De naam Hitster heb je vast weleens gehoord of gespeeld. Het is een muziekspel waarbij spelers hits uit verschillende decennia moeten herkennen en in de juiste chronologische volgorde moeten plaatsen. Afgelopen twee jaar is het spel, van het in Zaandam gevestigde Jumbo Group, super populair geworden.

Michael Kuijer, General Manager van Jumbo Group Benelux & Nordics vertelt over het spel dat is bedacht door de Zweed Marcus Carleson in 2019.

‘Hij stond erom bekend altijd spelletjes en quizzen te organiseren voor zijn vrienden, en tijdens een van die avonden zette hij de eerste stappen richting wat later Hitster zou worden. Hij lanceerde het spel op Kickstarter, waar het de aandacht trok van het innovatieteam van de Jumbo Group. Het concept sloot perfect aan bij de strategische richting van de Jumbo Group, waarna we met Marcus in gesprek zijn gegaan. De rest is geschiedenis.’

Succes

Volgens Kuijer zit het toenemende succes van Hitster de afgelopen twee jaar in de eenvoud en toegankelijkheid van het spel.

‘Je kunt meteen beginnen, zonder ingewikkelde spelregels, en het spel is aan te passen aan de groep waarmee je speelt. Muziek is universeel en brengt mensen samen. Het leggen van de tijdlijn zorgt steeds weer voor verrassende momenten, waarbij een nummer herinneringen oproept aan bijvoorbeeld je eerste kus, dat middelbare schoolfeest of die onvergetelijke vakantie in Italië. Bovendien blijft iedereen betrokken tijdens het spel, wat het extra leuk en dynamisch maakt. We horen vaak dat mensen het spel cadeau doen in plaats van bloemen voor een verjaardag of etentje, omdat het gegarandeerd zorgt een gezellige avond.’

Hitster heeft meerdere versies, waaronder Original, Guilty Pleasure en Summer. Alle drie deden ze het het afgelopen jaar enorm goed.

‘Dit bewijst dat we een toegewijde fan community hebben die enthousiast is over elke nieuwe release. Naast de reguliere versies hebben we in het najaar Hitster Bingo geïntroduceerd. Wederom draait het om het plezier van muziek, maar dit keer in een nieuwe vorm: een bordspel. Bij Hitster Bingo speel je samen tegelijkertijd een kaart binnen een specifieke categorie en binnen een bepaalde tijd. Geef je het juiste antwoord, dan kun je een vakje op je bingokaart afstrepen.’

Uitbreiden

Hier waren de mensen blijkbaar ook enorm fan van, want de nieuwe versie van Hitster was tegen het einde van het jaar volledig uitverkocht. Jumbo Group zal de verschillende versies blijven uitbreiden.

‘Onze groeiende fanbase kijkt uit naar nieuwe edities, en daar spelen we graag op in. In januari lanceren we bijvoorbeeld een uitbreidingsset: de Movies & Soundtrack-editie. Daarnaast zitten we dit jaar niet stil, en kunnen fans rekenen op meerdere nieuwe edities. Er valt dus nog veel te verwachten van Hitster!’

De general manager van Jumbo Group is erg tevreden met de resultaten. We zijn benieuwd of ze vanuit hun kantoor op Westzijde 184 in Zaandam nog veel nieuwe versies op de markt gaan brengen.

Door: Renée Koopman. Bron: Jumbo Group Michael Kuijer. Foto: Yente Oud.