Vanaf 8 april moeten snorfietsers (en scooters met een blauw kenteken) in Amsterdam verplicht op de rijbaan. De bestuurder en passagier zijn dan verplicht een helm te dragen.
Amsterdam voert de maatregel in omdat er op fietspaden veel ongelukken met snor-scooters gebeuren.
De maatregel geldt voor bijna alle straten in de stad binnen de ring van de A10. Alleen op enkele drukke straten mogen de blauwe kentekens op het fietspad (zie kaart onderaan dit artikel). De maximum snelheid voor deze weggebruikers blijft 25 km per uur.
De foto is een screenshot van een filmpje (taxi1108) van waarbij scooterrijders voor het Koninklijk Paleis op de Dam een toeterprotest tegen de helmplicht organiseerden.
De kaart met in paars de straten waar snofietsers en -scooters op het fietspad mogen. (klik voor grotere versie)
wat ik mij afvraag is hoe de juridische onderbouwing is. Er zijn toch wettelijke regelingen en goedkeuringen voor snorfietsen afgegeven, kan 1 gemeente zomaar een helmplicht eisen? En bijv. een volgend jaar alle fietsen naar de rijbaan verbannen, moeten fietsers dan ook een helm op? Hoe zit dit wettelijk?
Het zal tijd worden! Er zijn ons al ruim vijf jaar geleden maatregelen beloofd, die steeds vanuit Den Haag zijn getraineerd. Die opgevoerde snorfietsen zijn een ramp in het verkeer, veroorzaken belachelijk veel ongelukken. We hebben er genoeg van, ze kunnen van het fietspad af!
Dus....omdat een bepaalde categorie snorfietsen is opgevoerd moeten ze opkrassen?Lijkt me toch de verkeerde aanpak voor een dergelijke kwalijke overtreding.
Die "opgevoerde "rijwielers,die soms nog sneller rijden dan een snorfiets, dan ook maar naar de rijbaan?
De cijfers: 80 procent van die zogenaamde "snorfietsen" rijdt te hard. Daarbij komt, dat maar 1 a 2 procent van alle vervoersbewegingen per snorfiets of brommer gebeurd, terwijl ze wel 25 procent van alle verkeersongelukken veroorzaken. Het zijn gewoon ondingen!
De ANWB is steeds fel tegen het verplaatsen van de snorfietser naar de rijbaan geweest. Snorfietsers op de rijbaan 25 km per uur laten rijden is vragen om problemen met de verkeersveiligheid, is niet logisch en wekt irritatie op bij andere weggebruikers. De ANWB baseert zich op de ervaringen die zijn opgedaan toen in de jaren ’90 toen de bromfiets van het fietspad naar de rijbaan is verplaatst. Als deze regels per gemeente gaan verschillen, zal dit de nodige verwarring veroorzaken. Dit levert een risico op voor verkeersveiligheid en ook extra kosten als dit bijvoorbeeld met borden moet worden geregeld.
Het bovenstaande schreef de ANWB kortgeleden.
De Gemeente Amsterdam liet desgevraagd weten dat er extra toezicht wordt uitgeoefend op ergerlijk gedrag van automobilisten richting snorfietsers die met hun veel lagere snelheid (daar horen we van uit te gaan) naar de rijbaan zijn gejaagd. Extra toezicht. Geloven ze het zelf daar?