Volgens minister Barbara Visser van Infrastructuur & Waterstaat zijn er met de vergunningen en dus ook met de groei van Schiphol “allerlei problemen op tal van vlakken”.
Oplossingen moeten niet van haar komen maar van het ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij (LNV) die over de natuurvergunning gaat die Schiphol niet heeft (maar wel moet hebben in verband met de stikstof-uitstoot).
Ook het uitkopen van boeren (om de stikstof-uitstoot in de buurt te verlagen) zit bij dat ministerie. In ieder geval is het een zaak voor het komend kabinet, “De toekomst van Schiphol ligt ook op de formatietafel” zegt Visser tegen de NOS.
Andere mogelijke oplossingen zijn de invoering van een maximum snelheid van 80 km per uur in het gebied rond Schiphol (waar Vissers ministerie trouwens wel over gaat) of het schrappen van 100.000 nachtvluchten.
Het maximale aantal vluchten van 500.000 dat in 2017, 2018 en 2019 is gerealiseerd, lijkt vooralsnog ondenkbaar. Een groei naar 540.000 vluchten zoals Schiphol wil, lijkt sowieso onmogelijk. Die groei zou overigens mogen als Schiphol de veiligheid op orde heeft en de overlast kan verminderen. Of dat realistisch is, wordt betwist.
Schiphol komt niet per onmiddellijk in de problemen omdat sinds 2020 het aantal vluchten drastisch is gedaald door de corona-pandemie.
Lees ook: Groeipijn voor Schiphol.
Of Schiphol in de problemen komt is toch niet de Záánse vraag ...
Zaankanter zijn nu al in de problemen gekomen door overlast en die overlast moet ingevroren worden? We kunnen uiteindelijk niets anders meer dan gaan verhuizen. Economisch gezien trouwens nog een extra ramp, wanneer de waarde van ons huis door de Schiphollocatie óók nog eens onderuit gehaald gaat worden.