We zaten ernaast! Sorry! Vorige week schreven we dat Schiphol was gestopt met nachtvluchten. Dat deden we op basis van de Verkeer- en Vervoerscijfers van Schiphol zelf waarin ‘nul’ nacht- en vroege ochtendvluchten werden gerapporteerd.
(En we vroegen de communicatieafdeling van Schiphol of de stop tijdelijk of permanent was. Drie dagen later mailde Stefan Donker, woordvoerder Corporate Affairs, terug: “Jammer om te zien dat jullie artikel over dit onderwerp al gepubliceerd was, voordat wij om reactie zijn gevraagd. In dit geval had het feitelijke onjuistheden kunnen voorkomen”. Ja, heel jammer Stefan, dat je er drie dagen over doet om onze vraag te beantwoorden en dat jullie onjuiste cijfers publiceren. Stefan meldt namelijk dat er “een fout staat bij de nacht- en vroege ochtend vluchten voor maart 2024. In werkelijkheid waren er 769 nachtvluchten en 680 vroege ochtend vluchten, in plaats van de 0 vluchten die in het huidige document staan. Dat gaan we corrigeren.” Stefan gaat het dus ‘corrigeren’. De cijfers zijn nu veranderd, maar zonder toelichting. Dus niet: “in ons eerste nieuwsbericht stonden verkeerde cijfers.” Nee, gewoon doen alsof je gek bent en zonder enige toelichting andere cijfers publiceren. Maar wij moeten van Stefan ‘rectificeren’, omdat het stoppen met de nachtvluchten ‘onjuist’ is. Wij moeten dus rectificeren omdat Schiphol verkeerde cijfers publiceert. Wij dachten van niet. Maar we leggen wel uit waar de verkeerde cijfers vandaan komen.)
Er is wel iets aan de hand met die nachtvluchten. Ze zorgen voor de meeste overlast, minister Harbers heeft gezegd dat hij vindt dat Schiphol ermee moet stoppen en Schiphol wil dat zelf ook, maar neemt geen initiatief, Stefan Donker: “Het is aan de politiek om hier een besluit over te nemen.”
Meivakantie: 10 procent meer
In maart 2024 verwerkte Schiphol ruim 38.000 vluchten. Dat is 15 procent meer dan in februari 2023. In de eerste drie maanden van 2024 zijn 18 procent meer vluchten afgewerkt dan in de vergelijkbare periode van 2023.
De verwachting is dat april en mei opnieuw een toename zullen laten zien. In de mei-vakantie van 2024 (vanaf 26 april) ligt het aantal passagiers dat wordt verwacht 10 procent boven het aantal van de vergelijkbare periode in 2023.
Schiphol mag nog maximaal 500.000 vluchten per jaar afhandelen net als in de periode voor corona toen in 2017, 2018 en 2019 dat ook gehaald werd. Een nieuwe bovengrens van 460.000 is door het kabinet teruggetrokken na bezwaren vanuit de Europese Commissie en dreigementen van de VS. De Nederlandse Staat werd succesvol voor de rechtbank gedaagd vanwege geluidsoverlast voor omwonenden van Schiphol. De rechter bepaalde dat de Staat meer rekening met de overlast voor omwonenden moest houden.
Maandcijfers
Onderstaande grafiek laat het aantal vluchten per maand op Schiphol zien sinds begin 2019 (het laatste pre-coronajaar). November 2023 t/m februari 2024 komen uit op 35.000, maart ligt daarboven.
Jaarcijfers
In 2023 werden 442.000 vluchten afgewerkt, in 2022 ging het om 398.000 vluchten. 2021 en 2020 lagen daar ver onder. In 2019, 2018 en 2017 eindigde Schiphol met bijna 500.000 vluchten. Hieronder de totalen vanaf 1992. In 2024 gaat het alleen om januari t/m maart (108.367).
Nachtvluchten
Minister Harbers had al eerder aangedrongen op het beperken van nachtvluchten van Schiphol omdat die de meeste overlast opleveren. In de eerste twee maanden van 2024 werden er 4.430 nacht- en vroege ochtendvluchten uitgevoerd.
