Het Zaans Museum heeft uit de privé-collectie van de familie’s Swart en Molenaar een verzameling verpakkingen, speel- en lesmateriaal en reclameposters van Molenaars Kindermeel gekregen.
Tot in de jaren vijftig van de vorige eeuw is Molenaar’s Kindermeel marktleider met meer dan 7 miljoen verkochte pakjes kindermeel. Dat is mede te danken aan de goede – zorgvuldig geteste – kwaliteit van de kindermeel, en de vele positieve aanbevelingen van artsen en verpleegkundigen. Maar ook de goede ervaringen van ouders van jonge kinderen, de heldere reclames en de zeer redelijke prijs van het product maken Molenaar’s Kindermeel tot een begrip aldus het Zaans Museum.
De schenking komt van Neeltje Bleker-Swart en Maarten Molenaar. Ze zijn familie van Pieter Molenaar en Gerbrand Swart die in 1888 in Westzaan de firma P. Molenaar & Co oprichtten. Neeltje Bleker-Swart en haar echtgenoot Otto Bleker onderzochten de geschiedenis van het familiebedrijf en verzamelden veel verpakkingen, speel- en lesmateriaal en reclameposters van Molenaar’s Kindermeel.
Naar aanleiding van het onderzoek verschijnt op 30 oktober hun boek Molenaar’s Kindermeel over de geschiedenis van het familiebedrijf.
Op zondag 4 november vertelt auteur Otto Bleker de geschiedenis van Molenaar’s Kindermeel, aanvang 14 uur. Aanmelden via info@zaansmuseum.nl.
Een greep uit de collectie van Molenaar’s Kindermeel van 30 oktober tot en met 31 januari 2019 te zien in het Zaans Museum.
Intussen is Molenaar's Kindermeel verdwenen uit de schappen. Jonge moeders zijn onbewust van de voordelen van het product op de maagjes van hun pasgeboren kindertjes.
Zou een herintroductie van een soortgelijk product mogelijk zijn? Babymaagjes zijn immers nog net zo kwetsbaar als vroeger. Zie hier over mijn idee: https://agritraders.blogspot.com/2021/05/molenaars-rijstebloem-kindermeel-een.html
Mijn vader Cor Nat 1897-1984 was tarweleverancier van Molenaars Kindermeel. Er was in de jaren ook een vriendschap relatie ontstaan tussen de fam. Nat-Molenaar en Swart. Mevr. Swart (uw moeder) heeft mijn moeder nadat zij weduwe was geworden (1984-1986)nog vaak in De Rijp bezocht. Dit werd door haar en door ons zeer op prijs gesteld. Dinsdag j.l. kreeg ik van onze zoon het boek door u geschreven en ben hier erg blij mee. Ik ben nu 78 en heb ook veel goede herinneringen aan die tijd.
Jeugdsentiment
Geheel conform de uit de Marketing theorie bekende Product life Cycle behaalde Molemaar zijn grootste omzet in 1960 (7 miljoen pakjes verkocht) en in 1962 zijn grootst ooit behaalde nettowinst !! deze smolt snel weg na 100% verhoogde Reclame tarieven van De Ster televisie reclame waar Molenaar niet buiten kon en geen Probleem was voor Nutricia Nutrix !!1
Correctie op artikel over Molenaars Kindermeel niet tot inde jaren 50 is Molenaar marktleider gebleven maar tot en met de jaren zestig !!!
Vanaf 1967 daalde het marktaandeel sterk door de toegenomen concurrentie van Nutricia met zijn merk Nutrix kindermeel maar wel bleef Molenaar het grootse Marktaandeel houden !! in een overigens krimpende babyvoedingmarkt !
Vr. groet Klaas Swart JJzn