Vanaf 2030 zijn bestel- en vrachtauto’s op diesel in de Nederlandse binnensteden niet meer toegestaan. Zaanstad gaat dat al vier jaar eerder – per 1 januari 2026 – in het centrum van Zaandam invoeren. En dat stuit op grote bezwaren van ondernemers in het centrum.
Het is ‘een gedrocht van een maatregel’ stelt Niels Busch, voorzitter van ondernemersvereniging BIZ Stadshart Zaandam. Waarom wil Zaanstad dat in 2026 al invoeren: ‘deze gemeente wil zich profileren als “kijk eens hoe goed wij bezig zijn” over de rug van kleine ondernemers’. Waarom is Zaanstad de enige gemeente boven het Noordzeekanaal die dit nu al gaat invoeren?
Dat het centrum van Zaandam is uitverkoren, valt verkeerd. Het leidt tot ‘enorme concurrentievervalsing, vooral voor kleine zelfstandige ondernemers’ volgens de BIZ-voorman, die meldde namens 340 ondernemers te spreken.
Amendement uitstel ZEZ naar 2030 (update 10:15)
De POV, PVV, VVD, CDA en Groep de Boer (LZ), goed voor ongeveer een derde van de stemmen, dienen een amendement in om de invoering van ZEZ uit te stellen naar 2030. De indieners willen hiermee de ondernemers meer tijd geven om zich voor te bereiden op transitie. Zoals in het amendement staat: ‘In 2025 werken we verder aan de voorbereiding voor het invoeren van de zero-emissiezones met als uitgangspunt dat we dit, conform landelijk beleid, in ‘2030’ kunnen gaan invoeren.’
Eerlijk speelveld
Busch pleitte voor een ‘eerlijk speelveld’ dus voor invoering op één en dezelfde datum overal in Nederland. De gemeente weet eigenlijk ook wel dat de maatregel onwerkbaar is, daarom is het plan opgetuigd met een ‘welhaast eindeloze rij aan uitzonderingsbepalingen’. Ondernemers worden ‘recht in het hart getroffen’ zei de Stadshart-voorzitter in het Zaanstad Beraad:
‘waarom zou de ene bloemist nu wel een dure elektrische auto moeten aanschaffen en de ander niet, of deze nu in Zaandam zit of elders binnen de gemeente. Gelijke monniken, gelijke kappen.’
De raad – met name de linkerzijde – stribbelde nog wat tegen, Melchior Mattens: ‘er zijn er toch al 26 gemeenten die meedoen?’ Busch: ‘Het zijn er slechts 26’. Mariska Schuttevaêr (ROSA): ‘wij zijn niet de eerste en anderen voeren het volgend jaar al in’. Busch: ‘Heeft u de landelijk pers wel gevolgd? Overal is verzet, ook de Tweede Kamer? Het moment is verkeerd.’
Invoeringsdatum
Op de vraag van Natasja Stroo (GL) over het draagvlak van het verzet, zei Busch dat volgens hem nog geen enkele ondernemer ter voorbereiding van de invoering een elektrische auto had gekocht. De kosten zouden tussen de € 40.000 en € 50.000 liggen.
Hans Stokebrand (PvdA): ‘u bent niet voor zero-emmissie zones?’ Busch: ‘dat is helemaal niet de discussie, het gaat alleen maar over de invoeringsdatum en het gebied’. Volgens Anna de Groot (SP) waren andere ondernemers wel voor. Busch: ‘de grote jongens kunnen dat wel, ik kom op voor de kleine ondernemers, het gaat ze zeer veel geld kosten.’
POV, PVV en CDA losten obligate schoten voor de boeg (‘hoe moet het dan?’, ‘wat gaan we verwachten?’), DZ (verklaard tegenstander van de ZEZ) en ‘ondernemerspartij’ VVD mengden zich niet in de discussie.
Inloopavonden
Ter voorbereiding had Busch een brief aan de raadsleden gestuurd. De participatie bij de inloopavonden was zinloos geweest:
‘ik ben tot de conclusie gekomen dat die avonden kennelijk voor de bühne waren: werkelijk niets wat is aangedragen is terug te vinden in het voornemen dat nu op tafel ligt.’
Hij vertelt dat wethouders Slegers en Onclin hem hadden uitgelegd waarom het centrum van Zaandam was gekozen:
‘omdat de bezoeker zich aldaar anders gedraagt dan in andere winkelgebieden Krommenie en Wormerveer… Alsof de euro die in Zaandam uitgegeven wordt, van een andere waarde is dan die in beide genoemde kernen. De vermeende gedachtengang hierachter ontstijgt iedere logica eerlijk gezegd.’
Invoering in 2026 en alleen in het centrum van Zaandam is een verkeerde keuze volgens Busch:
‘Mijn dringende oproep aan u: Houd het eerlijk, houd het duidelijk, houd het landelijk. U treft namelijk voornamelijk de kwetsbare kleine ondernemer in ons centrum waar u ook de boodschappen bij doet. Als het goed is.’
Motie
De invoering van Zero-Emissie-Zones is wettelijk verplicht per 1 januari 2030. Een Kamermeerderheid is daar overigens tegen, maar dat verzet is niet omgezet in een wettelijke regeling. Voorlopig kunnen gemeenten nog zelf bepalen of ze het eerder invoeren. Zaanstad heeft bijvoorbeeld besloten de invoering in Wormerveer en Krommenie uit te stellen.
