De Zaansche Molen introduceert half april een eigen MolenCard* waarmee bezoekers alle vier molens van de vereniging op de Zaanse Schans in kunnen.
De kaart komt naast de bestaande Zaanse Schans Card waarmee bezoekers behalve het Zaans Museum ook één molen kunnen bezoeken.
De introductie komt op een pikant moment omdat er gesprekken zijn over het ‘verdienmodel’ van de Zaanse Schans. Het soort kaart dat toegang tot musea en molens moet bieden en mogelijk ook voor parkeren gebruikt kan worden en korting voor bijvoorbeeld winkels en restaurants kan opleveren, is daarbij van essentieel belang.
Jan Hovers, directeur van het Zaans Museum, was niet op de hoogte van de plannen van de Zaansche Molen. Hij ziet liever de huidige kaart uitgebreid. Met één kaart waarmee overal toegang tot is, zou volgens Hovers de Zaanse Schans het meest gediend zijn:
“Het museum is voor één propositie voor de Zaanse Schans omdat dat ook zo beleefd wordt door de bezoeker. Je gaat in het Rijksmuseum ook geen aparte kaartjes voor verschillende onderdelen verkopen. Je wilt in z’n totaliteit naar buiten treden, met één duidelijke kaart, en dan niet op het niveau van een kinderboerderij, maar zodanig dat je alles kan financieren.”
De gesprekken over het verdienmodel staan onder leiding van ex-informateur Eric van der Burg. Vereniging De Zaansche Molen en het Zaans Museum doen beide mee aan die gesprekken waar de eigen molen-kaart dus niet aan de orde is geweest. Daarnaast zijn Ondernemersvereniging Zaanse Schans, OV1509, Stichting de Zaanse Schans, bewoners en de gemeente betrokken bij de gesprekken.
Bom
Als een partij vooral voor zichzelf gaat is dat volgens Hovers een ‘bom’ onder de toekomstplannen: “Als iedereen voor een eigen verdienmodel gaat, valt de Schans uit elkaar.”
De kaart wordt in april ingevoerd aldus Peter-Jan van Steenbergen, algemeen manager van De Zaansche Molen:
“De kaart gaat € 12 kosten voor volwassenen, de kaart geeft toegang tot alle vier molens van de Stichting op de Zaanse Schans: De Kat, Het Jonge Schaap, De Zoeker en De Bonte Hen. De kaart is alleen online te koop, we zijn nu bezig met de website. We gaan ze niet bij de molens verkopen, dat is een stap te ver.”
Nu moet voor elke molen € 5 worden betaald. Mensen willen volgens Van Steenbergen wel voor die eerste molen betalen (die dus ook via de Zaanse Schans Card bezocht kan worden) maar vinden het vreemd om voor de volgende opnieuw te moeten betalen.
De huidige Zaanse Schans Card kost € 15. Het parkeertarief voor personenauto’s is € 10. Maar met de MolenCard valt een belangrijke reden om een Zaanse Schans Card te kopen (molenbezoek) weg.
De Zaanse Molen is geen fan van de huidige kaart. Op hun website wordt wel reclame gemaakt voor ‘partners’ Tours & Tickets, de IAmsterdam-CityCard, Museum Kaart en Windmill Cruises maar niet voor de Zaanse Schans Card waar ze zelf in participeren.
De Zaansche Molen heeft plannen voor een vijfde molen op de Schans, het Rad van Avontuur, en heeft al Villa Kalverliefde aan het eind van Kalverringdijk gekocht om daar hun Wereld van Windmolens te beginnen. Als dat gerealiseerd wordt, zijn ze onbetwist de grootste speler op de Schans.
Cultuurtoerist
Jan Hovers ziet ook wel in dat de molens de grootste trekpleisters zijn van de Zaanse Schans (“de molens zijn het ‘must see’ onderdeel, andere onderdelen worden meegepikt”):
“Het is begrijpelijk dat individuele stakeholders die weten wat ze hebben hun eigen belang vooropstellen. Maar een algemene card is in staat om aan de individuele wensen en belangen tegemoet te komen.”
“We moeten ons als geheel presenteren voor de cultuurtoerist. Niet vanuit de marketing van één ondernemer of één erfgoedorganisatie. Dan kunnen we ook gaan reguleren, bijvoorbeeld met variabele parkeertarieven. Met één kaart kunnen alle organisaties gefinancierd worden.”
* We weten niet hoe de kaart gaat heten en hoe die eruit gaat zien, dus de kaart boven is geheel het resultaat van onze creatieve fantasie (op basis van een illustratie van het Molenmuseum).
Een goed en gerechtvaardigd besluit van de Zaansche Molen. Het Zaans Museum ontvangt van de gemeente een flink bedrag aan subsidie en heeft als opdracht meegekregen dat de bezoekersaantallen omhoog moeten. De verkoop van de Zaansche Schanskaart door het museum doet lijken dat er inderdaad meer bezoekers komen maar als je het aan de kopers van deze Zaansche Schans kaart vraagt zijn zij niet in het museum geweest, ze komen inderdaad voor de molens, de klompenmakerijen de kaasmakerij.
Het hele verhaal vertellen lijkt me beter. Zee Zaanse Molen krijgt geen subsidie van de gemeente.
De vergelijking met het Rijksmuseum, die door Jan Hovers wordt gemaakt, is onzin. Op het Museumplein in Amsterdam staan drie musea, die allemaal hun eigen entreegeld heffen.
Beste Orkaan (-lezers), toen ik gisteren werd gebeld door Piet Bakker over de "MolenCard" heb ik aangegeven dat de combikaart voor bezoek aan de molens los staat van de discussie over het verdienmodel. Wij introduceren een combikaart die het de bezoeker wat makkelijker maakt, net zoals het Zaans Museum 1 kaart aanbiedt voor bezoek aan het museum en de buitenlocaties. Wat prima is. In de discussie over het verdienmodel staat het Zaans Museum continuering van de huidige Zaanse Schans Card voor, maar er zijn meer smaken. De discussie hierover loopt nog en is voorlopig nog niet afgerond. De Zaansche Molen vindt het belangrijk dat iedereen die de Zaanse Schans bezoekt (behalve Zaankanters) betaalt voor het prachtige uitzicht dat De Zaansche Molen en Stichting de Zaanse Schans hebben gemaakt voor de bezoeker. Kortom: iedereen die profiteert van het prachtige Molenpanorama betaalt er ook voor en niet alleen de mensen die een molen ook echt bezoeken.
De vergelijking met het Rijksmuseum gaat hier niet op, op de Schans zijn er meerdere partijen met een eigen cultureel en historisch verleden.
Stichting De Zaansche Molen is al sinds de oprichting in 1925 een vereniging!
Met 3600 leden!
Excuses, is inmiddels aangepast in het bericht.
Eindelijk ziet de stichting De Zaansche Molen dat de toeristen primair voor de molens komen, vervolgens voor het historische gedeelte en de kleinere ondernemers. Een heel verstandige beslissing!!
Zo is dat, goede zet van deze vereniging die met vrijwilligers en op basis van liefdewerk oud papier’ opereert!