Doe het nu eens goed en leg het aan in beton. Kijk eens naar het ooit mooie Freek Engel pad , hier komt alles omhoog door woekerende wortels. Daar heb ik bij veel moderne beton fietspaden niets van gemerkt. Door de dichte structuur kunnen wortels niet binnendringen en het asfalt opendrukken.