Na de stakingen van deze en komende week zijn de problemen voor treinreizigers nog niet voorbij. Met ingang van september gaat de NS met minder treinen rijden.
De intercity’s rijden minder vaak in het weekend. De avond-dienstregeling gaat eerder in zodat er ook ’s avonds minder treinen rijden.*
De NS laat weten drie aanpassingen door voeren:
- Op werkdagen rijden we elk kwartier een Intercity waar dat nu om de 10 minuten is.
- Vanaf 20.00 uur rijden we met minder treinen, waar dat momenteel vanaf 22.00 uur is.
- In het weekend rijden we elk half uur Intercity’s en Sprinters waar dat nu elk kwartier is.
De NS gaat met minder treinen rijden omdat er een groot tekort aan personeel is, met name wordt er gezocht naar conducteurs en machinisten. Er zijn 1.400 vacatures.
Ook deze week rijden er al minder intercity’s tussen Alkmaar en Utrecht Centraal.
De staking van NS-personeel zal de Zaanstreek op maandag 29 treffen maar ook op andere werkdagen – als er in andere streken wordt gestaakt – zal het treinverkeer hinder ondervinden. Op dinsdag 30 wordt het treinverkeer in Noord-Holland onder het Noordzeekanaal stilgelegd (richting Schiphol en Leiden). De stakingen zijn op werkdagen en zijn vandaag, woensdag 24 augustus, begonnen in het noorden van het land. Ze duren t/m woensdag 31 augustus.
* Op de Zaanlijn rijden nu al 4 intercity’s per uur en niet 6 zoals we eerder meldden. De gevolgen zijn dus vooral ’s avonds en in het weekend merkbaar. En voor forenzen die buiten de streek reizen.
Laat de intercity naar Enkhuizen ook stoppen in Zaandam scheelt weer langer wachten in Sloterdijk
Dus hoeven we nog geen afscheid te nemen van de overweg Guisweg. Met het huidige wegjagen van de klantjes kan de frequentie nog wel wat zakken.
Alkmaar Amsterdam vice versa 4x per uur een stoptrein en 4x pu een intercity.. Bezettingsgraad buiten de spits niet te verantwoorden zo laag.
Er zullen heel veel van dit overbodige lijnenfrequenties in het land zijn.
NS schrap daar maar eens in dan zullen de nodige problemen voortaan voorkomen worden
Nu zes IC's naar Amsterdam en Utrecht per uur? Dat klopt alleen als er structureel aan de noodrem van de IC van en naar Enkhuizen wordt getrokken.