Door een stroomstoring in huis op zaterdagavond belandden we in het circuit van een elektricien die van de nood een lucratief verdienmodel had gemaakt.

Door: Jaap de Jong

Het kostte veel moeite om op zaterdagavond een monteur te vinden die naar onze storing wilde kijken, maar het lukte. De elektricien bevestigde keurig  het overleg met een appje met de naam van het bedrijf en zijn voornaam. In de loop van de avond meldde hij zich. Een nette jongen, vriendelijk, behulpzaam en niet opdringerig  Met excuses voor het late tijdstip, maar zijn vorige klant moest naar een pinautomaat om de werkzaamheden te kunnen betalen.

Overbelaste meterkast

Ons probleem bleek geen simpele kortsluiting, maar een overbelaste meterkast. De monteur wees op de zwarte sporen van de verhitting. Met iedere storing neemt het risico van brand in de kast toe, waarschuwde hij. De meterkast moest worden vervangen en wat hem betreft zou dat vanavond nog kunnen. Want twee uurtjes werk. 

Wat we wilden was onze keuze. U beslist. Nee, hij was niet opdringerig, maar de dreiging was impliciet: als we het lieten zitten dan moest hij een foto van de meterkast maken opdat de verzekeringsmaatschappij zijn bedrijf niet kon claimen wegens nalatigheid.

De kosten, ja, dat moest hij overleggen met het kantoor, maar het zou zeker duur worden. Hij kreeg al snel gelijk: 2600 euro voor het plaatsen van de nieuwe meterkast, 520 euro als voorrij- en analysekosten plus 21 procent btw. Al met al 3700 euro. We moesten dat bedrag pinnen, maar helaas was zijn pinapparaat bij de vorige klant van de trap gevallen. Dus graag contact betalen. Hij begreep dat ik dat niet in mijn achterzak had zitten, maar ik kon het toch wel pinnen bij Geldmaat?
Nee, want die werken ’s avonds niet. Zo leerde de elektricien nog wat.

Achteraf is het onbegrijpelijk, maar we zijn met de elektricien naar het desolate Europaplein in Heemskerk gereden omdat dat Geldmaat daar 24 uur zou functioneren. Wij dachten hem zo duidelijk te maken dat we wel wilden betalen, maar dit bedrag niet konden opnemen. De Geldmaat bleek buiten dienst. Nee hoor, we gingen niet naar de Geldmaat in Westzaan en Velsen die hij had opgezocht. ‘U hebt geluk gehad,’ zei de politie later.

Uiteindelijk wilde de elektricien, na consultatie van het kantoor, morgen best terugkomen, maaaar dan moest hij weer 520 euro in rekening brengen. Toen hij merkte dat het dan op zou houden, werd hij toeschietelijker: geen extra voorrijkosten en als we het niet erg vonden wilde hij ook de BTW wel inslikken. Hij zou morgenmiddag terugkomen om het werk uit te voeren. 

Argwaan groeide

Onze argwaan begon te groeien toen we via Google aan de weet kwamen dat het vervangen van een meterkast achthonderd tot duizend euro kostte, dat zijn vorige klant had kunnen pinnen terwijl de Geldmaat was gesloten, dat hij volhardde in het weigeren van een overschrijving naar de bank (de politie later: dan hebben we het nummer van een bankrekening), de schlemielige rugzak met wat gereedschap, de zaklantaarn van zijn iPhone als werklamp en een hele reeks ervaringen op opgelicht.nl met oplichting door nep-elektriciens die overeenkwamen met onze ervaringen. Het nieuwe gat in de markt.

Toen we later zijn 06-nummer invoerden in Google kregen we een reactie waarin zijn dienstverlening werd omschreven als ‘heeft een bende gemaakt van zijn werk’, ‘vraagt de hoofdprijs’ en ‘oplichter elektricien’. Zodat we zondagochtend contact hebben gezocht met de politie.

112

Er was in ons geval nog geen sprake van oplichting, maar de poging was voor de politie wel een reden om meer te willen weten over onze elektricien. Of wij meteen 112 wilden bellen als hij zich meldde en hem aan de praat houden totdat de politie ter  plaatse was. En zo geschiedde. Het gaf een goed gevoel dat de nep-elektricien geconfronteerd werd met de consequenties van zijn daden, maar of dat tot een structurele inkeer zou leiden, is de vraag. Hij bleek veel contant geld bij zich te hebben. Er waren dus meer slachtoffers geweest. We waren de rest van de dag behoorlijk van slag door een aanhouding voor onze deur.