Het huidige parkeerbeleid past volgens gemeente Zaanstad niet meer bij hoe we nu met parkeren willen omgaan. Zaanstad groeit naar 200.000 inwoners en er moet slim worden omgegaan met de ruimte die we hebben. Vandaag is een nieuw concept parkeerbeleid openbaar gemaakt. En daar mag iedereen die dat wil tot 23 april op reageren.
Het parkeerbeleid gaat over auto’s en fietsen en is voor de hele gemeente. Dus niet voor specifieke (bouw)situaties. Zaanstad is in het in 2021 vastgestelde Zaans Mobiliteitsplan onderverdeeld in verschillende zones. Onderstaande kaart brengt deze zones in beeld.
De A+ en A zijn de centrumgebieden, zowel in Zaandam (A+) als in de andere kernen (A). Voor de A+ en A-zones wordt parkeerregulering ingevoerd. In zone A+ is het grootste gedeelte al gereguleerd (betaald parkeren). Voor het niet gereguleerde gedeelte in zone A+ wordt in 2024 betaald parkeren ingevoerd. In deze zones is het vanuit verblijfskwaliteit wenselijk dat fietsparkeerplaatsen zo veel mogelijk worden ondergebracht in inpandige stallingen.
De B+ en B zijn de zones stedelijk wonen en werken met vooral kleinere winkelcentra en bedrijven. De gemeente wil in het B-plus gebied alleen gereguleerd parkeren invoeren in het kader van bereikbaarheid en leefbaarheid. Parkeren is op termijn (stap voor stap) in de B-plus zone gereguleerd. In de B+ en B-zones zijn fietsenrekken bij voorkeur overdekt en worden er bijvoorbeeld fietskluizen (al dan niet tegen betaling) geplaatst.
De C zone is het buiten stedelijk woon- en werkgebied. Parkeren is hier niet gereguleerd. In linten en kleine kernen is het aanbieden van goed openbaar vervoer lastig, maar de gemeente blijft er naar streven dat er in ieder geval een vorm van openbaar vervoer beschikbaar is. In deze gebieden heeft de fiets een minder prominente rol, wat betekent dat in dit gebied minder fietsvoorzieningen gerealiseerd hoeven te worden.
Wil je meer weten over bijvoorbeeld de parkeernormen? De volledige concept Parkeervisie Auto- en Fietsparkeren vind je hier. Het stuk ligt ook ter inzage op het Stadhuis, in het Gemeentearchief en bij bibliotheek De Bieb in Zaandam en Krommenie.
Inloopbijeenkomsten
In april worden er 2 inloopbijeenkomsten georganiseerd. De eerste bijeenkomst is op woensdag 3 april van 19.00 – 21.30 uur in buurthuis Dirk Prins, A.G. Verbeekstraat 35 in Zaandam. De tweede bijeenkomst is op woensdag 10 april van 19.00 – 21.30 uur in Partycentrum De Admiraal, Dorpsstraat 1056 in Assendelft
Het is de verwachting dat de besluitvorming en vaststelling in de Raad in het vierde kwartaal van 2024 plaatsvindt.
Hoeveel auto’s zijn er eigenlijk in Zaanstad?
Tekst: Redactie De Orkaan, Bron: Gemeente Zaanstad, Foto: Orkaan Archief
Wil je geen betaald parkeren???
Er zijn informatie avonden :
Zaanstad.nl - De stad mag reageren op nieuw parkeerbeleid - De stad mag reageren op nieuw parkeerbeleid
Datum: woensdag 3 april: 19.00 - 21.30 uur. Plaats: Buurthuis Dirk Prins, A.G. Verbeekstraat 35, Zaandam.
Datum: woensdag 10 april: 19.00 - 21.30 uur. Plaats: Partycentrum De Admiraal. Dorpsstraat 1056, Assendelft.
Ik mag al blij zijn als ik mijn auto in de eigen straat kwijt kan.
Meestal sta ik drie straten verder.
Totaal onduidelijk Ben al 2 Dagen aan het zoeken naar concreet informatie.
Gaat er Betaalt parkeren ingevoerd worden in Seandelft ???
Als winkelier hier helemaal niet blij mee. Er is parkeerplatsen genoeg.
in Koog aan de zaan, maar volgens mij ook in de andere deelgemeenten, vind je overal bedrijfsbusjes s avonds in de straten. De parkeerplekken zijn te kort dus staan deze busjes half op de straat of op hoeken in de wijk waardoor je geen zicht meer hebt.
Lekker makkelijk voor bedrijven want zo hoeven ze zelf niet voor de auto 's bij hun bedrijf te zorgen. Laat de bedrijven maar mee betalen aan de oplossing van het parkeer probleem. Ook kan je via een gemeentelijke verordening bedrijfsbusjes weren uit de wijken. Oplossing:zet de busjes bijvoorbeeld bij het station koog zaanse schans. Als daar busjes worden opengebroken weet de baas meteen dat wij als bewoners niet op zijn busjes zitten te wachten Hou je eigen rommel op je eigen terrein. Hoog tijd dat daar eens op gehandhaafd gaat worden en in ieder geval de wildgroei van overal maar je bus neer donderen wordt aangepakt
Vind niet
Zaandam Zuid is ook een ramp met die bedrijfsbusjes. Zit regelmatig hele weekend tegen een bus aan te kijken zonder verder iets te kunnen zien. Als je er wat van zegt heb je ruzie.
Als mijn vrouw en ik er niet meer zijn, kunnen onze nazaten een overdekte P plaats te koop aanbieden met gratis een appartement erbij!
Wacht even. Wordt koog aan de zaan rondom station die hele strook als zone A aangeduid?? Er is hier helemaal geen parkeerprobleem. Ook zijn er veel grote gezind woningen. Moeten die straks dubbel betalen? Dit is bizar, waarom heeft niemand hier een brief over ontvangen?
De gemeente kan beter regelen dat de trein hier weer vaker dan eens in de 30min stopt!
is er ook een wat duidelijker plattegrond?
brommer scooter bestaan niet meer in zaanstad
vroeger riep Den Uyl (pvda); "iedere burger een auto voor zijn deur". Hij vergat erbij te zeggen, dat je er niet mee kon rijden, want inmiddels is het wel een grote melkkoe geworden.
Betaald parkeren dient in zijn geheel afgeschaft te worden. Er is al lang en breed betaald voor de grond d.m.v motorrijtuigenbelasting.
In de parkeervisie van Zaanstad (pdf) heb ik gezocht op de trefwoorden caravan, camper en kampeer. Hier vind ik niets over terug. Wat gaat hier mee gebeuren? Toeristen slapen in hun camper o.a. in de buurt van de Zaanse Schans. Optreden door BOA's?