Door Piet Bakker op basis van vergadering Zaanstad Beraad van 6 november 2024.
De bewoners zijn nog niet ingelicht en hebben nog geen inspraak gehad.
Helaas zijn ook zij zwaar de dupe van deze maatregel. De keuze voor een aannemer, een leverancier, een loodgieter of elektricien wordt moeilijker. Waarschijnlijk ook duurder.
En het geldt ook voor de Zeemansstraat… notabene een woonstraat.
We hebben meer last van auto’s die geen parkeergeld willen betalen en soms een uur de auto stationair laten draaien om meteen weg te rijden als de scanauto komt.
Nogmaals men wist dat dit er aan zat te komen maar als je het niet wilt zul je ook de ondernemers schadeloos moeten stellen die wel hun zaakjes geregeld hebben. Dus niet mauwen maar schokken.
De enigen die dan zouden gaan schokken zijn de burgers, niet de bestuurders. Zou misschien een aardig idee zijn als wethouders ook een beetje pijn voelen bij beroerd beleid. Maar kennelijk is het ook nu al (te) lastig om bekwame mensen te vinden.
Waarom moeten ondernemers bij gewijzigd beleid zo vaak worden gecompenseerd? Dat is maar zelden het geval bij particulieren.
De wereld gaat aan goede bedoelingen ten onder.
Onvoldragen ideetjes, doorgevoerd zonder oog voor de consequenties. Het mag anderen wat kosten, daar moet men niet benepen over doen. De resultaten van Zaanstad's beleid zullen straks vast meetbaar zijn. Natuurlijk wel met daarvoor geschikte apparatuur.
"Ja maar, het leek zo'n mooi en rechtschapen idee", klinkt het straks vanuit de economische puinhopen. Zaanstad redt de wereld en hopelijk realiseert de wereld zich dat straks met grote dankbaarheid.
is gewoon een verdien model als je ontheffing aanvraagt mag je gewoon met je oude diesel zone in als je maar betaald
Waarom kom ik in de grootste bestuurlijke puinhopen altijd die naam Slegers tegen?? die man geeft nergens om behalve zijn eigen ego! regel eerst weer eens goed OV voor je de ondernemers ook nog om zeep helpt.
laten we eerst eens kijken naar wat een vervuiling cruiseschepen met zich mee brengen.
en anders verplicht de grote jongen om als eerste elektrisch te gaan en laat de kleine man nog even voor wat het is.
snap het gezeik eromheen niet wij als kikkerlandje kunnen de wereldwijde milieu problemen niet enkel handig fixen.
Zolang er iedere minuut een vliegtuig onze streek grenzen kruist, hebben die zones weinig zin. En dan begin ik niet eens over het vaar verkeer.
Te gek voor woorden. Nú alleen een vraag wat gaat er met al die auto’s gebeuren waar in Nederland niet meer gereden mag worden
Die gaan naar het buitenland en daar wordt er rustig mee doorgereden.
Ha ha, en de vervuiling stopt gelukkig bij de grens.
Ondernemers en toeleveringsbedrijven weten al heel lang dat er ZEZ komen. Wat een gezeur toch.
Gemeente Zaanstad alsjeblieft vergroot de zone uit naar heel Zaanstad. De eindeloze stoet pakketbezorgers met hun oude busjes in woonwijken. ZEZ heel graag. OF zoals in de gemeente Haarlem met een prachtige EBike cargofiets de wijk in. en anders maar niet. Hup hup niet zo soft en traag. Hoe eerder hoe meer hoe beter.
Voor het goede, men weet al jaren dat dit er aan staat te komen en als Amsterdam NoordWest is het een goede zaak om mee te liften op wat aan de andere kant van de sloot gebeurt.
Want men kan nu wel piepen maar als je het afblaast pleeg je onbehoorlijk bestuur jegens hen die wel maatregelen hebben genomen om aan de regels te voldoen.
Het had Zaanstad geprezen als ze alle dorpskernen en lokale hoofdwegen onder deze regeling hadden laten vallen. Dus Zaandamcentrum-Westzijde--Zuideinde-Koog a/d Zaan-Raadhuis-Lagedijk-Zaandijk- Zaanweg-Wormerveer-Kerkstraat-Krommenie-Padlaan-Dorpsstraat-Assendelft-Saendelverlaan-Allenstraat-Westzaan.
Dan was de investering ook beter te verdedigen
Wel heel makkelijk om de 'zone-emissie-zone' ZEZ (lekker woord voor scrabbelen, levert veel punten op) als een "gedrocht" te beschrijven. Rijden zonder fossiele brandstoffen kan enkel stap-voor-stap worden ingevoerd. Uiteindelijk zal je op alle plaatsen alleen nog maar elektrisch kunnen rijden. Dit laatste duurt nog wel even. Het duurt daarom ook wel even voordat de lucht (die we inademen) weer helemaal schoon is.
Als je het huidige voorstel voor een ZEZ niet goed vindt, kom dan met een ander, beter voorstel.
hebben wij dan een grens in de lucht. houden wij de schone lucht boven Nederland? wat een onzin