Een zogenaamde mail van Netflix. Wel met het bekende logo, en deze keer zonder spelfouten, maar wel foute boel natuurlijk.

Banken, online diensten, WeTransfer, woningnet, Vattenfall, belastingdienst, postNL, McAfee, Rabo, Apple, KvK / Handelsregister, Netflix, BOL.com, Ziggo, cloud-opslag, telefoon-aanbieders, Facebook, credit-cards, Interpol, MijnOverheid… geen bedrijf of instelling ontkomt aan pogingen van criminelen om klanten van deze diensten (veel) geld af te troggelen. 

Deel 37: Voor de tweede keer Netflix, deze keer geen betalingsprobleem, en beter uitgevoerd zonder fouten maar wel in het Engels wat vreemd is aangezien Nederlanders gewoon een Nederlandstalig abonnement hebben. Het bevat een bedreiging: je abonnement is opgeschort. Maar je kan nog kijken tot het eind van de ‘billing period’ – slim natuurlijk want anders kan je al checken of je abo doorloopt door Netflix aan te zetten op je tv. Alleen even klikken om het te updaten. Die link gaat naar Argentinië, de mail komt uit Spanje.

Een poging tot phishing (het ontfutselen van geld of bank-gegevens) dus. De zoveelste, eerder schreven we over:

  1. Corona-phishing
  2. Woningnet-phishing
  3. ING-phishing
  4. Rabo en SNS-nepmail
  5. KvK-phishing
  6. PostNL-phishing
  7. WeTransfer-phishing
  8. DigiD-phishing
  9. ICS/creditcard-phishing
  10. MijnOverheid (Energietoeslag)-phishing
  11. Mail-account (limiet overschreden)
  12. iCloud-phishing: ‘gratis’ 50 GB
  13. WeTransfer-phishing
  14. Credit Card-phishing
  15. T-Mobile phishing
  16. Netflix-phishing
  17. Controle Handelsregister? Nee, phishing! 
  18. EHerkenning waarschuwing? Nee: online fraude!
  19. In het vizier bij Interpol? Nee: Oplichting!
  20. Bunq
  21. McAfee©-Phishing
  22. BOL.com
  23. Vattenfall
  24. Belastingdienst-phishing
  25. Facebook
  26. RABO
  27. MijnOverheid (QR-code)
  28. Cloud-opslag
  29. FedEx
  30. ICS-sms
  31. Bunq II
  32. Mail-wachtwoord
  33. BOL.com (II)
  34. Belastingdienst (II)
  35. Ziggo
  36. Belastingdienst (III)
  37. Netflix (II)

Hoe herken je phishing? De boodschap bevat een dreigement (account afgesloten of opgeschort, een boete of aanslag) of beloning (prijs, korting, geld terug) en meestal wordt gevraagd om snel te reageren (laatste waarschuwing). Spelling en stijl vertonen tekortkomingen. De afzender (mailadres) komt niet overeen met de domeinnaam van de zogenaamde afzenden. De mail (of sms) bevat het verzoek om persoonsgegevens te controleren of bij te werken. De links in de mail (zichtbaar maken door er met de muis overheen te gaan) verwijzen vaak naar vreemde websites en domeinen (niet klikken dus), ook een verkorte link (bit.ly) is verdacht.

Door Piet Bakker, afbeelding: mail van oplichter.