De herinrichting van de Zaanweg in Wormerveer is een enorme klus. De werkzaamheden vanaf de Zaanbrug tot de Stationsstraat zijn al een heel eind gevorderd. Vandaag – 21 mei – start een nieuwe fase waarin de Stationsstraat en het kruispunt Zaanweg/Stationsstraat onder handen wordt genomen.
Sinds vanmorgen 07.00 uur is de Stationsstraat afgesloten voor auto’s, motoren en vrachtverkeer. Afgelopen week zijn er borden geplaatst om de afsluiting aan te kondigen. Dat is niet helemaal goed gegaan. Op de borden staat dat de afsluiting tot 14 juni duurt, maar dat klopt niet. De werkzaamheden duren tot ongeveer 5 juli.
In verband met de afsluiting wordt het verkeer omgeleid en dat zal ongetwijfeld impact gaan hebben op bewoners en bezoekers van Wormerveer-Zuid. De winkels blijven met de (brom)fiets en te voet bereikbaar.
Wandelpromenade
Voor de (brom)fietsers verandert ook de fietszijde aan de Zaanweg. De afgelopen maanden konden fietsers aan de Zaankant langs de werkzaamheden. Vanaf deze week kunnen fietsers over de vernieuwde Zaanweg fietsen en verplaatsen de werkzaamheden zich naar de Zaankant. Daar zal een nieuwe wandelpromenade worden aangelegd.
De komende zes weken wordt de Stationsstraat opnieuw ingericht. Zo komen er vanaf de Wandelweg richting de Zaan twee rijstroken met daar tussenin een fietspad. Het huidige fietspad langs het Gezondheidscentrum gaat verdwijnen. Daarnaast wordt de bestrating vernieuwd, komen er nieuwe lantaarnpalen en wordt er extra groenvoorziening toegevoegd. De werkzaamheden op de kruising Zaanweg/Stationsstraat lopen door tot Zaanweg 84 (het pand van Buter).
Onder een slideshow met vijf foto’s (klik op pijltjes of swipe):
Lees ook:
- Herinrichting Zaanweg: vorderingen steeds meer zichtbaar
- Zaanweg op de schop, Zaanbrug open (en weer half dicht)
- Herinrichting Zaanweg-Oost: 11 september van start
- Herinrichting Zaanweg-Oost: wandelpromenade, 30 km-zone, verkeersveiligheid en meer
Tekst: Redactie De Orkaan, Bron: Gemeente Zaanstad, Reimert Bouw, Foto’s: Michel Schermer
Gelukkig hoef je als fietser de wegmarkeringen niet te volgen. Kun je langer op de baan naar rechts blijven, bij twijfel of als je langer nodig hebt om over de schouder te kijken. Of hoef je geen gebruik te maken de fietsstrook, ik denk dat het veiliger is om, wanneer het vrij is, de rijstrook te gebruiken. Ik zou bij deze inrichting totaal niet vertrouwen dat automobilisten naar rechts rekening houden met kruisende fietsers
Een fietspad in het midden? Als fietser moet je zoveel als mogelijk rechts houden. En als je van het midden naar rechts wilt, richting Zaanbrug? Dan lig je onder een auto want wie heeft er nou een spiegeltje aan de rechterkant op de fiets en welke automobilist verwacht dat? En hoe kom je in het midden? Ook weer een confrontatie met automobilisten. Twee keer meer kans op ongelukken als je van station naar Zaanweg fietst, ik denk dat de meesten gewoon op de rechterrijbaan gaan fietsen, of is dat de bedoeling ook, dat die fietsstrook midden op de weg alleen voor linksaf is? Zie het niet zo goed op tekening, hoop dat die van de uitvoerder duidelijker is.
De midden fietsstrook is voor linksaf. Dat geeft het pijltje op de tekening ook aan.
Mijn eerste reactie was, alweer?! Hou op met telkens geld verspillen om die weg her in te richten, de oude situatie voldeed prima.. Zelfde verhaal met dat kruispunt tijd geleden, toch maar weer naar de oude staat teruggebracht omdat dat beter werkt. Nu een fietspad in het midden, hoe verzin je het.. Dat is gewoon vragen om ongelukken.
Zie ik het nou goed? Eenrichtingsverkeer van het station richting de Zaan?
Als dat zo is dan vrees ik dat de Edisonstraat een drukke hoofdstraat in een woonbuurt gaat worden. Ik hoop dat iemand hier meer van weet.
kijk even goed op de tekening. je hebt het gekleurde maar liks daarnaast het witte gedeelte. daar is de rijbaan ook verdeeld in 2e . dus geen 1 richting verkeer
Bedankt, ja ik zie het nu. Ik had alleen de kleur bekeken.
Nee, die blijft tweerichtingsverkeer. Dat is ook in de bijgeleverde tekening nog goed te zien.
Wie heeft dit verzonnen en wat vindt de Fietsersbond ervan? ik voorzie de koppen al in de Orkaan: 'Weer een fietser plat gereden op de Stationsstraat...'
Tijdens de laatste bijeenkomst in Lokaal de Kroon kregen we te horen dat de Fietsersbond dit ontwerp goedgekeurd had…
Hoe dan?
Alsof we weer terug zijn in de jaren ‘70, waar de auto overal domineerde, met veel doden qua voetgangers en fietsers tot gevolg.
Op naar de volgende verbouwing van de Stationsstraat, wanneer de Zaanbocht eindelijk eenrichtingverkeer wordt.
Ik denk alleen al aan de vrachtwagen (trekker oplegger) die hebben van die leuke dode hoeken.. Wie dit weg-ontwerp verzonnen heeft.. Ik zou er niet graag fietsen iniedergeval.