Het kabinet wil dat per 2025 minder vliegtuigen ’s nachts opstijgen of landen op luchthaven Schiphol. Demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur) maakte bekend dat het maximum van 32.000 naar 27.000 nachtvluchten gaat.
Als het alleen om nachtvluchten (vliegtuigbewegingen aankomend of vertrekkend tussen 23.00 uur en 06.00 uur) zou gaan is dat een dooie mus. Dat zijn er namelijk nooit meer dan 21.000 geweest sinds 2012.
In het nieuwsbericht is ook sprake van vluchten tussen 23.00 uur ’s avonds en 07.00 uur ’s ochtends, in die periode zouden de luidste toestellen, zoals de Boeing 747-400, geweerd worden.
De vluchten in de ‘vroege ochtend’ (aankomend of vertrekkend tussen 06:00 en 07:00) worden sinds 2018 voor het eerst gerapporteerd. Dat zijn er in 2018 en 2019 meer dan 10.000. In de jaren daarna lag het rond de 7.000.
Totaal kwamen die twee samen niet boven de 25.000 in de laatste vijf jaar. In 2018 en 2019 was het net boven de 30.000. Zelfs als Schiphol dit jaar groeit, zal het aantal waarschijnlijk niet boven het maximum komen.
Schiphol wil ook het gebruik van lawaaierige toestellen duurder maken, zodat maatschappijen worden gestimuleerd stillere vliegtuigen in te zetten.
Harbers neemt de maatregelen onder meer om tegemoet te komen aan de rechter. Die oordeelde dat het kabinet meer moet doen om omwonenden te beschermen tegen overlast. Het totale aantal vluchten mag naar 460.000 of 470.000.
Door Piet Bakker. Bron: ANP, data: Schiphol, grafiek en foto: De Orkaan.
Als je dat grafiekje bekijkt zie je dat die nachtvluchten al fink verminderd zijn. Als je dan ook nog de meest lawaaimakende vliegtuigen kan weren scheelt dat een flinke slok op een borrel. En dagelijks komen er van allerlei maatschappijen nieuwe en stillere vliegtuigen op Schiphol. Dus de geluidsreductie lijkt fors te zijn.
Die nieuwe vliegtuigen zijn iets minder luidruchtig, maar dit is voor mensen op de grond niet merkbaar. Plus dat het ruimte geeft voor meer vliegtuigen, want “ze zijn toch zo veel stiller en schoner”, wat pure greenwashing is. En die nachtvluchten, er was toch al lang geleden afgesproken dat de max naar 25.000 gaat, waarom is dat weer verhoogd nu?
Het is logistiek veel handiger als we ‘s nachts blijven vliegen
Nee, 's nachts vliegen is alleen nodig voor het businessmodel van Transavia en KLM. Andere maatschappijen, ook low-cost concurrenten van Transavia als Easyjet, hebben die nachtvluchten helemaal niet nodig.
En voor mensen is het veel handiger dat we goed kunnen slapen