Ongeveer 4 procent van de vluchten in de afgelopen jaren waren nachtvluchten (aankomend of vertrekkend tussen 23.00 en 06.00 uur), 2 procent viel in de vroege ochtend (aankomend of vertrekkend tussen 06.00 en 07.00 uur). Het totaal over 2024 is alleen januari t/m maart. De nacht- en vroege ochtendvluchten zijn vooral vakantievluchten van Transavia-vluchten, de rest is vooral van KLM.
Lees ook Ons Schiphol-dossier
Door Piet Bakker, cijfers, nieuws en reactie van Schiphol, grafieken en foto: De Orkaan.
Kijk er naar uit mijn vakantie nachtvlucht vraag aan de piloot of hij de moter uitzet als hij boven die paar zeurpieten vliegt
hoop dat ze bij u ook laag gaan vliegen on de 5 minuten boven uw huis, tuin, balkon!
Het is niet te hopen dat de piloot doet wat u vraagt. Want dan moeten alle zeurpieten op de grond een enorme rotzooi opruimen.
Luchtvaart gaat over lijken.
En neemt daar nimmer de verantwoordelijkheid voor.
Sterker nog, men liegt, bedriegt, manipuleert (schiphollen) om meer en meer belastinggeld als vrijstelling en subsidie binnen te harken.
De zogenaamde mainport werd destijds gefinancierd met 31 miljard gulden (yes, in 1 keer), de operatie van luchtvaar kost minimaal 2 miljard euro aan belastingvrijstelling.
Het CBS berekende dat de totale bijdrage van luchtvaart in 2022 zo'n 0,3% is van het BNP terwijl de vervuiling daar een 20-voud van is. Let wel, die vervuiling wordt berekend en dan wel tót 900 meter. Daarboven maakt het de rekenmeesters niets meer uit.
Luchtvaart gaat over lijken.
Van ons belastinggeld en over de ruggen van 10.000'n vergaste ganzen, honderdduizenden ernstig gehinderden, talloze aan kanker overleden platformmedewerkers, miljoenen aan vastgoedwaardedaling, uitgekochte boeren en wat dies meer zij.
Er dat allemaal voor een paar honderd 'managers' die er een aantal tonnen per jaar mee verdient.
Bedankt Tweedekamer, voor het niets doen om de burger tegen luchtvaart-ellende te beschermen de afgelopen 5 decennia.
De nachtvluchten zijn weer in volle gang inderdaad. Mede omdat bij ons de Kaagbaan weer geopend is. In maanden niet zo belabberd geslapen als afgelopen drie dagen. Mijn gezondheidsapp laat een duidelijke daling zien van gemiddeld 7.5 uur slaap naar nog geen 5 uur. Voornamelijk te danken aan de ochtendspits van Transavia die nu elke dag om 5 uur lostbarst.
ik vind het jammer dat de journalist in kwestie zijn slechte journalistieke vaardigheden afschuift op de geïnterviewde. En dan die persoon nog met voor- en achternaam publiekelijk afmaken.. schande!
Vanochtend, iets na half 9, 19 vliegtuigen in een kwartier. Soms twee naast elkaar.
Het is een illusie te geloven dat het minder zal worden. Mensen blijven massaal in een vliegtuig stappen naar hun overvolle vakantiebestemming.
Op zich waar Jan, maar 70% van de reizigers van en naar Schiphol komt alleen maar overstappen, betaalt daar helemaal geen belastingen voor en koopt misschien een kop koffie en een broodje. Afschaffen van het hubmodel van de KLM zou het een stuk stiller maken in de lucht.
Knap staaltje journalistiek werk, als je niet eens door hebt dat zoiets overduidelijk fout is. En dan alle schuld op Schiphol schuiven..
2 min googlen en je was er achter gekomen dat het niet klopt, of gewoon verstand hebben van de sector, dan wist je dat ook..
ja, ga zo door!
en zo beste kijkbuis kindertjes worden wij gewoon in de maling genomen is het niet door de regering dan is het wel Schiphol